Łącznik. A jednak się buduje…[FOTO/VIDEO]

    24

    Kierowcy wyjeżdżający ze Świdnicy w stronę Strzegomia mają spore wątpliwości, czy tzw. łącznik do autostrady rzeczywiście powstaje i czy uda się dotrzymać zaplanowanego na 26 sierpnia terminu ukończenia prac.

    Jak się okazuje, to akurat najmniej widowiskowe miejsce. Droga jest już gotowa w ok. 60%, o czym przekonali się podczas sesji wyjazdowej radni powiatu świdnickiego i przedstawiciele gminy Świdnica. Obejrzeli niemal gotowe obiekty inżynieryjne i pierwszą, niemal ukończoną część drogi. Na budowie pracuje jednocześnie 200 osób i nowoczesny sprzęt. Efekt zrobił na gościach duże wrażenie, zwłaszcza fakt, że trasa będzie jedyną w Polsce o statusie powiatowej z wykonaniem identycznym jak na autostradach. Pod warstwą asfaltu jest gruba, betonowa podbudowa.

    O wrażeniach, przebiegu prac i terminach oddania łącznika do użytku rozmawialiśmy z radnym Ryszardem Chołko, przedstawicielem wykonawcy Ryszardem Potocznym i starostą Zygmuntem Worsą:

    Przetarg  na budowę wygrało austriacko–niemieckie konsorcjum Heilit + Woerner i Strabag. Byli zwycięzcami przetargu, do którego stanęło ostatecznie 4 wykonawców. Cena, za jaką konsorcjum zadeklarowało wybudować drogę, to 88 milionów zł. Porozumienie z wykonawcą podpisano 26 kwietnia. Plac pod budowę nowej drogi przekazano 26 maja. Natomiast 9 sierpnia powiat wyłonił Inżyniera Kontraktu inwestycji budowy łącznika do A4. Przetarg wygrała firma WYG International. Trasa będzie miała 13,076 km oraz 5 obiektów inżynieryjnych: 3 wiadukty,1 most i 1 estakada. W większości przebiegu będzie miała po 1 pasie ruchu w każdą stronę, jednak przewidziano możliwość dobudowania drugiego.W lutym zapadła decyzja o zmianie technologii wykonania nawierzchni. Zamiast asfaltu będzie beton. Koszt budowy drogi to kwota 88 mln zł, cała inwestycja pochłonie kwotę ok. 110 mln zł. Połowa to środki unijne, resztę pieniędzy przekażą samorządy: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, powiat świdnicki, miasto Świdnica, Żarów, gmina wiejska Świdnica oraz Jaworzyna Śląska. Zakończenie budowy 13,076 km drogi planowane jest na sierpień 2011 r.

    [photospace]