Centrum Przesiadkowe w Świdnicy będzie miejscem przyjaznym i dla podróżnych, i dla przewoźników. Takie zapewnienie otrzymaliśmy od Macieja Gleby, dyrektora departamentu komunikacji w świdnickim Urzędzie Miejskim. Dyrektor odpiera zarzuty przewoźników, którzy w liście zamieszczonym kilka dni temu na portalu Swidnica24.pl nazwali centrum bublem i wyrazili swoje oburzenie zamiarem zmniejszenia liczby kursów.
Centrum Przesiadkowe dla podróżnych i przewoźników
Nie zgadzamy się z opiniami przedstawionymi przez jednego z przewoźników w liście skierowanym do Państwa Redakcji. Centrum Przesiadkowe, które powstaje w Świdnicy, ma być miejscem, które jest przyjazne przede wszystkim dla podróżnych, ale też przewoźników. Dlatego dużym wysiłkiem finansowym miasta, przy wsparciu funduszy unijnych realizujemy ten ogromny projekt.
Fakt, że podróżni zamiast stać pod wiatami bez dostępu do toalet będą mogli w komfortowych warunkach korzystać z peronów dla autobusów, poczekalni wraz z dworcem autobusowym w zgodnej opinii wielu osób jest zmianą na lepsze, a nie jak próbuje udowodnić autor listu na gorsze.
Obecnie jest tak, że w ślad za zezwoleniami wydawanymi przez Urząd Marszałkowski w kierunku Wałbrzycha powinny być wykonywane 353 kursy dziennie, co statystycznie daje jeden kurs co 3 minuty. W kierunku Wrocławia zaś takich kursów jest 72, co daje statystyczny kurs co 15 minut. Rzeczywistość jest zdecydowanie inna, na co skarżą się sami pasażerowie. Kursy nie są wykonywane w taki sposób, a co więcej często nakładają się na siebie, a w innych godzinach trudniej znaleźć dogodne połączenie. W związku z tym te założenia w kursowaniu autobusów i busów – związane z wydanymi decyzjami – są fikcyjne.
Zgodnie z zasadami uchwalonymi w ubiegłym roku przez Radę Miejską tzw. interwał odprawy pasażerów w kierunku Wrocław powinien się odbywać co 10 minut, a w przypadku kursów do sąsiednich miejscowości co 5 minut. Takie zasady nie tylko będą obowiązywały w Centrum Przesiadkowym, ale też interweniowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, by również na tej podstawie były wydawane decyzje dla przewoźników. Likwidacja kursów nie jest więc planowana, rozkłady zostaną urealnione i fikcyjnych kursów nie będzie.
Przygotowania do budowy Centrum Przesiadkowego poprzedzone były licznymi analizami, uzgodnieniami z różnymi służbami. Z tych też powodów do dyspozycji przewoźników będzie 9 peronów zadaszonych, wraz z możliwością skorzystania z 5 dodatkowych stanowisk do odprawy podróżnych. To w zupełności wystarczy, bo i tak 12 stanowisk przy ul. Kolejowej nie było w pełni wykorzystywanych.
Tak jak do tej pory przy ul. Spacerowej przewidziano miejsce dla oczekujących autobusów i busów. Dodatkowy teren, który obecnie jest przebudowywany, wykorzystany zostanie na przygotowanie bezpłatnych miejsc parkingowych. W sumie w tym rejonie razem z obecnymi miejscami będzie możliwość zaparkowania blisko 80 pojazdów. Taka jest idea Centrum Przesiadkowego, by podróżni mogli zostawiać swoje auta. Obecnie przy ul. Kolejowej jest duży kłopot ze znalezieniem wolnego miejsca do parkowania, czy chociażby wysadzenia podróżnych.
Nie zakładamy dzierżawy Centrum Przesiadkowego prywatnemu podmiotowi. Co więcej nie podzielamy niepokoju, że uruchomienie centrum spowoduje wzrost cen biletów, bo te dyktuje wolny rynek i konkurencja przewoźników.
Maciej Gleba
dyrektor Departamentu Komunikacji
Urzędu Miejskiego w Świdnicy