Strona główna 0_Slider Jest coraz gorzej. Kierowcy czekają na dokończenie remontu alei Niepodległości

Jest coraz gorzej. Kierowcy czekają na dokończenie remontu alei Niepodległości [FOTO]

0

W coraz gorszym stanie jest niedokończony odcinek jednej z ważniejszych arterii Świdnicy. Modernizacja pierwszej części, od placu Wolności do ul. 8 Maja zakończyła się 2 lata temu. Co z resztą?

TEGO NIE PRZECZYTASZ W „MEDIACH” SAMORZĄDOWYCH


Przypomnijmy, pierwsze kroki związane z przebudową jednej z ważniejszych drogowych arterii w rejonie świdnickiego śródmieścia poczyniono w 2016 roku. Wtedy też samorząd miejski oraz wojewódzki porozumiały się w sprawie współfinansowania prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej, w ramach której zlecono opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, a następnie na jej podstawie projektów budowlanych i wykonawczych.

Drogowa inwestycja podzielona została na trzy etapy. W pierwszym z nich do przebudowy przewidziano odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja. W czerwcu 2021 roku ruszyła przebudowa pierwszego, blisko 400-metrowego odcinka alei Niepodległości. Realizacja tego etapu drogowej inwestycji okazała się problematyczna. Podczas prac odkryto mury obronne XVIII-wiecznej twierdzy fryderycjańskiej, w wyniku czego termin zakończenia inwestycji przesunięto o kilka miesięcy.

We wrześniu 2022 roku spółka Polskie Surowce Skalne, będąca pierwotnym wykonawcą zadania, została wyrzucona z placu budowy z powodu stwierdzonych opóźnień względem ustalonego harmonogramu oraz wobec zakończonych fiaskiem negocjacji z udziałem mediatora sądowego. Dokończenie robót powierzono firmie Hypmar. Ostatecznie wyremontowany fragment alei został otwarty dla ruchu w obu kierunkach pod koniec sierpnia 2023 roku. Całkowity koszt I etapu przebudowy wyniósł ponad 10 mln 122 tys. złotych.

Świdnicki magistrat dysponuje od jesieni 2024 roku dokumentacją projektową dla dwóch pozostałych odcinków alei. Informacje dotyczące opracowanego projektu zaprezentowano w sprawozdaniu przygotowanym przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy, który został zaprezentowany podczas sesji Rady Miejskiej w listopadzie. – Po zakończeniu prac nad etapem I (od pl. Wolności do ul. 8 Maja) realizowane były prace projektowe nad etapem II i III (od 8 Maja do ul. Nauczycielskiej oraz od ul. Nauczycielskiej do pl. Grunwaldzkiego). W ramach tego zadania przewidziano wymianę nawierzchni jezdni z kostki kamiennej na masę bitumiczną, przebudowę chodników, oświetlenia ulicznego i budowę kanalizacji deszczowej – wskazano w sprawozdaniu.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków obecnie funkcjonujący odcinek al. Niepodległości umożliwiający wjazd na ul. Wyspiańskiego zostanie zamknięty. Takie rozwiązanie zostanie zastosowane ze względu na to, że musi być zachowany układ placowy tergo rejonu. Wjazd na parking zostanie przeniesiony na ul. Sprzymierzeńców, a przystanek będzie zlokalizowany wzdłuż al. Niepodległości. W celu zwiększenia bezpieczeństwa niechronionego uczestnika ruchu drogowego istniejące przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w azyle oraz doświetlacze – wyliczono w dokumencie.

Wzdłuż całego odcinka została zaprojektowana droga rowerowa, która po wybudowaniu będzie stanowić odcinek międzynarodowego szlaku EuroVelo. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie skrzyżowanie z pl. Grunwaldzkim, gdzie oprócz azyli na przejściach dla pieszych powstaną przejazdy rowerowe oraz przebudowana będzie sygnalizacja świetlna. Szacuje się, że całość prac może pochłonąć 16,5 mln zł – dodano w opracowaniu.

Na pytania Swidnica24.pl, jakie działania są podejmowane w sprawie pozyskania funduszy na dokończenie modernizacji, w listopadzie 2024 roku rzeczniczka UM w Świdnicy Magdalena Dzwonkowska poinformowała o prowadzonych rozmowach z Urzędem Marszałkowskim. – Obiecano nam skierować do Sejmiku Wojewódzkiego wniosek o zarezerwowanie środków na dalszą przebudowę alei Niepodległości i to zrobiono. Niestety, z uwagi na powódź i olbrzymie, nieprzewidziane straty w infrastrukturze drogowej, województwo zmieniło priorytety w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych. Pismem z dnia 8 listopada br. poinformowano nas, że wszystkie planowane wcześniej przedsięwzięcia nie są przewidziane do wykonania w najbliższym czasie, a kolejne etapy realizacji naszego zadania mogą być rozpatrywane jedynie w sytuacji pojawienia się możliwości sfinansowania ich ze środków zewnętrznych – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik świdnickiego magistratu.

Czy o środki na przebudowę miasto mogło zabiegać wcześniej? Do wątpliwości w tej sprawie odniosła się prezydent Świdnicy. – Nie możemy sobie wcześniej bukować w żadnej instytucji środków, dopóki – jeżeli nasz donator tak przewiduje – nie mamy gotowej dokumentacji projektowej z czynnym pozwoleniem na budowę. To dotyczy między innymi naszych wniosków do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. My rozmawiamy o II etapie od czterech lat, natomiast wniosek do budżetu wojewódzkiego możemy złożyć dopiero wtedy, kiedy jesteśmy w posiadaniu pełnej dokumentacji z pozwoleniem na budowę. Tak właśnie uczyniliśmy. Wstępne rozmowy były na „tak”. Decyzji jeszcze nie ma, co nie znaczy, że jej nie będzie. Zarząd województwa przez cały rok przedkłada sejmikowi propozycje zmian w budżecie. Zmiany te dotyczą między innymi kierowania funduszy na realizację zadań w gminach. Nie tracimy nadziei – wyjaśniała podczas sesji 30 listopada 2024 roku prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

W 2025 roku nadal nie ma informacji o konkretach. 11 marca prezydent Świdnicy spotkała się z przedstawicielami Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Remont kapitalny kolejnego fragmentu alei Niepodległości chcemy realizować w niedalekiej przyszłości wspólnie z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei. Z dyrektorem tej instytucji, Mateuszem Masłowskim oraz dyrektorem ds. inwestycji Mariuszem Wawro, zaś ze strony miasta – z dyrektorem Maciejem Glebą dziś wizja w terenie. Chcielibyśmy, aby standard obu odcinków był podobny. Jeśli będziemy mieli wsparcie władz wojewódzkich, inwestycja mogłaby się rozpocząć w 2026 roku – rozważa w mediach społecznościowych Beata Moskal-Słaniewska.

Przypomnijmy, że w tej kadencji prezydent Świdnicy planuje realizację kilku dużych inwestycji, m.in. parku wodnego, hali widowiskowo-sportowej, centrum międzypokoleniowego na osiedlu Zawiszów oraz obiektu edukacyjnego przy Szkole Podstawowej nr 6 w Świdnicy. Na razie zostało zlecone wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego dla nowego basenu krytego za kwotę 156 tysięcy złotych. Dotychczas nie zostały podane szacunkowe kwoty, potrzebne na realizację inwestycji.

/asz,mn/

Poprzedni artykułPo interwencji RPO prezydent Świdnicy zdjęła urzędnikom kaganiec
Następny artykułW pociągu po szachowe zwycięstwo [WYNIKI]