O rozsądku przy świątecznych zakupach

    0

    Każdego roku przed świętami można zaobserwować „szaleństwo zakupów”, które przekracza wszelkie granice. Kupujemy znacznie więcej, bardziej się spieszymy i – niestety – nie zawsze zwracamy uwagę na to, co najważniejsze. Jest tak szczególnie w sytuacji, kiedy realizujemy talony fundowane przez pracodawców, ponieważ z reguły uważamy, że wydajemy jakby nie do końca swoje własne pieniądze.

                Dla bezpieczeństwa i spokoju, proponuję zapamiętać kilka praktycznych rad i uwag, które mogą uchronić przed dużym rozczarowaniem i kłopotami.

                Niezwykle kuszące, chociaż często zdradliwe, są wszelkiego rodzaju promocje i bonifikaty. UOKiK ostrzega, że część sprzedawców wprowadza klientów w błąd sugerując, iż aktualnie obniżona cena jest wyjątkowo atrakcyjna – pomijając zupełnie fakt, że jakiś czas wcześniej cena za konkretny produkt znacznie wzrosła. Z niewiadomych przyczyn, z dnia na dzień, coś podrożało np. o 2 zł,                    a w okresie Świąt obniża się tę cenę o 1 zł i głośno zachęca klientów do skorzystania z tej „niezwykłej okazji” ).

    Konsumencie! Zawsze zwracaj uwagę na dane znajdujące się na opakowaniach, tj. :

    nazwę produktu, datę przydatności do spożycia lub ważności produktów spożywczych, cenę, wagę netto, warunki lub temperaturę przechowywania konkretnego produktu, wykaz składników produktu – w tym konserwantów.

    Jeśli jakość zakupionych produktów żywnościowych okaże się wątpliwa, można złożyć  reklamację do sprzedawcy.

    Obowiązuje zasada, że reklamacje składa się nie później niż :

    –          niezwłocznie po zakupie :  artykuły kupione do spożycia na miejscu,

    –          najpóźniej w dniu zakupu np.: produkty mleczne, świeże ryby, owoce, grzyby,

    –          najpóźniej następnego dnia po zakupie np.: mięso, drób, tłuszcze zwierzęce surowe i topione, ryby mrożone, solone i wędzone, podroby, masło, twarogi, sery twarde, miękkie i topione, pieczywo, tłuszcze roślinne, wyroby mączno – cukiernicze nietrwałe, mrożone warzywa,

    –          najpóźniej w ciągu 2 dni : olej, piwo, napoje bezalkoholowe gazowane, majonez, musztarda,

    –          najpóźniej w ciągu 7 dni : pieczywo cukiernicze trwałe, wędliny trwałe, miód,

    –          w ciągu 30 dni od daty zakupu : wszystkie pozostałe artykuły żywnościowe.

    Bardzo ważne ! Zawsze zabieraj ze sobą dowód zakupu : paragon czy fakturę, albowiem

    bez niego sprzedawca może nie przyjąć reklamacji.

                Przypominam wszystkim konsumentom i handlowcom, iż każdy towar musi być zaopatrzony we wszelkie konieczne informacje w języku polskim, które umożliwiają nam dokonanie wyboru (nazwa producenta, nazwa towaru, informacja o jego cechach użytkowych, częściach składowych,  itd.).

    Sprzedawca ma obowiązek wydać nam wraz z zakupionym towarem wszystkie otrzymane od wytwórcy części składowe towaru i elementy dodatkowe wyposażenia, jak również sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji, montażu oraz prawidłowo wypełnioną kartę gwarancyjną – w przypadku towaru zakupionego z gwarancją jakości.

    Każdy towar wystawiony do sprzedaży musi być oznaczony ceną i to taką, której sprzedawca zażąda od nas przy kasie. Inaczej rzecz ujmując – produkt przez nas wybrany nie może nagle zdrożeć w drodze między półką, a kasą. Ponadto każdy produkt wystawiony na widok publiczny i oznaczony ceną stanowi ofertę sprzedaży, w konsekwencji czego sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego towaru, jeśli tenże ofertę przyjmuje ( nawet jeśli ostatni egzemplarz towaru umieszczony jest na wystawie sklepowej – musi być jednak opatrzony ceną, aby został uznany za oferowany do sprzedaży ).

    I jeszcze jedna wiadomość: zawsze kupujmy z namysłem i rozwagą, odwiedzając kilka sklepów, dobierając najbardziej odpowiadający nam produkt, sprawdzając jego jakość, funkcjonalność, kompletność.

    Zakupiony towar bez wad nie podlega zwrotowi, chyba że sprzedawca wyrazi na to zgodę ( najlepiej uzyskać od sprzedawcy właściwą adnotację na dowodzie zakupu: paragonie, rachunku; np. towar może zostać zwrócony w ciągu 3 dni od daty zakupu ).

    Pamiętajmy! Reklama – szczególnie w „gorącym” okresie przedświątecznym, może być na tyle sugestywna, że ulegniemy jej presji i zakupimy towar, który w rzeczywistości jest nam niepotrzebny.

    Na zakończenie przestrzegam też przed nieprzemyślanymi decyzjami w sprawie zaciągania kredytów oraz pożyczek przedświątecznych! Teoretycznie korzystne warunki spłaty kredytu czy pożyczki, najczęściej okazują się być nieprawdziwe, a bardzo sprytnie ( w majestacie prawa! ) ukryte koszty szokują.

    Danuta Mazur

    Powiatowy Rzecznik Konsumentów