W sobotę, 27 sierpnia w słoneczne przedpołudnie jeden z mieszkańców Świdnicy podczas spaceru z psem ze zdumieniem obserwował włączone miejskie latarnie przed Urzędem Miejskim i na okolicznych ulicach. Świdniczanin zapytał, jak to się ma do zapowiadanego wyłączania ulicznego oświetlenia? Urząd Miejski wyjaśnia, co się stało. Kto pilnuje sprawności miejskiego oświetlenia?
W lipcu władze Świdnicy próbowały oszczędzać na ulicznym oświetleniu. Po kilkudniowych wyłączeniach latarń i protestach mieszkańców z pomysłu zrezygnowano, ale prezydent Świdnicy podczas sesji ostrzegła, że galopujące ceny energii mogą wymusić wkrótce podobne wyłączenia.
Pisze się o wyłączeniu lamp w nocy. Właśnie wróciłem do domu ze spaceru i co na tym spacerze widziałem? Ulice Fieldorfa, Inwalidów Wojennych i parking przy urzędzie miasta oświetlony jakby była może 2.00 w nocy. A była godzina 10.15-10.30. Taka ciekawostka – napisał 27 sierpnia do redakcji jeden z mieszkańców Świdnicy i załączył zdjęcia.
6 września nadeszła odpowiedź na pytania, dotyczące przyczyny, dla której latarnie były włączone oraz kontroli nad systemem oświetleniowym w Świdnicy. – Oświetlenie uliczne wymaga stałego serwisowania. Urządzenia wchodzące w skład infrastruktury oświetleniowej ulegają uszkodzeniu. Naprawy są prowadzone w dzień, także z powodów większego bezpieczeństwa. Nie wszystkie czynności serwisowe dają pewność usunięcia wady, czasami wady spowodowanej wieloma czynnikami. Dlatego też konieczne jest włączenie oświetlenia na sprawdzanym obwodzie, w celu potwierdzenia skuteczności naprawy. Często jest tak, że szafka oświetleniowa steruje oświetleniem na wielu ulicach, ale z powodów technicznych nie można załączyć tylko obwodu naprawianego, a załączane są jednocześnie wszystkie okoliczne ulice. Czas świecenia kontrolnego w dzień jest monitorowany i redukowany do niezbędnego minimum. Jest on jednak koniecznym elementem towarzyszącym serwisowaniu oświetlenia – twierdzi Magdalena Dzwonkowska, rzeczniczka świdnickiego magistratu. Na pytanie, czy jest problem z systemem sterującym oświetleniem odpowiada: Tak, jak ze wszystkimi systemami tego typu, czasami brakuje komunikacji z niektórymi sterownikami, występują zakłócenia sieci GSM, GPS, GPRS lub przeciążone są serwery telekomunikacyjne.
Kto czuwa nad miejskim oświetleniem? – Merytorycznie inspektorzy w Wydziale Dróg i Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miejskiego. Czynności operacyjne spełniają: serwis właściciela części oświetlenia w mieście oraz podmiot wyłoniony w drodze przetargu publicznego na oświetlenie będące własnością miasta – odpowiada Dzwonkowska.
Ze spisu umów w Elektronicznym Rejestrze Umów Urzędu Miejskiego w Świdnicy wynika, że dotychczas to zadanie było powierzane różnym firmom, głównie Tauronowi. W tym roku do 31 grudnia zadanie pn.: „Utrzymanie sprawności urządzeń oświetlenia miejskiego stanowiącego majątek Gminy Miasto Świdnica” powierzono P.P.H.U. „ELSIK” Krzysztof Andrzej Słodkowski, firmie zarejestrowanej przy placu Drzymały 10/4 w Świdnicy. Za usługi miasto zapłaci wg umowy 243 625,28 zł. Umowa została zawarta 22 kwietnia, ale nie jest podana data, od kiedy obowiązuje.
Agnieszka Szymkiewicz
[email protected]