Miłośnicy muzyki klasycznej mogą się spodziewać znakomitych koncertów na XXVI Festiwalu Bachowskiego. Do Świdnicy powróci słynny kontratenor, zachwycający publiczność na całym świecie – Jakub Józef Orliński. Ponownie gościć będziemy też wybitnego pianistę, kompozytora i aranżera Marcina Maseckiego. Będą też debiuty – po raz pierwszy w świdnickich przestrzeniach wystąpią – legendarny tenor Roland Villazón czy gwiazdy francuskiej sceny muzyki dawnej – klawesynista Jean Rondeau czy skrzypek Théotime Langlois de Swarte. Poznaj szczegóły programu tegorocznego święta muzyki poważnej. Wyczekiwane przez melomanów wydarzenie rozpocznie się 24 lipca i trwać będzie aż do 3 sierpnia. W jego ramach zaplanowany jest też epilog – 2 września.
W tym roku Festiwal Bachowski Świdnica będzie miał już swoją 26. odsłonę. Wydarzeniu przyświecać będzie motto: „W ścisłych formach kryje się tajemnicze piękno”. – Odnosi się ono z jednej strony do formalnej precyzji muzyki barokowej, która w niczym nie ogranicza jej emocjonalnej głębi, a z drugiej jest wyzwaniem dla samego festiwalu: apelem, by jasno formułować, określać jego cel, charakter, tożsamość, wzmacniać spójność, zakorzeniać w społecznej rzeczywistości – wyjaśnia Krzysztof Dix, sekretarz artystyczny Festiwalu Bachowskiego.
Do Świdnicy zapraszani są najlepsi muzycy i zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki dawnej. Nie inaczej będzie i w tym roku. Możemy spodziewać się plejady gwiazd światowego formatu. – Festiwal będą wyróżniać przede wszystkim jego wyjątkowe debiuty: pierwszy występ w Świdnicy legendarnego tenora, gwiazdy światowych scen operowych Rolanda Villazóna, a także gwiazd francuskiej sceny muzyki dawnej – klawesynisty Jeana Rondeau, skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte oraz związanych z nimi zespołów Nevermind i Le Consort – zauważa koordynator wydarzenia.
Podobnie jak w poprzednich edycjach koncerty nie ograniczą się jedynie do Świdnicy, choć wiele z nich właśnie tutaj będzie miało miejsce. Aż dziewięć zabrzmi w Kościele Pokoju. Jeden z koncertów usłyszymy również w świdnickiej katedrze. Nie zabraknie też występów i muzycznych wydarzeń w innych miejscowości naszego regionu. Na festiwalowej mapie pojawiają się – Jedlina-Zdrój, Pożarzysko, Zastruże, Piława Górna, Walim, Jugowice, Żarów, Sobótka, Olszyniec i Olszyna.
Festiwal Bachowski rozpocznie się koncertem 24 lipca, a 25 lipca nastąpi oficjalne otwarcie w Świdnicy. – 26. edycję wydarzenia otworzy w piątek, 26 lipca występ francuskiego kameralnego zespołu Nevermind z Jeanem Rondeau przy klawesynie, który zagra utwory napisane dla Paryża utwory Georga Philippa Telemanna i współczesnego mu mało znanego francuskiego kompozytora Jeana-Baptiste Quentina. W sobotę, 26 lipca Francuzi – skrzypek Théotime Langlois de Swarte i klawesynista Justin Taylor, wystąpią z recitalem poświęconym muzyce braci Francoeur w kontekście ich epoki. Ci sami artyści, z przyjaciółmi z zespołu Le Consort, wystąpią również w niedzielę, 27 lipca w programie z muzyką angielską XVII i XVIII wieku, w tym utworami tajemniczej kompozytorki podpisującej się pseudonimem „Miss Philarmonica” – przedstawia festiwalowy program Krzysztof Dix.
Jakich wydarzeń i koncertów możemy się jeszcze spodziewać? – We wtorek, 29 lipca i w piątek, 1 sierpnia odbędą się koncerty Akademii Bachowskiej z kantatami BWV 150 i BWV 131 w centrum, a w środę, 30 lipca do Kościoła Pokoju powróci uwielbiany przez festiwalową publiczność wenezuelski sopranista Samuel Mariño, który wraz z Capellą Cracoviensis znów da popis niezwykłej wokalnej wirtuozerii. W katedrze, w czwartek 31.07 pojawi się Graindelavoix, formacja z Antwerpii specjalizująca się w wykonawstwie muzyki wokalnej średniowiecza i renesansu. Pianista Marcin Masecki podczas sześciu koncertów w regionie zagra z kolei komplet sonat fortepianowych Mozarta – wymienia koordynator wydarzenia.
Ostatnie koncerty również będą znakomite. – W sobotę, 2 sierpnia epokowy festiwalowy debiut — po raz pierwszy pojawi się w Świdnicy legendarny tenor Rolando Villazón. Towarzyszyć mu będzie Capella Cracoviensis, a zaśpiewa on arie z oper Monteverdiego, Händla i Mozarta. W niedzielę, 3 sierpnia po krótkiej przerwie powróci popularna L’Arpeggiata ze swoją charyzmatyczną szefową, teorbistką Christiną Pluhar będzie to ostatni akcent festiwalu w sierpniu – prezentuje program.
To jeszcze nie koniec. XXVI Festiwal Bachowski będzie miał swój epilog. – Miesiąc później, 2 września, zapraszamy na wyjątkowy epilog: wystąpi kontratenor Jakub Józef Orliński, w tej chwili najbardziej rozpoznawalny polski śpiewak operowy na świecie, oraz pianista Michał Biel – zachęca Krzysztof Dix.
Na festiwal od 7 kwietnia można zakupić karnety. Są one dostępne na stronie bilety.sok.com.pl oraz w kasach Świdnickiego Ośrodka Kultury. – Bilety na pojedyncze wydarzenia dostępne będą na początku maja. Karnet nie obejmuje epilogu festiwalu i będą na niego sprzedawane bilety wyłącznie osobno – tłumaczy.
Program dostępny jest na stronie: www.bach.pl Organizatorem wydarzenia jest Świdnicki Ośrodek Kultury, a partnerem organizacyjnym Parafia Ewangelicko-Augsburska.
Koszt tegorocznego Festiwalu Bachowskiego wynosi na ten moment około 450 tys. zł. – Festiwal Bachowski, jest finansowany z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ze środków Gminy Miasta Świdnica oraz od sponsorów prywatnych – wyjaśnia dyrektor ŚOK Bożena Kuźma. – Na chwilę obecną ostateczne koszty nie są jeszcze znane, ponieważ nadal trwa proces pozyskiwania środków od sponsorów prywatnych – dodaje.
/Tekst: AN/
/Informacje – Krzysztof Dix, ŚOK/