XII Festiwal Bachowski w pełni. Dzisiaj nie tylko melomanów zapraszamy wieczorem do świdnickiej katedry, a nocą – do kościoła św. Krzyża.
26 VII
ŚWIDNICA Katedra
19.30
BIBER ALBRICI MEALLI MELANI SCHMELZER
Alessandro MELANI Sonata a 5 C-dur na dwie trąbki, dwoje skrzypiec i basso continuo
Adagio – Allegro – (…) – Canzona – Grace – (…)
Johann Heinrich SCHMELZER Sonata II ze zbioru Duodena selectarum sonatarum
Giovanni Antonio Pandolfi MEALLI Sonata Quinta La Clemente na skrzypce i basso continuo
Adagio – Allegro – (…) – allegro – adagissimo – largo
Vincenzo ALBRICI Sonata a 5 na 2 trąbki, 2 skrzypiec, fagot i basso continuo
SCHMELZER Sonatina I ze zbioru Duodena selectarum sonatarum
Georg MUFFAT Sonata D-dur na skrzypce i basso continuo
adagio – allegro – adagio – allegro – adagio
Heinrich Ignaz Franz von BIBER Sonata a 5 ze zbioru Sonatae tam aris, quam auli servientes
Variatio – Adagio
ALTA CAPPELLA
Marian Magiera Paweł Gajewski – trąbki
Martyna Pastuszka Adam Pastuszka – skrzypce
Krzysztof Lewandowski – dulcian
Marcin Świątkiewicz – pozytyw
Alta Cappella – założony w 2009 roku w Krakowie zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej na dętych instrumentach historycznych. Grupa inspirację czerpie z popularnych przez kilka stuleci (XIV-XVIII wiek) formacji muzyków złożonych z instrumentów dętych i bębnów, nazywanych „alta cappella”, których zadaniem było uświetnianie wszelkiego rodzaju ważnych wydarzeń w życiu ich społeczności.
ŚWIDNICA kościół św. Krzyża
22.30
Johann Sebastian BACH Partita nr 5 G-dur, BWV 829
Preambulum – Allemande – Corrente – Sarabande – Tempo di Minuetto – Passepied – Gigue
Joseph HAYDN Sonata No. 33 Hob. XVI/20 (1771)
– Moderato
– Andante con moto
– Allegro
Yvan TARANENKO (ur. 1962)
Tam i kołys’, tut i teper (Tam i kiedyś, tu i teraz) na klawesyn i taśmę
Marek Toporowski
Marek Toporowski – harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą – gra koncerty na klawikordzie oraz historycznych fortepianach, a nawet organach Hammonda. Uważa, że łączenie różnych źródeł inspiracji i umiejętność gry na wielu instrumentach jest warunkiem kompetentnej interpretacji klawiszowej.
Od czasów studiów z powodzeniem zajmuje się również kameralistyką, przede wszystkim muzyką wokalną. Ta działalność doprowadziła go do utworzenia w 1991 roku zespołu Concerto Polacco, z którym przeszedł długą drogę, prowadzącą od dawnej muzyki kameralnej w małych składach aż po wielkie dzieła oratoryjne. Obecnie, jako dyrygent, współpracuje również z zespołami filharmonicznymi, przygotowując dzieła muzyki oratoryjnej i zachęcając muzyków grających na instrumentach współczesnych do wprowadzania elementów stylowego wykonawstwa. Celowi temu służy także utworzona w 2008 r. Akademicka Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Katowicach. Jako dyrygent doprowadził ponadto do pierwszych wykonań i rejestracji licznych utworów muzyki staropolskiej (opera „Agatka” Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” Żebrowskiego , utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki), następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken) i Holandii (Amsterdam), pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperen (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz dyplom koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). W późniejszym okresie studiował również improwizację organową pod kierunkiem Juliana Gembalskiego (w Akademii Muzycznej w Katowicach). Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą, Kajetanem Mochtakiem.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach, pełniąc również funkcję prorektora tej uczelni.