Warto pamiętać przed urlopem

    0

    Badania rynku i kontrole przeprowadzane przez UOKiK wykazują, iż w umowach z klientami biura podróży nadal stosują zapisy, które naruszają prawa konsumentów.

    W umowach z konsumentami umieszczają zapisy niezgodne z prawem, chociaż było to już wielokrotnie stwierdzane m.in. decyzjami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Stąd też, dla własnego bezpieczeństwa, warto zapoznać się z treścią całego kontraktu i każdym zdaniem ogólnych warunków uczestnictwa w imprezie turystycznej. Wprawdzie zapisy stanowiące niedozwolone postanowienia umowne nie wiążą konsumenta, jednakże przeforsowanie tej wersji podczas trwania imprezy może być trudne, a czasem ryzykowne. UOKiK analizował zapisy odnoszące się do sytuacji, gdy klient przerwie podróż z przyczyn, które leżą po jego stronie. Wówczas biuro nie może odmówić mu z góry zwrotu kosztów – niezbędne jest szczegółowe wyliczenie kosztów poniesionych i zaoszczędzonych przez biuro podróży. Zapis wyłączający zwrot kosztów był już wielokrotnie uznawane za niedozwolone postanowienie, a jednak zdarza się, że jest stosowany.

    Można zapytać, czy celowo ( dla korzyści biura ), czy też z braku świadomości i wiedzy ? Szczególnie, że UOKiK może nałożyć karę finansową za stosowanie niedozwolonych zapisów z rejestru prowadzonego przez Urząd. Osobiście mam wątpliwości, czy podmioty działające na rynku najczęściej w formie spółki prawa handlowego nie wiedzą o istnieniu klauzul abuzywnych.

    Kolejny zapis, który działa na niekorzyść konsumentów i jest niezgodny z przepisami prawa, to wskazanie – jako wyłącznie właściwego – sądu właściwego ze względu na siedzibę biura. Właściwość sądu jest wyraźnie wskazana w Kodeksie postępowania cywilnego i ten akt prawny ma zastosowanie.

    Nieprawidłowości w umowach biur dotyczą też kwestii rozliczenia kosztów w przypadku rezygnacji konsumenta jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, zmiany ceny imprezy i ewentualnych tego następstw, odpowiedzialności organizatora za stan techniczny obiektu ( najczęściej hotelu ), w którym turysta zostanie zakwaterowany.

    Wszystkie klauzule, które są niezgodne z prawem, można znaleźć na stronie www UOKiK.

    Na koniec ważne informacje prosto z Biura Prasowego UOKiK:

    „Planujesz wakacyjny wypoczynek – poznaj swoje prawa. Informacji szukaj jutro po godzinie 10.00 na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu:

    Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów .

    Prawa dziecka podczas wakacji – Rzecznik Praw Dziecka .

    Rady dla rodziców wysyłających swoje dziecko na kolonie czy obóz – Ministerstwo Edukacji Narodowej .

    Jak bezpiecznie korzystać z bankomatu i co zrobić aby zabezpieczyć mieszkania przed złodziejami – Komenda Główna Policji .

    Jak chronić swoje dane osobowe podczas wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych .

    Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Ubezpieczonych .

    Połączenia telefoniczne za granicą – Urząd Komunikacji Elektronicznej .

    O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą Ministerstwo Finansów .

    Prawa pasażerów poszkodowanych przez linie lotnicze – Urząd Lotnictwa Cywilnego .

    Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika – Urząd Transportu Kolejowego .

    Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad .

    Rady dla odbiorców energii przed wyjazdem na wakacje – Urząd Regulacji Energetyki .

    Bezpieczny wypoczynek nad wodą – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej .

    Jak spędzić wakacje w zgodzie ze środowiskiem – Ministerstwo Ochrony Środowiska .

    O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego – Narodowy Fundusz Zdrowia .

    W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok , Bydgoszcz , Gdańsk , Gorzów Wielkopolski , Katowice , Kielce , Kraków , Lublin , Łódź , Olsztyn , Opole , Poznań , Rzeszów , Warszawa , Wrocław , Szczecin

    Z życzeniami udanego urlopu.

    Danuta Mazur

    Powiatowy Rzecznik Konsumentów

    w Świdnicy