Pod koniec 2023 roku pierwsi pasażerowie powinni już móc skorzystać z nowego przystanku kolejowego Świdnica Zawiszów, który ma powstać obok istniejącego przejścia przez tory znajdującego się między ulicami Kazimierza Odnowiciela i Podmiejską. PKP PLK właśnie podpisało umowę z wykonawcą inwestycji.
O budowie nowego przystanku na terenie Świdnicy mówiło się od kilku lat. W 2017 roku przystąpiono do prac projektowych związanych z rewitalizacją linii kolejowej prowadzącej z Legnicy do Dzierżoniowa, w trakcie których zgłoszono propozycję stworzenia przystanku na wysokości Zawiszowa. – Urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego i miasto Świdnica podczas konsultacji społecznych przekazały sugestię o potrzebie budowy nowego przystanku o roboczej nazwie “Świdnica Zawiszów”. Wykonawca studium wykonalności umieścił go w planach roboczych i zaplanował jego powstanie – wyjaśniał w 2018 roku Bohdan Ząbek z PKP PLK. Jak wskazywano, po jego wybudowaniu mieszkańcy Zawiszowa zyskaliby łatwy sposób na dotarcie bezpośrednim pociągiem do Wrocławia, Legnicy, Dzierżoniowa, czy też do Kotliny Kłodzkiej.
W maju 2020 roku przystanek Świdnica Zawiszów znalazł się na przedstawionej przez Ministerstwo Infrastruktury ogólnopolskiej liście 200 przystanków kolejowych, które miałyby zostać wybudowane lub odbudowane w ciągu najbliższych lat. Program ogłoszony przez ministerstwo zakładał, że nowe obiekty powstaną w latach 2021-2025.
W połowie lipca 2021 roku ogłoszono zamówienie na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku. Zgodnie z założeniami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, przystanek Świdnica Zawiszów miałby powstać obok istniejącego przejścia przez tory znajdującego się między ulicami Kazimierza Odnowiciela i Podmiejską. – Przystanek wyposażony będzie w dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 m, szerokości 5,00 m oraz wysokości 0,76m powyżej główki szyny, usytuowane naprzeciwlegle, z rezerwą zapewniającą możliwość wydłużenia do 200 metrów. (…) Nazwa Świdnica Zawiszów jest nazwą roboczą i może ulec zmianie w czasie uzgodnień z interesariuszami – stwierdzono w dokumentacji zadania. W ramach inwestycji przewidziano też wybudowanie dojść do peronów, zamontowanie wiat peronowych, budowę oświetlenia, zamontowanie tablic informacyjnych, ławek oraz koszy na odpady, jak również wymianę nawierzchni torowej oraz rozbiórka nieczynnego wiaduktu nad linią kolejową, który znajduje się niedaleko istniejącego przejścia przez tory. 10 sierpnia poinformowano, że wykonaniem prac projektowych oraz robót budowlanych zainteresowane są dwie firmy, które złożyły swoje oferty w ogłoszonym przez PKP PLK postępowaniu.
Jako najkorzystniejszą oceniono ofertę spółki Infrakol z Jawora i to właśnie z nią 8 września zawarto umowę na realizację zadania. – W siedzibie Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu podpisaliśmy umowę na budowę nowego przystanku kolejowego Świdnica Zawiszów w ramach rządowego Programu Przystankowego. Wykonawcą na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będzie Infrakol sp. z o.o. Inwestycja w całości realizowana jest przez zakład wałbrzyski PKP PLK S.A. – przekazał za pośrednictwem mediów społecznościowych Dariusz Kolubka, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu. Wykonawca prac będzie musiał uporać się z wykonaniem kolejowej inwestycji w ciągu 26 miesięcy.
/mn/