Chleb z niespodzianką

    46

    Już wkładała połowkę bochenka do koszyka, gdy za rękę złapała ją towarzysząca w zakupach koleżanka. Obie przyjrzały się zawartości, zapakowanej w foliową torbę. Chleb pokryty był warstwą zielonej pleśni.

    Wydawałoby się, że w sklepie, gdzie panuje  duży ruch, nic zbyt długo na półkach nie leży. – Przecież ta pleśń nie powstała w kilka godzin – mówi czytelniczka Swidnica24.pl, która pechowe pół bochenka o mały włos nie kupiła w sklepie Tesco przy ulicy Strzegomskiej. Podobnych sytuacji na szczęście nie jest zbyt wiele, ale warto z uwagą przyglądać się żywności, by nie trafić na podobną niespodziankę.

    – W tym roku do  Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku wpłynęło ogółem 28 interwencji od mieszkańców – informuje kierownik Halina Jagielska-Cieślak ze świdnickiego sanepidu. Klienci skarżyli się na brud w sklepach, oferowanie zepsutej lub przeterminowanej żywności, złe warunki przechowywania czy chłodzenia, a nawet na obecność larw szkodników w produktach zbożowo – mącznych. Każde zgłoszenie dla sklepu, zakładu przetwórczego czy placówki żywienia oznacza szczegółową kontrolę i wzmożony nadzór higieniczny. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości inspektorzy nakładają mandaty – do 500 złotych.

    Sanepid zapowiedział kontrolę również w hipermarkecie przy ul. Strzegomskiej. Nie wiadomo w tej chwili, czy winna jest obsługa sklepu, czy złej jakości towar dostarczył producent. Na skargę zareagowała także sieć Tesco. –  Przywiązujemy ogromną wagę do jakości sprzedawanych przez nas artykułów, dlatego już wyjaśniamy tę sprawę z dostawcą. Z naszej strony możemy zapewnić, że zrobimy wszystko, co w naszej mocy,  aby taka sytuacja się nie powtórzyła – deklaruje Jakub Jaremko z biura prasowego.

    Warto wiedzieć!

     Zepsutą żywność zawsze można reklamować u sprzedawcy, domagając się wymiany lub zwrotu pieniędzy. Czas, w jakim możemy reklamować poszczególne artykuły żywnościowe zostały określone prawnie w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. Dz. U. 2003.31.258 (R). Oto przykładowe artykuły i dopuszczalne terminy i reklamowania:

    • Produkty kupione do spożycia na miejscu np. zupę, pizzę, należy reklamować niezwłocznie po otrzymaniu takiej potrawy, czyli natychmiast po stwierdzeniu ich złej jakości.
    • W terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania, w przypadku towaru paczkowanego.
    • W terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru, w przypadku zakupionego luzem, odmierzonego w miejscu zakupu lub dostarczonego do miejsca zamieszkania kupującego.
    • Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później, niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.

    O pomoc można zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub powiadomić Stację Sanitarno-Epidemiologiczną.