Inflacją i rosnącymi obciążeniami finansowymi dla firm działających w branży odpadowej, wzrostem kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów, spadkiem wartości rynkowej surowców wtórnych, a także koniecznością rozbudowy systemu selektywnej zbiórki odpadów tłumaczona jest konieczność podniesienia wysokości opłat za wywóz śmieci z terenu gminy Świdnica. Nowe stawki wejdą w życie 1 października.
Zgodnie z nowymi stawkami, miesięczna opłata wzrośnie z obecnych 35 złotych do 47 złotych za każdą osobę zamieszkującą budynek jednorodzinny, natomiast z 32 złotych do 44 złotych w przypadku mieszkańców budynków wielorodzinnych. Właściciele domów jednorodzinnych kompostujących bioodpady w przydomowym kompostowniku będą mogli skorzystać z ulgi w wysokości 7 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość (obecnie zniżka wynosi 5 zł). Od października wyższa będzie też miesięczna opłata „karna” za niewywiązania się z obowiązku segregowania odpadów, której wysokość ustalono na poziomie: 94 zł od osób zamieszkujących budynki jednorodzinne, 88 zł od osób zamieszkujących budynki wielorodzinne.
– W ostatnich latach znacząco wzrosły koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. Wpływ na to mają w szczególności: inflacja i rosnące obciążenia finansowe dla firm działających w branży odpadowej – w tym wyższe ceny paliwa, energii i wynagrodzeń, wzrost opłat za zagospodarowanie odpadów w instalacjach, spadek wartości rynkowej surowców wtórnych, konieczność rozbudowy systemu selektywnej zbiórki odpadów. Dodatkowo, w przypadku naszej gminy istotnym czynnikiem podwyższającym koszty jest specyfika gminy tj. duża powierzchnia, rozproszenie zabudowy, niska gęstość zaludnienia oraz stały, systematyczny wzrost ilości wytwarzanych odpadów. Czynniki te powodują wyższe koszty odbioru i transportu w porównaniu z gminami o bardziej zwartej strukturze osadniczej – tłumaczy Janusz Waligóra, rzecznik prasowy Urzędu Gminy Świdnica.
Jak dodaje, wszystkie wymienione czynniki znalazły odzwierciedlenie w ofertach złożonych w ostatnim przetargu na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy, co z kolei przełożyło się na wzrost wysokości opłat ponoszonych przez mieszkańców. Do przetargu na realizację usług śmieciowych w kolejnych 24 miesiącach przystąpiły trzy firmy: Zakład Oczyszczania Miasta z ofertą w wysokości blisko 21 mln 891 tys. zł, FBSerwis Zielony Wrocław z ofertą opiewającą na niemal 27 mln 962 tys. zł, a także spółka Alba Dolny Śląsk, która zaoferowała zajęcie się wywozem opadów za prawie 23 mln 581 tys. zł. – Najkorzystniejszą ofertę złożył Zakład Oczyszczania Miasta. Oznacza to, że roczny koszt systemu wyniesie 10 945 476,00 zł. Dla porównania, w przetargu z 2022 r. koszt ten ustalony został na kwotę 6 728 400 zł. Jak łatwo policzyć, w latach 2022–2025 średnioroczne koszty (niezależne od samorządu) wzrosły o 4 217 076,00 zł, czyli ponad 60% – wylicza Waligóra.
– Nowe stawki są wyższe od dotychczasowych, jednak warto podkreślić, że przez ponad trzy lata utrzymywały się one na stałym, niezmienionym poziomie, mimo rosnących kosztów systemu. Pomimo podwyżki, opłaty wciąż pozostają znacząco poniżej maksymalnego pułapu dopuszczonego przepisami prawa, tj. 63,34 zł (2% przeciętnego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę w gospodarstwie domowym, wynoszącego w 2024 r. 3167,17 zł). Zachęcamy właścicieli nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej do zakładania przydomowych kompostowników, aby zmniejszyć ogólną ilość odpadów kierowanych na składowisko. Dzięki temu możliwe będzie obniżenie kosztów wywozu bioodpadów, a mieszkańcy skorzystają z ulgi w opłacie – dodaje rzecznik Urzędu Gminy.
Z chwilą wejścia w życie nowych stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości nie muszą ponownie składać deklaracji „śmieciowych”, jeżeli nie zaistniały jakiekolwiek zmiany. – Każdy otrzyma zawiadomienie o zmienionej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. Termin wnoszenia opłat pozostaje bez zmian. Płatności należy dokonywać do 25. dnia każdego miesiąca, na indywidualny numer rachunku bankowego (który nie uległ zmianie), przelewem lub w kasie Urzędu – informują urzędnicy.
/UG Świdnica, opr. mn/