– Prowadzę równoległe rozmowy z czterema inwestorami – informuje syndyk masy upadłościowej Diora Świdnica i wyjaśnia, dlaczego mimo to cała, licząca ponad 100 osób załoga w czwartek, 26 czerwca otrzymała wypowiedzenia z pracy.
Upadłość Diory Świdnica, produkującej obudowy do głośników, a w ostatnich latach również zestawów głośnikowych, została ogłoszona 16 czerwca. Dzień później wyznaczony przez sąd syndyk informował, że jest szansa na wydzierżawienie zakładu i późniejszą sprzedaż, a tym samym uratowanie miejsc pracy.
W odpowiedzi na pytania Swidnica24.pl Jakub Kamiński potwierdza, że pracownicy otrzymali wypoiedzenia i tłumaczy przyczynę.
„Wypowiedzenia pracowników są skutkiem braku perspektyw zawarcia wiążącej umowy dzierżawy z jakimkolwiek inwestorem w granicznym terminie – do końca czerwca 2025 r. Nie oznacza to jednak, że dalsze rozmowy nie są prowadzone. Obecnie prowadzę równolegle rozmowy z czterema inwestorami, w tym dwoma zagranicznymi. Niestety sytuacja finansowa spółki jest na tyle zła, że wypowiedzenia umów o pracę były koniecznością i moim obowiązkiem, bo każdy kolejny miesiąc zatrudnienia to koszty (samych) wynagrodzeń na poziomie około 800 tys zł. Masa upadłości jest zbyt uboga, aby mogła ponosić taki ciężar.
Zwracam także uwagę na fakt, że po objęciu w dniu 17 czerwca 2025 r. funkcji syndyka w postępowaniu upadłościowym podjąłem decyzję o wykorzystaniu specjalnej regulacji, która pozwalała mi na dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa – co może wydarzyć się jedynie w szczególnych okolicznościach, w przypadku Diory była to perspektywa sprzedaży przedsiębiorstwa upadłego w całości. W tym krótkim czasie prowadziłem przedsiębiorstwo upadłego, uzyskałem warunki brzegowe umowy sprzedaży nieruchomości od jej właściciela, przeprowadziłem kampanię informacyjną na szeroką skalę i podjąłem liczne rozmowy z potencjalnymi inwestorami – także podczas wizji lokalnych zakładu „na ruchu”. Jeden z inwestorów, zainteresowany od długiego czasu nabyciem przedsiębiorstwa jest ze mną w porozumieniu. Nie będzie przejaskrawieniem jeśli powiem, że warunki ewentualnej umowy dzierżawy z prawem pierwokupu przedsiębiorstwa mamy ustalone. Inwestor ten analizuje obecnie propozycje właściciela nieruchomości, w której przedsiębiorstwo się znajduje – w zakresie jej odkupienia. Wydaje się, że to jest obecnie główny problem trójstronnego porozumienia – porozumienia pomiędzy właścicielem nieruchomości, inwestorem i syndykiem, które miałoby uratować Spółkę i zapewnić pracę dotychczasowym pracownikom.
Pracownikom należy się wynagrodzenie za każdy miesiąc pracy, a także odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia (w każdym przypadku jest to wypowiedzenie skrócone do jednego miesiąca) oraz odprawy. Wypłaty będą realizowane częściowo z masy upadłości i częściowo z funduszu gwarantowanych świadczeń pracowniczych – zgodnie z ustawą o niezaspokojonych roszczeniach pracowniczych.”
Po dwóch tygodniach na pytania Swidnica24.pl odpowiedziała Katarzyna Frendl, rzeczniczka prasowa Agencji Rozwoju Przemysłu. ARP jest właścicielem Diory Świdnica.
Jaka jest przyczyna strat generowanych przez Diora Świdnica w 2023 i 2024 roku wobec poprzednich lat zakończonych zyskiem? Czy prawdą jest, że Diora straciła kontrahentów po wprowadzeniu produktów pod własną marką? Jakie to były produkty?
Sytuacja finansowa Spółki jest bardzo trudna, na co wpływ miało wiele czynników, w tym często niezależnych od Diora-Świdnica sp. z o.o. Wśród przyczyn zaistnienia takiej sytuacji można wskazać ogólne pogorszenie się koniunktury na rynku hi-end audio i zmniejszenie ilości zamówień od kontrahentów. W celu poszerzenia działalności i poprawy sytuacji Spółka podjęła działania dotyczące rozwoju własnej marki Diora Acoustics w postaci zestawów głośnikowych premium.
Dlaczego na stanowisku po wyborach 2023 roku pozostawiono prezesa, nominowanego za rządów Zjednoczonej Prawicy, ściśle powiązanego z Prawem i Sprawiedliwością?
Zgodnie z obowiązującą Umową Spółki to w kompetencjach Rady Nadzorczej jest powoływanie i odwoływanie Członków Zarządu Spółki. Rada Nadzorcza w ramach posiadanych uprawnień jest właściwa w zakresie kształtowania składu Zarządu Spółki.
Czy są podejmowane działania w kierunku sprzedaży spółki?
Mając na uwadze dobro pracowników Diora-Świdnica, ARP S.A., we współpracy z podmiotami Grupy ARP, podjęła działania mające na celu wsparcie w identyfikacji dostępnych możliwości zatrudnienia w regionie, a także aktywne poszukiwanie ofert pracy dla pracowników spółki zarówno w przedsiębiorstwach Grupy ARP, jak i u podmiotów współpracujących – w przypadku, gdyby nie doszło do finalizacji transakcji z żadnym potencjalnym inwestorem. ARP S.A. w 2024 r. podjęła działania związane z pozyskaniem inwestora branżowego, w celu zapewnienia możliwości kontynuowania przez Spółkę działalności. Aktualnie prowadzone są przez ARP S.A. zaawansowane rozmowy z podmiotami zainteresowanymi udziałem w tym procesie.
Jaką pomoc publiczną otrzymała Diora Świdnica w ostatnich 10-latach? W jakiej wysokości i na jakie cele?
Pomoc publiczna otrzymana przez spółkę Diora-Świdnica w ostatnich 10 latach to ok. 564 tys. zł zaliczki zwrotnej przekazanej przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. w ramach pomocy rekompensującej negatywne konsekwencje ekonomiczne związane z COVID-19.
/asz/