Badania rynku i kontrole przeprowadzane przez UOKiK wykazują, iż w umowach z klientami biura podróży nadal stosują zapisy, które naruszają prawa konsumentów.
W umowach z konsumentami umieszczają zapisy niezgodne z prawem, chociaż było to już wielokrotnie stwierdzane m.in. decyzjami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Stąd też, dla własnego bezpieczeństwa, warto zapoznać się z treścią całego kontraktu i każdym zdaniem ogólnych warunków uczestnictwa w imprezie turystycznej. Wprawdzie zapisy stanowiące niedozwolone postanowienia umowne nie wiążą konsumenta, jednakże przeforsowanie tej wersji podczas trwania imprezy może być trudne, a czasem ryzykowne. UOKiK analizował zapisy odnoszące się do sytuacji, gdy klient przerwie podróż z przyczyn, które leżą po jego stronie. Wówczas biuro nie może odmówić mu z góry zwrotu kosztów – niezbędne jest szczegółowe wyliczenie kosztów poniesionych i zaoszczędzonych przez biuro podróży. Zapis wyłączający zwrot kosztów był już wielokrotnie uznawane za niedozwolone postanowienie, a jednak zdarza się, że jest stosowany.
Można zapytać, czy celowo ( dla korzyści biura ), czy też z braku świadomości i wiedzy ? Szczególnie, że UOKiK może nałożyć karę finansową za stosowanie niedozwolonych zapisów z rejestru prowadzonego przez Urząd. Osobiście mam wątpliwości, czy podmioty działające na rynku najczęściej w formie spółki prawa handlowego nie wiedzą o istnieniu klauzul abuzywnych.
Kolejny zapis, który działa na niekorzyść konsumentów i jest niezgodny z przepisami prawa, to wskazanie – jako wyłącznie właściwego – sądu właściwego ze względu na siedzibę biura. Właściwość sądu jest wyraźnie wskazana w Kodeksie postępowania cywilnego i ten akt prawny ma zastosowanie.
Nieprawidłowości w umowach biur dotyczą też kwestii rozliczenia kosztów w przypadku rezygnacji konsumenta jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, zmiany ceny imprezy i ewentualnych tego następstw, odpowiedzialności organizatora za stan techniczny obiektu ( najczęściej hotelu ), w którym turysta zostanie zakwaterowany.
Wszystkie klauzule, które są niezgodne z prawem, można znaleźć na stronie www UOKiK.
Na koniec ważne informacje prosto z Biura Prasowego UOKiK:
„Planujesz wakacyjny wypoczynek – poznaj swoje prawa. Informacji szukaj jutro po godzinie 10.00 na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu:
Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów .
Prawa dziecka podczas wakacji – Rzecznik Praw Dziecka .
Rady dla rodziców wysyłających swoje dziecko na kolonie czy obóz – Ministerstwo Edukacji Narodowej .
Jak bezpiecznie korzystać z bankomatu i co zrobić aby zabezpieczyć mieszkania przed złodziejami – Komenda Główna Policji .
Jak chronić swoje dane osobowe podczas wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych .
Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Ubezpieczonych .
Połączenia telefoniczne za granicą – Urząd Komunikacji Elektronicznej .
O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą Ministerstwo Finansów .
Prawa pasażerów poszkodowanych przez linie lotnicze – Urząd Lotnictwa Cywilnego .
Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika – Urząd Transportu Kolejowego .
Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad .
Rady dla odbiorców energii przed wyjazdem na wakacje – Urząd Regulacji Energetyki .
Bezpieczny wypoczynek nad wodą – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej .
Jak spędzić wakacje w zgodzie ze środowiskiem – Ministerstwo Ochrony Środowiska .
O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego – Narodowy Fundusz Zdrowia .
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok , Bydgoszcz , Gdańsk , Gorzów Wielkopolski , Katowice , Kielce , Kraków , Lublin , Łódź , Olsztyn , Opole , Poznań , Rzeszów , Warszawa , Wrocław , Szczecin
Z życzeniami udanego urlopu.
Danuta Mazur
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Świdnicy