O problemach związanych ze znalezieniem miejsca parkingowego na terenie Świdnicy mógłby opowiedzieć niejeden kierowca. Parkingowy niedostatek dotyczy różnych rejonów miasta. Świdnicki magistrat dysponuje projektami budowy parkingów w kilku lokalizacjach, jednak wykonanie tych planów jest uzależnione od dostępnych środków w budżecie miasta. Z uwagi na inwestycyjne oszczędności w tym roku przewidziano realizację tylko jednego zadania związanego z utworzeniem nowych miejsc postojowych.
Na występujący od lat deficyt miejsc parkingowych na terenie miasta regularnie zwracają uwagę mieszkańcy oraz samorządowcy. Nie brak przy tym podpowiedzi dotyczących lokalizacji kolejnych parkingów. Ostatnio w sprawie uporządkowania kwestii parkowania aut na odcinku ulicy Ofiar Oświęcimskich wystąpił do władz miasta radny Andrzej Ora. – Przejeżdżając jedną z głównych ulic naszego miasta, jaką niewątpliwie jest ulica Ofiar Oświęcimskich, nie sposób jest nie zwrócić uwagi na funkcjonujący już od szeregu lat „dziki parking” usytuowany wzdłuż ulicy począwszy od przystanku MPK a skończywszy w pobliżu nowo usytuowanego przejścia dla pieszych. Czy nie można tego parkingu usankcjonować wydzielając i utwardzając i tak nieistniejący, bo rozjeżdżony przez samochody pas zieleni? – zasugerował radny.
Do jego zapytania odniósł się wiceprezydent Świdnicy. – Gmina Miasto Świdnica stara się co roku realizować zadania związane z budową parkingów. W roku ubiegłym udało się rozbudować parking przy Bosmanacie do ok. 150 miejsc do parkowania, powstał nowy parking dla 48 samochodów obok skateparku przy ul. Polna Droga oraz parking dla 34 samochodów osobowych przy ul. gen. W. Sikorskiego. Powyższe parkingi powstały na skutek realizowania inwestycji przygotowanych w latach ubiegłych – tłumaczy Krystian Werecki.
Wskazuje zarazem, w których lokalizacjach w mogłyby w przyszłości powstać nowe miejsca parkingowe. – Na podstawie gotowych dokumentacji systematycznie realizujemy koleje parkingi. Obecnie gotowe dokumentacje mamy na budowę parkingów przy ul. Marcinkowskiego, Waryńskiego, Słowackiego, Korczaka, Paderewskiego, Okrężnej, Klonowej – wylicza wiceprezydent i dodaje, że na proponowane przez radnego zmiany trzeba będzie poczekać. – Dopiero po zrealizowaniu większości z gotowych projektów, będziemy mogli przystąpić do projektowania miejsc do parkowania w nowych lokalizacjach, w tym wzdłuż ul. Ofiar Oświęcimskich – wskazuje.
Zgłoszona przez radnego Andrzeja Orę sugestia mogłaby się doczekać realizacji w ramach planowanej budowy ścieżki rowerowej, mającej połączyć Osiedle Młodych ze świdnickim śródmieściem. Materiały projektowe udostępnione kilka miesięcy temu przez świdnicki magistrat pozwalają przypuszczać, że przy okazji tego zadania miasto zajęłoby się również kwestiami parkingowymi. Na wskazanym przez radnego fragmencie ulicy miałaby powstać zatoka dla samochodów. Obecnie nie wiadomo jeszcze, ile rowerowa inwestycja mogłaby kosztować, ani kiedy mogłyby ruszyć pierwsze prace.
W tegorocznych inwestycyjnych planach miasta znalazło się tylko jedno typowo „parkingowe” zadanie. Dotyczy ono budowy parkingu na posesji Przedszkola Miejskiego nr 3 przy ulicy Okrężnej. Zakłada się tam utworzenie 8-10 nowych miejsc dla samochodów. Ogłoszenie przetargu na realizację prac budowlanych planowane jest na I kwartał 2023 roku, zaś ich koszt szacowany jest na 210 tys. złotych.
Michał Nadolski
[email protected]
fot. Dariusz Nowaczyński