Przecenione można reklamować

    0

    Kończy się okres zimowy, a wraz z nim popyt na zimową odzież i inne towary przydatne w tym czasie. Kupując przeceniony towar klienci niejednokrotnie wprowadzani są w błąd w kwestii możliwości reklamowania wadliwych towarów ( towarów niezgodnych z umową ).

    Pani Monika skorzystała z okazji i zakupiła w sklepie sportowym przeceniony komplet: kurtkę i spodnie narciarskie. Okazja była doskonała, ponieważ z pierwotnych 950 zł po przecenie towar kosztował 380 zł. Niestety, po jednorazowym założeniu odzieży podczas wyjazdu w góry klientka zauważyła, że „puściły” szwy na nogawkach spodni. Udała się do sprzedawcy z reklamacją i żądaniem wymiany lub naprawy poprzez porządne zaszycie ubytków. Sprzedawca odpowiedział, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Takie działanie jest niedopuszczalne, ponieważ jest sprzeczne z przepisami prawa.

    Nabywca ma prawo reklamować przeceniony towar, jeśli w dniu zakupu nie były widoczne wady, które ujawniły się podczas użytkowania. Jeśli klient kupuje towar pełnowartościowy, informacje typu „towar przeceniony nie podlega reklamacji” nie są dla niego wiążące, albowiem naruszają  prawo.

    Szczegółowo kwestie zasad obowiązujących w obrocie konsumenckim reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z powołanym aktem prawnym nie można reklamować tylko tych wad towaru, o których konsument wiedział w momencie zakupu. Jeśli więc towar został przeceniony z powodu np. braku guzika, klient nie będzie mógł reklamować tej wady. Ma jednak pełne prawo reklamować każdą inną wadę, jaka ujawni się w zakupionym towarze.

    W sytuacji, gdy przecena powodowana jest defektem towaru, sprzedawca powinien poinformować o tym konsumenta. Brak wady sprawia, iż klient może składać reklamację        na każdą wadę, która ujawni się w terminie 2 lat od daty zakupu.

    Innymi słowy, posezonowa obniżka cen (nie mająca nic wspólnego z przeceną ze względu na wady towaru ) nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru            z umową. Towar podlega reklamacji jak każdy inny. Należy pamiętać o pobraniu  i zachowaniu dowodu zakupu (paragon, faktura), albowiem jego brak może utrudnić,   a wręcz uniemożliwić złożenie reklamacji.

    Danuta Mazur

    Powiatowy rzecznik Konsumentów