Ponad 20 koncertów w wykonaniu międzynarodowej sławy artystów spodziewać się możemy na zbliżającym się XXV Festiwalu Bachowskim. Jubileuszowa edycja wydarzenia stanowi szansę do wysłuchania takich gwiazd, jak chociażby Bruno de Sá, który posiada jeden z najbardziej fascynujących głosów naszych czasów, Iana Bostridge’a – wybitnego brytyjskiego tenora, czy prezentujących złoty standard brytyjskiego śpiewu a cappella na największych scenach świata – The Tallis Scholars. Muzyka klasyczna będzie rozbrzmiewać od 18 do 28 lipca nie tylko w Świdnicy, ale też w innych okolicznych miejscowościach. W programie wyjątkowy repertuar.
Od lat Festiwal Bachowski przyciąga do Świdnicy melomanów z całego kraju i świata. To jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych nie tylko w skali regionu, ale i całej Polski. W tym roku święto muzyki klasycznej zostanie zorganizowane po raz 25. Jubileuszowemu wydarzeniu będzie przyświecać motto: „Hymn to a Great City — Hymn dla wielkiego miasta”.
– 25. edycję festiwalu chcemy oczywiście uczcić w specjalny sposób — jednak nie poprzez eventy i gale, ale koncerty z wyjątkowym repertuarem w wyjątkowym wykonaniu. To przede wszystkim czas, w którym chcemy podkreślić ciągłość idei festiwalu, jego integralność, wyjątkowość na tle innych polskich festiwali. Festiwal Bachowski nie jest sztucznie wytworzonym importowanym produktem: wyrósł organicznie z lokalnego kontekstu. Jego patron nie jest przecież przypadkowy. 31 grudnia 1729 roku kantorem Kościoła Pokoju w Świdnicy został pochodzący z Biedrzychowic koło Lubania Śląskiego Christoph Gottlob Wecker (ca. 1700–1774), uczeń Johanna Sebastiana Bacha. Starając się o tę posadę, Wecker poprosił Bacha o list polecający. W oficjalnym liście Bach zaświadczył, że Wecker brał udział w lipskich wykonaniach kantat i że Bach jego współudział bardzo sobie cenił – wyjaśnia Krzysztof Dix, sekretarz artystyczny Festiwalu Bachowskiego.
Co wyróżnia tegoroczny program festiwalowych koncertów? – Tegoroczny program Festiwalu Bachowskiego Świdnica wyróżnia się przede wszystkim różnorodnością, ale głównym punktem odniesienia pozostaje Bach. Dlatego usłyszymy kompozytorów, którzy go poprzedzali, jak i wielu takich, dla których był inspiracją. Ważna też była równowaga pomiędzy koncertami orkiestrowymi, występami gwiazd i kameralistyką, która obfituje w rzadko grywane arcydzieła, które warto przypominać. To muzyka zbyt intymna dla sal filharmonii, za to idealna dla wnętrz, które mamy do dyspozycji w czasie festiwalu (m.in. Muzeum Dawnego Kupiectwa, dworzec w Żarowie, wiejskie kościoły) – mówi koordynator Festiwalu Bachowskiego.
Miłośnicy muzyki klasycznej będą mieli okazję usłyszeć ponad 20 koncertów w wykonaniu znakomitych artystów. – W piątek, 19 lipca wystąpi Bruno de Sá, który posiada jeden z najbardziej fascynujących głosów naszych czasów. To prawdziwy męski sopran o rozległej skali, wirtuozowskiej koloraturze i krystalicznych wysokich dźwiękach. W Kościele Pokoju zaśpiewa arie Mozarta, Glucka i Picciniego, a towarzyszyć mu będzie Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa – przedstawia program Krzysztof Dix.
