Świdnicki magistrat przygotował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. Miałaby ona zostać powiększona o obszar placu Michała Drzymały. Przedłożony projekt zakłada również podwyższenie kar za nieuiszczenie opłaty za parkowanie oraz przekroczenie opłaconego czasu parkowania. Decyzję w sprawie przyjęcia zmian podejmą świdniccy radni na najbliższym posiedzeniu.
Strefa Płatnego Parkowania powstała w 1997 roku i początkowo obejmowała 660 miejsc parkingowych. Jej uruchomienie miało na celu uspokojenie ruchu w obszarze zabudowy staromiejskiej. W roku 2001 strefa została rozszerzona o ulice Bohaterów Getta, Komunardów, Konopnickiej, Trybunalską, Zamkową, Żeromskiego, a także pl. św. Małgorzaty. Kolejne powiększenie odbyło się w 2007 roku i objęło m.in. plac Grunwaldzki, plac Wojska Polskiego, ulicę Kościelną oraz Nauczycielską. Do ostatniego rozszerzenia doszło w roku 2011, a w strefie znalazły się m.in. ulice 1 Maja, Bolesława Chrobrego, Dworcowa, Folwarczna, Jagiellońska, księżnej Agnieszki, Kwiatowa, Lelewela, Muzealna, Traugutta, Wyspiańskiego, czy też pl. 1000-lecia.
W ostatnich latach miały miejsce już tylko mniejsze korekty granic Strefy Płatnego Parkowania. Zgodnie z miejskim opracowaniem „Polityka parkingowa Świdnicy”, obecnie SPP obejmuje 44 ulice, jest podzielona na dwie podstrefy, a ogólna liczba miejsc parkingowych znajdujących się w jej granicach wynosi około 1163. Niebawem jednak strefa może się powiększyć.
Pół roku temu z wnioskiem dotyczącym rozszerzenia SPP o obszar placu Michała Drzymały oraz ulicy Stawki, pod którym miało podpisać się kilkudziesięciu mieszkańców, wystąpiła wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej, Joanna Gadzińska. – Mieszkańcy chcą rozszerzenia przede wszystkim dlatego, że płatne parkowanie uporządkuje postój samochodów, pozwoli zdecydowanie łatwiej znaleźć wolne miejsce i stworzy dla nich wyraźniejsze preferencje. Mają oni do dyspozycji abonament po preferencyjnych cenach (50 zł za rok), podczas gdy osoby przyjezdne muszą skorzystać z parkomatów lub wykupić abonament miesięczny. Parkomaty najskuteczniej sprawdzają się w rejonach dobrze obsługiwanych przez komunikację miejską, zwłaszcza w pobliżu instytucji publicznych. Obok [placu Drzymały – red.] są przedszkola, jest liceum ogólnokształcące, jest basen, są przychodnie prywatne, jest galeria handlowa, jest Multikino, czwartkowe targowisko, czy place zabaw. Przez większą część czasu osoby, które przyjeżdżają – parkują na placu, który jest bardzo mały. Ten plac nie jest z gumy, nie da się go rozciągnąć, a mieszkańcy mają już teraz ogromne trudności z zaparkowaniem – wskazywała Gadzińska podczas kwietniowego posiedzenia Rady Miejskiej.
W odpowiedzi ówczesny wiceprezydent Świdnicy Jerzy Żądło zapowiedział, że w sprawie rozszerzenia obszaru Strefy Płatnego Parkowania zwróci się do komisji rozwoju Rady Miejskiej, a po uzyskaniu jej opinii podejmie „właściwe działania w przedmiotowej sprawie, pozwalające uruchomić procedury związane z powiększeniem strefy płatnego parkowania”. Efektem tych działań powstał projekt powiększenia SPP o plac Michała Drzymały, który wpłynął do Rady Miejskiej.
– W przełożonym projekcie uchwały (…) proponuje się: 1) powiększenie obszaru Strefy Płatnego Parkowania o pl. Drzymały oraz parking przy pl. Wojska Polskiego [w samym projekcie nie ma zapisu dotyczącego wprost tej lokalizacji, jednak załącznik w postaci mapy SPP uwzględnia taką zmianę – dop. red.]; 2) w związku z powiększeniem obszaru Strefy Płatnego Parkowania o pl. Drzymały, którego lokalizacja nie jest w bezpośrednim sąsiedztwie ulic na których pobierane są opłaty za postój, wnioskujemy aby abonament roczny mieszkańca wydawany był na ulicę zameldowania (zamieszkania); 3) zmianę taryfikatora opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za parkowanie i przekroczenie opłaconego czasu parkowania w Strefie Płatnego Parkowania. Pozostałe przedstawione w projekcie uchwały zmiany mają charakter porządkowy. Spowodowane są planowaną wymianą parkomatów zainstalowanych w obszarze SPP, które wyposażone będą w funkcję konieczności wpisywania numeru rejestracyjnego opłacanego pojazdu oraz możliwość opłacenia postoju kartą płatniczą oraz BLIK-iem – wylicza w uzasadnieniu do projektu Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
W zakresie kar projekt zakłada, że za nieuiszczenie opłaty za parkowanie trzeba będzie zapłacić 70 złotych w okresie do 7 dni od dnia wystawienia wezwania o obowiązku zapłaty (obecnie 50 zł) oraz 200 złotych po 7 dniach od dnia wystawienia wezwania (obecnie 150 zł). Z kolei przekroczenie opłaconego czasu parkowania w SPP miałoby się wiązać z opłatą w wysokości 50 złotych w okresie do 7 dni od dnia wystawienia wezwania (obecnie 30 zł) oraz 150 złotych po 7 dniach od dnia wystawienia wezwania (obecnie 100 zł).
Projekt wprowadza też piąty wyjątek od wnoszenia opłaty za postój w SPP. Dotychczas tzw. zerowa stawka opłat obowiązywała: 1) kierujących oznakowanymi pojazdami służb miejskich podczas wykonywania obowiązków służbowych (Pogotowie Energetyczne, Pogotowie Ciepłownicze, Pogotowie Gazowe, Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne, Straż Miejska, Miejski Zarząd Nieruchomości); 2) kierujących pojazdami jednośladowymi; 3) osób niepełnosprawnych o obniżonej sprawności ruchowej kierujących pojazdem oznaczonym kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych; a także 4) kierujących pojazdami służbowymi Urzędu Miasta w Świdnicy. Zgodnie z proponowanymi zapisami, do tego grona mieliby dołączyć „kierujący pojazdami służbowymi organów administracji publicznej”.
Decyzję w sprawie zmian w Strefie Płatnego Parkowania miejscy radni podejmą 24 października.
Michał Nadolski
[email protected]