W niedzielę, 12 czerwca po dwudziestu dwóch latach przerwy na linię kolejową łączącą Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem powróciły regularne przewozy pasażerskie. Również w niedzielę weszła w życie korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów, w związku z czym kolejowy przewoźnicy apelują do pasażerów o zapoznanie się ze zmianami przed rozpoczęciem podróży.
Zbudowana w latach 1884-1898 linia kolejowa nr 285 była w ostatnich latach sporej części zupełnie niewykorzystywana. Przewozy pasażerskie wstrzymano w 2000 roku, natomiast przewozy towarowe utrzymywano między Wrocławiem i Sobótką Zachodnią, a także na krótkim odcinku łączącym stację Świdnicę Przedmieście z Pszennem. Od lat dyskutowano nad przywróceniem połączeń pasażerskich, jednak krok ten uzależniano od przeprowadzenia gruntownego remontu linii, co wiązało się ze sporym wydatkiem.
Do tematu rewitalizacji linii Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście powrócono przed czterema laty, po uzyskaniu unijnego dofinansowania. – Szacowana wartość projektu przekracza 166 mln złotych. Wkład Unii Europejskiej wynosi 85%, czyli prawie 115 mln złotych – wyliczał w marcu 2018 roku Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach tego projektu, postanowiono również zająć się remontem krótkiego łącznika między stacjami Świdnica Przedmieście i Świdnica Miasto, dzięki któremu pociągi pasażerskie mogłyby bez przeszkód dojechać do głównego świdnickiego dworca.
Cztery lata temu ogłoszono przetarg na wykonanie projektu i remontu kolejowej trasy, ostatecznie przeznaczając na ten cel blisko 217 mln złotych. Wykonawcy kolejowej inwestycji zlecono przeprowadzenie prac w zakresie przebudowy podtorza, nawierzchni kolejowej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, obiektów inżynieryjnych i przejazdów. Przebudowa objęła też perony na 14 przystankach: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. W ostatnim przypadku, pod nadzorem konserwatorskim przeprowadzony został również remont zabytkowej, drewnianej wiaty.
Przez wiele miesięcy przedstawiciele spółki PKP PLK zapowiadali, że wznowienie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Świdnica – Sobótka – Wrocław nastąpi w grudniu 2021 roku. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać, a przywrócenie połączeń przekładano dwukrotnie. Ostatecznie zapowiedziano, że wznowienie ruchu na nieczynnej przez lata trasie nastąpi 12 czerwca 2022 roku. W niedzielę, o godzinie 6.12 pierwszy, planowy pociąg pasażerski wyruszył ze stacji Świdnica Miasto w kierunku Ślęży i Wrocławia, natomiast o godzinie 8.34 pierwszy szynobus dotarł do Świdnicy.
Korekta rozkładu jazdy od niedzieli
12 czerwca weszła w życie korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Zmiany wprowadziły również Koleje Dolnośląskie. W związku ze wznowieniem połączeń linii kolejowej nr 285, na trasie tej pojawią się m.in. połączenia z Wrocławia Głównego do Bielawy, które dojadą do niej przez Sobótkę, zamiast przez Jaworzynę Śląską.
– Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wzmacnia połączenia w obrębie Aglomeracji Wrocławskiej nie tylko przez otwarcie nowej linii do Świdnicy przez Sobótkę, ale także poprzez zwiększenie liczby połączeń na odcinku między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem Głównym. Skierowanie niektórych połączeń z Bielawy do Wrocławia przez Sobótkę nie wpłynie na komfort podróżnych na linii z i do Kątów Wrocławskich – dodatkowa para nadal odjedzie z podwrocławskiej gminy o godz. 10.39. Łącznie na linii z i do Kątów Wrocławskich pojawią się trzy nowe pary połączeń – wskazuje Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
Wagon dla jednośladów
W siatce połączeń Kolei Dolnośląskich pojawi oczekiwana przez miłośników rowerowych nowość – wagony KD Cyklo. Od 2 lipca składy osobowe z Wrocławia Głównego do Sobótki Zachodniej i Świdnicy Przedmieście będą wyposażone w pierwszy w Polsce wagon rowerowy. Na tych trzech stacjach będzie możliwość pozostawienia swojego jednośladu w specjalnie przystosowanym do tego wagonie.
Rosnąca popularność tras rowerowych na Dolnym Śląsku w ostatnim czasie znacząco zwiększyła potrzebę zagwarantowania miejsca na przewóz rowerów. – Wagon, który uruchamiają od lipca Koleje Dolnośląskie jest odpowiedzią na to wyzwanie i na pewno ucieszy wszystkich cyklistów, którzy korzystają z naszych pociągów – tłumaczy Rodak. Pociąg z rowerowym wagonem będzie jeździć według nowego rozkładu w soboty i niedziele.
Wakacyjne remonty na liniach, przesiadki na autobus
Do końca sierpnia przedłużą się prace na odcinku między Siechnicami a Jelczem Laskowice – w tym miejscu będzie prowadzona komunikacja zastępcza.
Remonty skutkujące utrudnieniami w połączeniach przewidziane są na dwóch trasach – do Lichkova i z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby, który dalej umożliwia dojechanie do Liberca. Odcinek z Kłodzka w kierunku Lichkova od Usti nad Orlici będzie wyłączony z użytkowania od 1 lipca do końca sierpnia. Z uwagi na fakt, że PKP PLK wyłączyły w tym okresie wspomniany odcinek i tym samym nie pokrywają kosztów realizacji komunikacji zastępczej, przejazdy z Kłodzka do Lichkova będą realizowane w ograniczonym zakresie.
Od 1 sierpnia na jeden miesiąc zamknięty będzie także odcinek z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby. W drugim wakacyjnym miesiącu od Jeleniej Góry prowadzona będzie komunikacja zastępcza. Autobusy będą podstawione na dworzec w Jeleniej Górze i rozwiozą pasażerów do stacji znajdujących się na odcinku aż do Szklarskiej Poręby Górnej. W celu usprawnienia komunikacji zastępczej część autobusów będzie jechać bezpośrednio do końcowej stacji na linii kolejowej 311 oraz analogicznie w drugą stronę: ze Szklarskiej Poręby Górnej prosto do stacji kolejowej Jelenia Góra.
– Jednodniowe oraz jednorazowe zmiany dotyczą również innych połączeń. Dlatego prosimy podróżnych o uważne prześledzenie rozkładów jazdy po dokonanej korekcie na odcinkach, którymi podróżują z Kolejami Dolnośląskimi – podkreśla Rodak.
Informacje dotyczące aktualnego rozkładu jazdy Kolei Dolnośląskich dostępne są na stronie internetowej przewoźnika.
Michał Nadolski
[email protected]