Dolnośląski Imprezownik

    1

    Mam nadzieję, że w należyty sposób uczciliście Dzień Odzyskania Niepodległości przez Ojczyznę? Tak czy owak, nadszedł kolejny dzień i wypadałoby fajnie go zagospodarować. Przyjrzyjmy się razem, co ciekawego dzieje się poza Świdnicą.

    Sobota, 12 listopada

    Nazwa: Fred Hersch Trio | Jazztopad| Koncert

    Miejsce: Wrocław, ul. M. J. Piłsudskiego 19, Filharmonia Wrocławska

    Godzina: 18:00

    Cena: 80 – 130 zł

    Hersch, jest słusznie uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów jazzowych na świecie. Jest powszechnie ceniony za reinterpretacje jazzowej klasyki, świeże pomysły i nadzwyczajną technikę. Określany jest jako „poeta wśród pianistów”. Był trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy, nagrał ponad 20 płyt jako solista i lider. Wysoko ceniony jest też jako kompozytor. Jego kompozycje wykonywane były m.in. w Carnegie Hall. Warto przy tym pamiętać jak zaczynał czyli od pracowitego szlifowania swoich umiejętności jako sideman u boku wielkich mistrzów (Stan Getz, Joe Henderson, Charlie Haden) czy podczas interpretacji największych jazzowych standardów. Fred Hersch – fortepian, John Hébert – kontrabas, Eric McPherson – perkusja.

    ***

    Nazwa: X Wrocław Industrial Festival | dzień 3.

    Miejsce: Wrocław, ul. Purkyniego 1, Sala Gotycka

    Godzina: 18:00

    Cena: 95 – 110 zł

    Podczas 3. dnia, jubileuszowej edycji Industrial Festivalu zagrają: DER BLUTHARSCH AND THE INFINITE CHURCH OF THE LEADING HAND, ZOVIET FRANCE, THIGHPAULSANDRA, MINAMATA, GENEVIEVE PASQUIER, FJERNLYS, MAGIC CARPATHIANS, DJ SCRAG.

    Chcąc przybliżyć Wam klimat i tematykę imprezy, poniżej kilka słów o wybranych artystach, występujących dziś we wrocławskiej Sali Gotyckiej, a ta bez wątpienia idealnie nadaje się do tak mocnych wydarzeń.

    DER BLUTHARSCH AND THE INFINITE CHURCH OF THE LEADING HAND
    Der Blutharsch (czyli „zakrwawiony śnieg” lub w starogermańskim – „zakrzepła krew”, a w nazwie grupy będąca odniesieniem do legendarnej szwajcarskiej kompanii najemników działających w XVII wieku) to najsłynniejsza formacja austriackiego muzyka Albina Juliusa. Początkowo stanowił poboczny projekt The Moon Lay Hidden Beneath The Cloud, by z czasem zająć czołowe miejsce wśród aktywności artysty. Na początku swojego istnienia muzyka Der Blutharsch charakteryzowała się mrocznym, dark ambientowym brzmieniem, dopełnionym historycznymi samplami i postindustrialnymi melodyjnymi dronami. Wraz z upływem czasu materiał stawał się coraz bardziej żywy, ciążąc ku estetyce martial industrial z naciskiem na neoklasyczną instrumentację połączoną z daleko idącym muzycznym eksperymentowaniem. Tematycznie i ikonograficznie projekt nawiązywał do przede wszystkim tematów z historii niemieckojęzycznej części Europy. Wraz z wydaniem w 2003 roku płyty Time Is Thee Enemy! Muzyka Der Blutharsch zaczęła zmieniać się radykalnie, kierując się w stronę rockowych struktur i aranżacji. Aspekty martialowe stopniowo zanikały, istniejąc jeszcze szczątkowo w postaci ikonografii grupy. Z jednoosobowego projektu Der Blutharsch wyewoluował w regularną, wieloosobową grupę. Miejsce military popu w całości przejął rock w swojej space-psychodelicznej odsłonie. W końcu wszelkie odniesienia do wcześniejszego skupienia się na historycznych tematach wyparowały całkowicie, ustępując miejsca odniesieniom do rozmaitych form psychodelii w jej pop-artowym wydaniu. Tak radykalna zmiana stylu nie mogła nie wpłynąć też na nazwę projektu – to już nie stary, zakorzeniony w średniowiecznym etosie Der Blutharsch, lecz to jego nowa, nawiązująca do lat 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku odsłona: Der Blutharsch and the Infinite Church of the Leading Hand.

