Strona główna Temat dnia Dworzec od połowy września

Dworzec od połowy września [FOTO]

26

Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, od 15 września remontowany przez 3 ostatnie lata dworzec Świdnica Miasto będzie dostępny dla podróżnych. – Prace się definitywnie zakończyły, ale warunek jest jeden. Musi zostać wymieniona nawierzchnia brukowa przed dworcem – zaznacza zastępca prezydenta Świdnicy Ireneusz Pałac. Dzisiaj po raz pierwszy pozwolono zajrzeć do wnętrza budynku.

Staranność wykonania, dbałość o szczegóły, a także przydatne przyszłym użytkownikom rozwiązania robią duże wrażenie. Z pieczołowitością odnowiono zabytkowe boazerie, drzwi, herby, sztukaterie czy schody, a tam, gdzie nie było to możliwe, zostały wykonane elementy nawiązujące do całego wystroju (tak jest np. z kasami). Do zabytkowego obiektu wprowadzono sporo nowoczesności. I tak tradycyjne ogrzewanie uzupełniają podwieszone pod sufitem holu głównego panele, a cały obiekt jest “inteligentny”. Ma nowoczesny monitoring, serwerownię, podświetlane tablice dla rozkładu jazdy, alarmy. Pasażerowie nareszcie mają do dyspozycji także estetyczne toalety. – Z całą pewnością w pierwszej kolejności dostępna będzie główna hala. Brakuje tu jeszcze ławek, ale oczywiście wkrótce zostaną ustawione – zapewnia wiceprezydent. – Nie wiemy jeszcze, czy uda się to od razu, ale czynimy starania, by uruchomić jedną kasę, gdzie oprócz biletów kolejowych będą sprzedawane także bilety komunikacji miejskiej. Być może z czasem druga kasa zostanie zagospodarowana na punkt informacyjny o mieście, wydarzeniach kulturalnych, trasach wycieczkowych itp. W bocznej części budynku będzie się mieściło Biuro Strefy Płatnego Parkowania (obecne jest na ulicy Długiej).

Niestety, nie ma na razie chętnych na wynajęcie biur i restauracji. – Dosłownie wczoraj wycofał się chętny na zagospodarowanie lokalu gastronomicznego – przyznał Ireneusz Pałac. Na nowych użytkowników czeka także wiele innych pomieszczeń. – Rozmawiamy m.in. z organizacjami pozarządowymi – dodaje wiceprezydent. – Jednym z obszerniejszych pomieszczeń na parterze zainteresowani są lokalni artyści. Chcemy także, by hol główny pełnił funkcję wystawienniczą.

Przez pierwsze pół roku po oddaniu dworca do użytku o obiekt będzie dbał Miejski Zarząd Nieruchomości. Ma być tu stróż, a na noc (po odjeździe ostatniego pociągu), budynek będzie zamykany. Dopóki nie zakończy się remont tuneli, nie będzie można wychodzić z dworca wprost na perony.  Cały dworzec i jego otoczenie naszpikowane jest kamerami. Jak pokazały dotychczasowe doświadczenia, nawet podczas prowadzenia prac renowacyjnych wandale niszczyli ściany, rynny, tablice.

Na samym dworcu prace się nie kończą. Już jutro firma Skanska ma rozpocząć wymianę nawierzchni przed budynkiem. Wraz z nowym brukiem pojawi się nowocześniejsza latarnia w centralnym punkcie placu. Firma Skanska wyremontuje także murki, okalające część dworca. Natomiast w przyszłym roku wyremontowana zostanie ulica Dworcowa (tam, gdzie jest postój taksówek). Przed samym dworcem nie będzie można parkować samochodów, miejsca postojowe zostaną wyznaczone na Dworcowej. Postój taxi ma być przeniesiony na ulicę Kolejową. Wraz z remontem ul. Dworcowej wyburzony zostanie niewielki drewniany budynek, a w jego miejscu powstanie stylizowana wiata na pojemniki z odpadami. Niestety, nadal nie wiadomo, czy naprawy doczeka się  nawierzchnia peronów. – To teren kolejowy i nie możemy nim dysponować – rozkłada ręce Ireneusz Pałac. Negocjacje z PKP PLK trwają.

Renowacja i modernizacja dworca Świdnica Miasto to jeden z etapów Centrum Przesiadkowego. Prace udało się doprowadzić do końca mimo przeszkód, a największą była plajta pierwszego wykonawcy. Inwestycję dokończył Architekton. Pozostała część centrum – z dworcem autobusowym, przystankami i węzłem komunikacyjnym – buduje Skanska. Finał planowany jest na wrzesień przyszłego roku.

***

Wartość projektu „Budowy Centrum Przesiadkowego” po rozstrzygniętych przetargach to 21,3 mln zł, z czego aż ok. 14 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych. Projekt ten realizowany jest w ramach działania 3.3 Transport miejski i podmiejski priorytetu 3 Rozwój infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku programu operacyjnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Koszt przebudowy budynku dworca to ok. 7 mln zł.

asz/ zdjęcia Łukasz Kufner i asz