– Specjalnym wydarzeniem będzie na pewno występ pianistki Wioletty Fludy-Tkaczyk w katedrze w piątek, 19 lipca o godz. 22:00. Zagra ona jeden z najtrudniejszych i najwspanialszych utworów w całej literaturze fortepianowej „20 spojrzeń na Dzieciątko Jezus” Oliviera Messiaena. To prawdziwe muzyczne misterium i punkt kulminacyjny festiwalu. Mieliśmy wiele niezwykłych koncertów w historii, ale ten będzie specjalny. Utwór ten jest tak trudny technicznie i wyrazowo, że w Polsce poza Wiolettą-Fludą Tkaczyk jedynie trzech pianistów w historii podjęło się jego wykonania (a został skomponowany w 1944 roku!) – wymienia.
– W sobotę, 20 lipca Akademia Bachowska wraz z Markiem Toporowskim wykona dwie kantaty Bacha (BWV 153 i BWV 63), a Marcin Masecki (nasz tegoroczny artysta-rezydent), najbardziej oryginalny i nieoczywisty polski pianista, zagra trzy ostatnie sonaty Ludwiga van Beethovena — niezwykłe arcydzieła kompozytora, który w ostatnich latach życia domagał się z dotkliwą już głuchotą, jednocześnie sięgając w muzyce szczytów dla innych kompozytorów zupełnie niedostępnych – zauważa.
– W niedzielę, 21 lipca Marcin Masecki, tym razem w towarzystwie zaprzyjaźnionych muzyków, wykona kameralne arcydzieła Mozarta i Beethovena — ich kwintety na fortepian i instrumenty dęte – mówi.
– W piątek, 26 lipca Kristian Bezuidenhout to najwybitniejszy dziś specjalista od wykonawstwa muzyki Mozarta na historycznych fortepianach. Powraca na Festiwal Bachowski po kilku latach od czasów swojego pamiętnego recitalu w Kościele Pokoju. Tym razem wystąpi z orkiestrą Capelli Cracoviensis, z którą zagra najsłynniejszy z koncertów fortepianowych Mozarta — d-moll KV 466 – zapowiada.
– W sobotę, 27 lipca najpierw wystąpi Akademia Bachowska z Marcinem Świątkiewiczem, a następnie na Festiwalu Bachowskim zadebiutuje jeden z najwybitniejszych śpiewaków naszych czasów, brytyjski tenor Ian Bostridge. Wraz z pianistką Saskią Giorgini wykona pośmiertne arcydzieło Franza Schuberta, zbiór pieśni „Łabędzi śpiew” – przedstawia artystów.
– W niedzielę, 28 lipca pojawią się The Tallis Scholars — od ponad pięćdziesięciu lat reprezentują złoty standard brytyjskiego śpiewu a cappella na największych scenach świata. Słyną z niezrównanej techniki, wszechstronności i umiejętności wykonawczych, a także z doskonałej muzykalności. W świdnickiej katedrze śpiewać będą kompozycje Palestriny i innych renesansowych kompozytorów – dodaje.
Święto muzyki klasycznej zawita nie tylko do Świdnicy, ale też do innych okolicznych miejscowości. Pojawi się zarówno w sakralnych zabytkach, jak i nieoczywistych przestrzeniach. – Nowością będzie współpraca z Aresztem Śledczym w Świdnicy, gdzie z recitalem wiolonczelowym wystąpi Teresa Kamińska. Wyruszymy też oczywiście w teren, odwiedzając wiele malowniczych kościołów i pałaców. Festiwal dotrze m.in. do Żarowa, Pożarzyska, Michałkowej, Niedźwiedzicy, Jugowic, Walimia, Olszyńca, Glinna, Łagiewnik, Sobótki, Zastruża, Bagieńca i Piławy Górnej. Tam również nie zabraknie wybitnych muzyków. Na przykład rozwijający wspaniałą karierę amerykańsko-francuski klawesynista Justin Taylor zagra recital w unikalnym kościele św. Mikołaja w Niedźwiedzicy, którego ściany pokryte są freskami z przełomu XV i XVI wieku – tłumaczy sekretarz artystyczny Festiwalu Bachowskiego.
