Drugi dzień III Ogólnopolskiego Kongresu Regionów w Świdnicy zakończyło wręczenie nagród w czterech kolejnych rankingach: Forbesa, Auto Świata, Komputer Świata oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.
„Forbes” wyłonił miasta najbardziej atrakcyjne dla biznesu, czyli takie, które mają największe osiągnięcia w przyciąganiu przedsiębiorców. O pozycji w zestawieniu decydowała liczba nowo rejestrowanych spółek w ciągu roku, pomniejszona o likwidacje i upadłości, przeliczona następnie na 1.000 mieszkańców.
Pod uwagę wzięto wszystkie miasta w Polsce. Podzielono je na cztery kategorie, w zależności od liczby mieszkańców: powyżej 300 tys. mieszkańców, od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców, od 50 tys. do 150 tys. mieszkańców i poniżej 50 tys. mieszkańców. W tej ostatniej kategorii pod uwagę wzięte zostały nie tylko miasta, ale też mniejsze miejscowości, w których przedsiębiorcy chętnie rejestrują swoje spółki.
Dane do rankingu zebrał Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej.
Miasta powyżej 300 tys. mieszkańców:
Miejsce |
Miasto |
Województwo |
1 |
WARSZAWA |
MAZOWIECKIE |
2 |
POZNAŃ |
WIELKOPOLSKIE |
3 |
WROCŁAW |
DOLNOŚLĄSKIE |
4 |
KRAKÓW |
MAŁOPOLSKIE |
5 |
KATOWICE |
ŚLĄSKIE |
6 |
GDAŃSK |
POMORSKIE |
7 |
SZCZECIN |
ZACHODNIOPOMORSKIE |
8 |
LUBLIN |
LUBELSKIE |
9 |
ŁÓDŹ |
ŁÓDZKIE |
10 |
BYDGOSZCZ |
KUJAWSKO-POMORSKIE |
Miasta od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców:
Miejsce |
Miasto |
Województwo |
1 |
RZESZÓW |
PODKARPACKIE |
2 |
GDYNIA |
POMORSKIE |
3 |
BIELSKO-BIAŁA |
ŚLĄSKIE |
4 |
TORUŃ |
KUJAWSKO-POMORSKIE |
5 |
KIELCE |
ŚWIĘTOKRZYSKIE |
6 |
OLSZTYN |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE |
7 |
BIAŁYSTOK |
PODLASKIE |
8 |
GLIWICE |
ŚLĄSKIE |
9 |
CZĘSTOCHOWA |
ŚLĄSKIE |
10 |
SOSNOWIEC |
ŚLĄSKIE |
11 |
BYTOM |
ŚLĄSKIE |
12 |
RADOM |
MAZOWIECKIE |
12 |
ZABRZE |
ŚLĄSKIE |
Miasta od 50 tys. do 150 tys. mieszkańców:
Miejsce |
Miasto |
Województwo |
1 |
ZIELONA GÓRA |
LUBUSKIE |
2 |
PRUSZKÓW |
MAZOWIECKIE |
3 |
OPOLE |
OPOLSKIE |
4 |
KOSZALIN |
ZACHODNIOPOMORSKIE |
5 |
ŚWIDNICA |
DOLNOŚLĄSKIE |
5 |
LEGNICA |
DOLNOŚLĄSKIE |
7 |
GORZÓW WIELKOPOLSKI |
LUBUSKIE |
8 |
LESZNO |
WIELKOPOLSKIE |
9 |
TYCHY |
ŚLĄSKIE |
10 |
NOWY SĄCZ |
MAŁOPOLSKIE |
Miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców:
Miejsce |
Miasto |
Województwo |
1 |
LESZNOWOLA (gmina wiejska) |
MAZOWIECKIE |
2 |
TARNOWO PODGÓRNE (gmina wiejska) |
WIELKOPOLSKIE |
3 |
OŚWIĘCIM (miasto) |
MAŁOPOLSKIE |
4 |
KOBIERZYCE (gmina wiejska) |
DOLNOŚLĄSKIE |
5 |
SOPOT (miasto na prawach powiatu) |
POMORSKIE |
6 |
SUCHY LAS (gmina wiejska) |
WIELKOPOLSKIE |
7 |
RASZYN (gmina wiejska) |
MAZOWIECKIE |
8 |
ŁOMIANKI (gmina miejsko-wiejska) |
MAZOWIECKIE |
9
|
OŻARÓW MAZOWIECKI (gmina miejsko-wiejska) |
MAZOWIECKIE |
10 |
DOPIEWO (gmina wiejska) |
WIELKOPOLSKIE |
Miasto Przyjazne Kierowcy wg Auto ŚWIAT
Ranking wskazuje miasta, najlepiej spełniające wymagania kierowców, zarówno mieszkających na miejscu, jak i przyjezdnych. Sprawdzano, gdzie kierowcy tracą czas, stojąc w korkach, w których miejscach dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji oraz gdzie można być spokojnym o zawieszenie aut, bo drogowcy na bieżąco łatają dziury. Dane do rankingu uzyskano od policji, włodarzy miast oraz od samych zainteresowanych, czyli kierowców.
Pierwsze miejsce zajęła Zielona Góra, na drugim miejscu znalazł się Gorzów Wielkopolski, a na trzecim Toruń.
E-samorząd Komputer Świata
Ranking ten pokazuje jak jednostki samorządu terytorialnego wykorzystują możliwości mediów społecznościowych. Jednostki samorządu terytorialnego nie mają obowiązku korzystania z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, NK, Youtube czy Twitter. Jednak trudno przecenić możliwości kontaktu ze społecznością lokalną, jakie dają media społecznościowe. Które władze miejskie dostrzegły już ten potencjał? Jak go wykorzystują?
Najlepiej wg magazynu wypadły następujące miasta: Toruń, Gdańsk, Wrocław.
Konkurs „Najlepsza kampania promocyjna miejsca 2011 roku” Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy
Celem plebiscytu jest wskazanie dobrych praktyk w zakresie komunikowania walorów danego miasta, gminy, powiatu i województwa, jak również nowych ośrodków przeznaczonych do użytku publicznego, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych narzędzi marketingowych oraz public relations.
Wyróżnienie główne otrzymała Gmina Radzionków za kampanię „Inwestorów traktujemy po królewsku”. Wyróżnienie w kategorii Kampania promocyjna oparta na wydarzeniu specjalnym przyznano Gminie Śrem za kampanię „I love Śrem”. Wyróżnienie specjalne trafiło do Poznania za kampanię „Szczęśliwe marki pod szczęśliwą gwiazdą”.