Trudno wyrokować, które z tych nazwisk było największym magnesem – Vivaldi, Stradivarius czy Carmignola. Dość przywołać pobieżne rachunki organizatorów, którzy zliczyli około 600 widzów, by powiedzieć, że Festiwal Bachowski miał swój prawdziwy przebój. W sobotni wieczór świdnicki Kościół Pokoju wypełnił się słuchaczami, którzy nie szczędzili oklasków i słów uznania dla włoskiego wirtuoza Giuliano Carmignoli, który z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis na oryginalnych skrzypcach Stradivariusa zagrał m.in. koncerty z opery Il Giustino Antonio Vivaldiego.
Obecność znakomitego skrzypka z utworami słynnego Wenecjanina na Festiwalu Bachowskim to nie tylko zwykły ozdobnik i wabik na publiczność. Gdyby nie Jan Sebastian, o Vivaldim pewnie niewielu by pamiętało. Po śmierci w 1741 roku ten skromny ksiądz popadł w zapomnienie. Ratunkiem była rosnąca sława Bacha. Kantor z Lipska opracował na klawesyn 18 koncertów skrzypcowych Vivaldiego i tak muzyka Vivaldiego ocalała, a jej renesans przyszedł w XX wieku. To po jego utwory najchętniej sięgają zwłaszcza włoscy skrzypkowie.
Trudno się dziwić, bo Vivaldi daje olbrzymie pole do popisu. Są i błyskotliwe melodie, wiele nagłych przyspieszeń, zmian tempa. Nawet ucho debiutującego melomana doceni przebojowość dźwięków. Giuliano Carmignola spełnił wszystkie oczekiwania, porywając publiczność grą pełną dynamiki, czułości, ale i poczucia humoru. Jak magnes wzrok widzów przyciągały skrzypce – „Baillot” Stradivariusa z 1732 roku. Zresztą nie tylko publiczność, ale i muzycy z Capelli Cracoviensis wpatrywali się w rzadki instrument z zachwytem.
Na tym muzycznych uniesień nie koniec. Świdnicę czeka jeszcze tydzień wypełniony koncertami. Festiwal Bachowski na razie potwierdza wyjątkową jakość i miejmy nadzieję, że tak będzie do ostatnich dźwięków.
asz/zdjęcia Bożena Pytel
niedziela 28 lipca
muzyka w liturgii 10.00 Kościół Pokoju 12.30 Katedra
BACH & GOMÓŁKA
Sławomir Bronk alt Marcin Armański organy
21.30 Kościół Pokoju
bezsenność STRAUSS WAGNER WOLF
Ewa Zeuner alt Johannes Wul*-Woesten fortepian
poniedziałek 29 lipca
19.30 kościół św. Krzyża
viola da gamba QUASI VOX HUMANA
ENSEMBLE GAMBASADA Justyna Krusz Krzysztof
Firlus Mateusz Kowalski viole da gamba
wtorek 30 lipca
12.00 kościół św. Krzyża
bach & breakfast otwarta próba kantat z omówieniem
19.30 kościół św. Krzyża
teatr instrumentów BIBER sonaty „dla ołtarza i dla
komnaty” na trąbki, skrzypce i viole da gamba
ORKIESTRA HISTORYCZNA
środa 31 lipca
13.00 Kościół Pokoju
muzyka na lunch
„zgubiłem się światu” wprowadzenie do koncertu
21.30 Kościół Pokoju
bezsenność SCHUMANN SCHÖNBERG MAHLER
Sebastian Szumski baryton Przemysław Winnicki fortepian
czwartek 1 sierpnia
13.00 Kościół Pokoju
muzyka na lunch otwarta próba kantat z omówieniem
19.30 Kościół Pokoju
johann sebastian BACH kantaty 36c & 134
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
piątek 2 sierpnia
19.30 Kościół Pokoju
koncert specjalny La Mécanique de la Générale
LE POÈME HARMONIQUE Vincent Dumestre
21.30 kościół św. Krzyża
johann sebastian BACH Wariacje Goldbergowskie
Marcin Świątkiewicz klawesyn
sobota 3 sierpnia
9.30 zbiórka: Kościół Pokoju
bach & breakfast: dolnośląski szlak organowy
organy w Kościele Pokoju prezentuje Marcin Armański
19.30 MAKOWICE kościół
johann sebastian BACH motety
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
21.30 nowa scena w dawnym kościele zimowym
ul. Księżnej Agnieszki 12-14
MOZART Thamos, König in Ägypten
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
niedziela 4 sierpnia
muzyka w liturgii
10.00 Kościół Pokoju BACH motet Komm, Jesu, komm
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
12:30 Katedra HAYDN Kleine Orgelmesse
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
***
karnet 200 pln
Sprzedaż zawsze na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.
Rezerwacje tylko drogą mailową: [email protected]: prosimy podać w treści wybrany koncert/koncerty i ilość biletów. Bilety będą do odebrania na pół godziny przed koncertem w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.