XXV FESTIWAL BACHOWSKI – PROGRAM:
18.07 czwartek
Żarów | dworzec kolejowy 21:00
Álvaro Iborra Jiménez & Friends / Schumann Brahms
19.07 piątek
Świdnica | Muzeum Dawnego Kupiectwa 14:30
Bach dla dzieci → próby otwarte
Świdnica | Muzeum Dawnego Kupiectwa 17:00
Fortepiano Atelier / Mozart: Kegelstatt-Trio
Świdnica | Kościół Pokoju 19:00
Bruno de Sá • Capella Cracoviensis / Mozart Haydn
Świdnica | Katedra 22:00
Wioletta Fluda-Tkaczyk / Messiaen: 20 regards
20.07 sobota
Pożarzysko | kościół 11:00
Álvaro Iborra Jiménez & Friends / Mozart
Świdnica | Kościół Pokoju 18:00
Akademia Bachowska / kantaty 153 & 61
Świdnica | Kościół Pokoju 20:00
Marcin Masecki / Beethoven: 3 ostatnie sonaty
21.07 niedziela
Świdnica | Kościół Pokoju 10:00
nabożeństwo kantatowe / Akademia Bachowska
Michałkowa | kościół św. Anny 12:30
Monika Hartmann • Natalia Olczak / Vivaldi Corrette Platti
Świdnica | Kościół Pokoju 14:00
Bach dla dzieci → próby otwarte
Świdnica | Kościół Pokoju 19:00
Marcin Masecki & Friends / Mozart Beethoven: Kwintety
Niedźwiedzica | kościół 21:30
Justin Taylor / Bach & L’Italie
22.07 poniedziałek
Jugowice | magazyn dworcowy 20:00
Marcin Masecki / Schubert: Ostatnia Sonata
23.07 wtorek
Walim | kościół 20:00
Bachara et Consortes / Schubert: Oktet
24.07 środa
Świdnica | Muzeum Dawnego Kupiectwa 10:00
Bach dla dzieci → próby otwarte
Świdnica | Areszt Śledczy 16:00
Teresa Kamińska / Bach: Suita d-moll
Świdnica | Muzeum Dawnego Kupiectwa 18:00
Fortepiano Atelier / Hummel: Septet
Olszyniec | kościół św. Anny 20:00
Otto Müller Ensemble / Reger Messien Webern
25.07 czwartek
Sobótka | Zamek Górka 19:00
Owczarek Łoboda Duo / Biber sacrum profanum
Żarów | dworzec kolejowy 21:00
Otto Müller Ensemble / Reger: Kwintet klarnetowy
26.07 piątek
Świdnica | Kościół Pokoju 14:00
Bach dla dzieci → próby otwarte
Świdnica | Kościół Pokoju 19:00
Kristian Bezuidenhout • Capella Cracoviensis / Mozart Haydn
Glinno | kościół 21:00
CC Songbook
27.07 sobota
Łagiewniki | kościół pałacowy 11:00
Ensemble Overtone / malinconica
Świdnica | Kościół Pokoju 18:00
Akademia Bachowska / kantaty 154 & 59
Świdnica | Kościół Pokoju 20:00
Ian Bostridge • Saskia Giorgini / Schubert Beethoven
Zastruże | kaplica 22:00
Robert Bachara / Westhoff Pisandel Reger
28.07 niedziela
Świdnica | Kościół Pokoju 10:00
nabożeństwo kantatowe / Akademia Bachowska
Bagieniec | Winnica Silesian 12:30
Overtone / burlesca
Piława Górna | pałac Gladishof 18:00
Kwintetowcy / Mozart Pleyel
Świdnica | Katedra 21:00
The Tallis Scholars / Palestrina
Informacje o dostępnych biletach i karnetach na stronie Świdnickiego Ośrodka Kultury. Szczegółowy program na stronie: www.bach.pl
/AN/
/Materiały – Świdnicki Ośrodek Kultury, Festiwal Bachowski/