    GENEVIÉVE PASQUIER
    Geneviève Pasquier, członkini legendarnego niemieckiego industrialnego projektu Thorofon i udzielająca się również w formacjach Jägerblut czy UMB-Kollektif, wydała swój pierwszy solowy album w 2003 roku. Płyta Virgin Thoughts wywołała entuzjastyczne reakcje zarówno ze strony słuchaczy, jak i krytyków. Szybko została doceniona wykonywana przez wokalistkę oryginalna mieszanka elektronicznej i postindustrialnej muzyki z minimal electro sięgającym korzeniami lat osiemdziesiątych, uzupełniona jej chłodnym, uduchowionym głosem. Specyficzne brzmienie, wciąż rozwijane przez Geneviève, doprowadziły ją do podpisania kontraktu ze słynną wytwórnią Ant-Zen. Płyty, które ukazały się pod szyldem tej wytwórni – Soap Bubble Factory i Virgin Pulses – obok jej spektakularnych występów na żywo, uczyniły z niej jedną z najbardziej znanych kobiet na niwie industrialnego i noisowego undergroundu. W 2009 roku artystka powróciła z płytą Le Cabaret Moi. Początkowo twórczość Pasquier charakteryzowała się naznaczonym estetyką noisową industrialem i ambientowymi pejzażami dźwiękowymi, by później stopniowo zwrócić się w stronę minimal electro. Jej muzyka nie jest może lekkostrawna dla wszystkich, lecz z pewnością każdy uznać ją za fascynującą i oryginalną. Unikalny i pełen siły głos Geneviève jest jej cechą rozpoznawczą. Niewielu jest muzyków, którzy w tak perfekcyjny sposób dokonali fuzji surowego, niemieckiego electro i industrialu z popową wrażliwością.

    DJ SCRAG
    Bernhard Hansbauer czyli DJ Scrag! (pseudonim zaczerpnięty z tytułu splitu Nurse With Wound z Current 93) to pochodzący z Wiednia DJ, prezentujący w swoich setach muzykę oscylująca w klimatach gothic, EBM, darkwave, industrial, avantgarde i postpunk. Obok swojej aktywności jako DJ prowadzi internetowe wydawnictwo Bleak Records – pod tym szyldem organizuje także koncerty i różnego typu wydarzenia artystyczne. Jako Red. Chamber tworzy również muzykę – pełne mroku elektroniczne i minimalistyczne dźwięki . Jest stałym współpracownikiem netlabelu Laridae i współprowadzącym portal www.gothic.at.

    Mocna, godna uwagi impreza, na której nie zabraknie wielu mrocznych akcentów.

    ***

    Nazwa: Nneka | Koncert

    Miejsce: Wrocław, ul. K. Wielkiego 19, Eter (dawny klub XO)

    Godzina: 19:00

    Cena: 79 – 120 zł

    Na zwieńczenie soboty, proponuję zmianę brzmienia o co najmniej 180 stopni. Koncert jednej z najlepiej rokujących czarnoskórych wokalistek soulowych, a właściwie, także wokalistek reggowych czy hip – hopowych. Już dziś wieczorem we Wrocławskim klubie Eter, zagra Nneka.

    W wieku 19 lat wyjechała do Hamburga, aby tam rozpocząć studia z dziedziny antropologii. Podczas pobytu w Niemczech poznała hiphopowego twórcę Dj Farhota i z nim zagrała swoje pierwsze koncerty. Zadebiutowała minialbumem The Uncomfortable Truth (2005), a następnie płytą Victim Of Truth , którą brytyjski Sunday Times określił mianem „równie dobrej, co The Miseducation Of Lauryn Hill”. Nneka podobnie jak Lauryn Hill z okresu The Fugees, w swoje rymy wplata soulowe wokalizy i afrykańskie motywy muzyczne. Jest reprezentantką sceny soul w Europie. Brzmienie jej płyty “No Longer At Ease” (2008) zainspirowali tacy artyści jak: Gnarls Barkley, Sean Paul czy Bilal. Wokalistka po raz pierwszy zagościła w Polsce na początku kwietnia 2009. Nigeryjska wokalistka wspólnie z zespołem instrumentalistów zagrała 2 kwietnia w Krakowie (Manghha), 3 kwietnia we Wrocławiu (klub Strefa WZ) oraz 4 kwietnia w Warszawie (Palladium). Trzeci album artystki, zatytułowany “Concrete Jungle”, ukazał się 2 lutego 2010. Jest to zarazem pierwszy album Nneki, który ukazał się w USA.

    ***

    Niedziela, 13 listopada

    Nie chcę Was zalewać natłokiem imprez i stawiać w sytuacji, gdy jest mnóstwo atrakcji, a nie wiadomo, którą z nich wybrać. Niedziela jak wiadomo, została nam przysądzona celem relaksu i wypoczynku, taka polska swoista siesta, z małą różnicą, Latynosi mają siestę codziennie, my natomiast raz w tygodniu. Gdzie jest sprawiedliwość?

    Nie ma co się rozdrabniać, lepiej szybko i konkretnie postanowić jak spędzić ten czas. Mam dla Was ciekawą i, wydaje mi się, najbardziej odpowiednią propozycję na  fajne spędzenie niedzieli.

    Nazwa: „Mayday 2” | Ray Cooney

    Miejsce: Wrocław, pl. Teatralny 4, Wrocławski Teatr Komedia

    Godzina: 20:00

    Cena: 40 – 50 zł

    Dalszy ciąg przygód taksówkarza bigamisty, który za wszelką cenę próbuje ukrywać swoje podwójne życie. W spektaklu, obok dobrze już znanych Wam bohaterów, pojawiają się całkiem nowe postaci, w tym przede wszystkim dwójka dzieci Johna, każde z innego związku. Sytuacja staje się dramatyczna, gdy nastoletnia córka bohatera (z małżeństwa z Barbarą) i jego syn (z małżeństwa z Mary) poznają się przez Internet. Co dalej? Musicie obejrzeć sami. Nagłych zwrotów akcji z pewnością nie zabraknie.

    Pozdro Maja

    /informacje zaczerpnięte z Punktu Informacji Kulturalnej/