Od 2 do 8 kwietnia Centralna Komisja Egzaminacyjna będzie publikować na swoich stronach internetowych arkusze próbnego egzaminu maturalnego. Podobnie jak w przypadku próbnego testu dla ósmoklasistów, na takie rozwiązanie zdecydowano się z uwagi na trwającą epidemię koronawirusa i wynikającą z tego decyzję o zamknięciu szkół. Tymczasem maturzyści domagają się jasnego stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie terminów egzaminów dojrzałości.
Arkusze tegorocznej matury próbnej będą publikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w dniach: 2, 3, 6, 7 i 8 kwietnia. CKE będzie je udostępniać o godzinie 9.00 i 14.00. Publikacja arkuszy do próbnego egzaminu ma pomóc uczniom w przygotowaniu się do matur w czasie, gdy w szkołach nie odbywają się lekcje w formie tradycyjnej.
W czwartek ukazał się arkusz egzaminacyjny z języka polskiego. Uczniowie, którzy przystąpili do testu, musieli zmierzyć się z jednym z dwóch tematów. Pierwszy opierał się na trzeciej części Dziadów Adama Mickiewicza: „Czy jednostka faktycznie może wpływać na losy świata, czy jest to tylko mrzonka artystów? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do podanego fragmentu III części Dziadów, całego utworu Adama Mickiewicza oraz innego tekstu kultury.” Drugi temat był oparty na „Improwizacji” Adama Zagajewskiego, gdzie należało zinterpretować podany utwór – postawić tezę interpretacyjną i uzasadnić ją.
Jak przypomina Ministerstwo Edukacji Narodowej, zadania można rozwiązać w dowolnym momencie. Ważne jest, aby wykonać je w określonym limicie czasu. MEN przypomina również, że egzamin próbny jest dobrowolną możliwością sprawdzenia się i nie podlega ocenie. – Wskazane jest, aby uczniowie rozwiązali zadania w domu w takim czasie, jaki jest przeznaczony na wykonanie zadań na egzaminie, zapisując swoje rozwiązania w ustalonej przez szkołę lub nauczyciela formie, np. w odrębnie stworzonym pliku w edytorze tekstów, numerując kolejno rozwiązywane zadania, na wydruku – należy jednak pamiętać, że nie każdy uczeń dysponuje w domu drukarką, lub też na zwykłej kartce papieru, numerując kolejno rozwiązywane zadania – wyjaśnia dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik. Swoje rozwiązania uczniowie mają przesłać do nauczycieli, którzy – korzystając ze szczegółowych zasad oceniania – będą mogli sprawdzić odpowiedzi.
– Arkusz tegorocznej matury próbnej (szumnie zapowiadanej jako „prezent” dla tegorocznych maturzystów od Ministra i od OKE) nie okazałą się niczym nowym. To po prostu powtórzony arkusz z 2015 roku (dla porównania dzisiejszy). Możemy „pobawić się” w znajdź różnicę. Tylko czy Maturzystom do śmiechu? – zauważa Jacek Iwancz, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy.
Z uwagi na niepewność dotyczącą organizacji właściwych egzaminów dojrzałości, głos w tej sprawie postanowili zabrać sami maturzyści, którzy wystosowali list do premiera Mateusza Morawieckiego oraz szefa resortu edukacji Dariusza Piontkowskiego. – Wyrażamy ogromne zaniepokojenie brakiem konkretnych planów dotyczących przeprowadzenia egzaminów maturalnych. W sytuacji pandemii koronawirusa, która niewątpliwie odciska piętno na całym społeczeństwie, przystępowanie do matury byłoby narażeniem wielu uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek, członków komisji na ryzyko zakażenia. Ponadto, skutkami zamknięcia szkół są niewystarczające kontakty z nauczycielami, chaos spowodowany niską efektywnością zdalnych lekcji. W porównaniu do poprzednich roczników, nasz nie ma takich samych możliwości przygotowania się do egzaminów, co może się przełożyć na ich wyniki. Zastrzegamy, że przekładanie matur nie byłoby dla nas komfortowym rozwiązaniem, jednakże mając na uwadze dobro młodzieży i wszystkich szkolnych społeczności, należy podjąć odpowiedzialne decyzje, które dotyczą setek tysięcy młodych ludzi – stwierdzili autorzy listu, pod którym podpisało się już ponad 36 tys. osób.
/mn/