Łącznik autostradowy pod lupą

    6

    Po blisko 2 miesiącach zakończyła się kontrola Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu, obejmująca całość inwestycji związanej z budową drogi powiatowej ze Świdnicy do drogi krajowej nr 5, nazywanej popularnie łącznikiem autostradowym. – Efektów nie będziemy zdradzać, dopóki z protokołem nie zapozna się starosta Zygmunt Worsa – uprzedza Piotr Zalewski, sekretarz zespołu, wyłonionego z komisji do tej kontroli.

    Radni sprawdzali m.in. procedury związane z zamówienia publicznymi od wyłonienia autora koncepcji, autora projektu, wykonawcy i inżyniera kontraktu. Zbadali także kwestię odszkodowań i wyceny działek pod trasę. Przyjrzeli się wstępnej realizacji projektu, w tym także roszczeniom wykonawcy, który wnioskował o przesunięcie terminu zakończenia budowy, żądał także dodatkowego wynagrodzenia. Roszczenia wynikały z kolizji stanu faktycznego z projektem, czyli nieprzewidzianych przeszkód w realizacji.

    W zainteresowaniu komisji były także zasady finansowania i rozliczania dotacji samorządów oraz z Unii Europejskiej. Wszystkie uwagi i wnioski zostaną przedstawione publicznie prawdopodobnie jeszcze w kwietniu.

    Przymiarki do odciążenia wiecznie zakorkowanej, wąskiej i niebezpiecznej drogi krajowej nr 35 ze Świdnicy do Wrocławia trwały blisko 10 lat. Sprawa stała się nagląca wraz z utworzeniem podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Brak połączenia z autostradą był problemem nie tylko dla inwestorów, ale także dla mieszkańców znacznej części powiatu. Wytyczoną – jak wspominają przy każdej okazji inicjatorzy – na serwetce trasę zaczęto postrzegać jak drogę życia. Niestety, stała się także ogromnym wyzwaniem logistycznym i finansowym.

    W kwietniu ostatecznie wyłoniono firmę, która wybuduje łącznik Świdnicy z autostradą A4.  Przetarg wygrało austriacko–niemieckie konsorcjum Heilit + Woerner i Strabag. Byli zwycięzcami przetargu, do którego stanęło ostatecznie 4 wykonawców. Cena, za jaką konsorcjum zadeklarowało wybudować drogę, to 88 milionów zł. Porozumienie z wykonawcą podpisano 26 kwietnia. Plac pod budowę nowej drogi przekazano 26 maja. Natomiast 9 sierpnia powiat wyłonił Inżyniera Kontraktu inwestycji budowy łącznika do A4. Przetarg wygrała firma WYG International. Trasa będzie miała 13,076 km oraz 5 obiektów inżynieryjnych: 3 wiadukty,1 most i 1 estakada. W większości przebiegu będzie miała po 1 pasie ruchu w każdą stronę, jednak przewidziano możliwość dobudowania drugiego.W lutym zapadła decyzja o zmianie technologii wykonania nawierzchni. Zamiast asfaltu będzie beton. Koszt budowy drogi to kwota 88 mln zł, cała inwestycja pochłonie kwotę ok. 110 mln zł. Połowa to środki unijne, resztę pieniędzy przekażą samorządy: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, powiat świdnicki, miasto Świdnica, Żarów, gmina wiejska Świdnica oraz Jaworzyna Śląska. Zakończenie budowy 13,076 km drogi planowane jest na sierpień 2011 r.

    asz