Dworzec Świdnica Miasto później

    19

    15 maja miał się zakończyć gruntowny remont  dworca Świdnica Miasto. Jest już pewne, że termin zostanie przekroczony o miesiąc, a data oddania nowego budynku do użytku to wciąż zagadka. Co stanęło na przeszkodzie?

    Kapitalny remont dworca to część zakrojonego na szeroka skalę projektu budowy centrum przesiadkowego. Koszt całej inwestycji opiewa na 24 miliony złotych. Przez blisko dwa lata ważyły się losy unijnej dotacji w wysokości 15 milionów złotych, dlatego miasto nie czekając na ostateczne rozstrzygnięcia zadecydowało o samodzielnym finansowaniu (5 milionów złotych) odnowy dworca. dziś już wiadomo, że Świdnica otrzyma dofinansowanie w wysokości 15 milionów złotych, co pozwoli na zrealizowanie całego projektu.

    Remont dworca ruszył w listopadzie 2010 roku. Przetarg na wykonawstwo wygrała firma Integer. O opóźnieniach, które niepokoiły władze miasta, pisaliśmy już w sierpniu ubiegłego roku. Mimo ponagleń firmie nie udało się zakończyć prac w terminie. – Mamy do czynienia z historycznym obiektem, który jest remontowany pod nadzorem konserwatorskim, a więc przy okazji remontu pojawia się wiele „niespodzianek”, a to wpływa na tempo prac -wyjaśnia Stefan Augustyn, rzecznik świdnickiego UM. Tym razem miasto jest wyrozumiałe. – Przykładem może być np. hol dworca, gdzie konstrukcja sklepienia okazała się za słaba na przyjęcie obciążenia podwieszonych promienników ciepła, które wspomagają tradycyjne ogrzewanie. Wymagało to uzupełnienia projektu, wykonania stalowej konstrukcji, która będzie wspierała sklepienia. Przesunął się więc termin rozebrania rusztowania, a co za tym idzie ułożenia nowej posadzki. Jednak jesteśmy zdania, że lepiej prace wykonać porządnie i nieco dłużej poczekać, niż w pośpiechu robić fuszerki.

    W budynku dworca swoja nową siedzibę będzie miało m.in. Biuro Strefy Płatnego Parkowania. Przenosiny z ulicy Długiej planowane są na połowę lipca. We wnętrzu ma powstać także restauracja. Przetarg na wynajęcie pomieszczeń na ten cel został wyznaczony na 11 czerwca.

    Kiedy otwarcie dworca? – Ze względu na skomplikowane procedury odbioru, kontrole służb sanitarnych i pożarniczych, konieczność uzyskania pozwolenia na użytkowanie, na tym etapie podanie dokładnego terminu nie jest możliwe. Procedury zajmą minimum miesiąc od finalnego zakończenia remontu budynku dworca – kończy Stefan Augustyn. W tej chwili nie są jeszcze znane terminy realizacji kolejnych etapów budowy centrum przesiadkowego.

    Budowę centrum przesiadkowego podzielono na trzy etapy:

    • I etap – przebudowa i rewaloryzacja budynku dworca PKP (obecnie realizowana) i ul. Dworcowej. W odnowionym obiekcie znajdzie się miejsce na duże centrum obsługi podróżnych, lokale usługowe i gastronomiczne, a także letni ogródek. Po remoncie do części budynku dworca przeniesione zostałoby Biuro Strefy Płatnego Parkowania;

    • II etap – budowa dworca autobusowego. Perony, z których dziś odjeżdżają autobusy przy ul. Kolejowej będą przeniesione pod nowe wiaty przy dworcu PKP. W ich miejsce powstaną parkingi;

    • III etap – budowa przejścia podziemnego pod torami kolejowymi dworca PKP. Przejście podziemne umożliwi połączenie ul. Kolejowej z dworcem PKP, co będzie stanowiło dogodne przejście dla podróżnych.