Jedni na piechotę, inni rowerami postanowili pokonać 13-kilometrowy odcinek drogi powiatowej 3396D, która już za kilka dni będzie pierwsza w historii Świdnicy alternatywa dla wąskiej 35-tki. Czy nowy fragment dojazdu do Wrocławia został przyzwoicie wykonany, sprawdzało w sobotę podczas dnia otwartego około 300 osób. Samochody wjadą tutaj 26 października po południu.
O „autostradowym łączniku” po raz pierwszy zaczęto mówić w 2006 r. Wtedy podpisano pierwsze porozumienia z samorządami, które zdecydowały się na wspólne finansowanie budowy nowej drogi. W maju 2010 roku wbito pierwszą łopatę. Wczoraj, 21 października, droga uzyskała pozwolenie na użytkowanie.
Droga została wykonana w technologii zarezerwowanej dla autostrad i szos szybkiego ruchu. Jej nawierzchnia, dzięki zamianie asfaltu na beton, jest zdecydowanie mocniejsza i bardziej wytrzymała. To jedyna droga w kategorii drogi powiatowej wykonana w tak nowoczesnej technologii.
– Oznacza to przede wszystkim, że podniesiona została klasa obciążenia tej drogi. Nawierzchnia betonowa wytrzymuje bowiem średnio bez konieczności przeprowadzania remontów ok. 30 lat. Jest bardziej wytrzymała i nie rozjedzie się pod kołami ciężkiego transportu, kursującego ze stref ze Świdnicy i Żarowa, ale także wysokotonażowych tirów wywożących urobek z pobliskich kopalni granitu – wyjaśnia starosta Zygmunt Worsa. – Jeszcze raz warto podkreślić, że jest to tylko droga powiatowa, a nie autostrada czy droga ekspresowa.
[photospace]
Wykonawca zapewnił, że technologia budowanej drogi jest tak dopasowana, że będzie ją można w przyszłości przebudować na czteropasmową. Obecnie cztery pasy biegną w obrębie 5 obiektów inżynieryjnych: 2 wiaduktów, mostu i 3 rond. Reszta trasy łącznie z estakadą i przejazdem nad drogą, obsługującym ruch rolny jest dwupasmowa.
Inwestycję, warta 110 milionów złotych, współfinansuje 5 samorządów: Urząd Marszałkowski, miasto Świdnica, Żarów, Jaworzyna Śląska, gmina Świdnica oraz powiat świdnicki jako inwestor główny. Przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi powiatowej nr 3396 D na odcinku pomiędzy drogą krajową nr 5 a drogą wojewódzką nr 382 i ul. Stęczyńskiego w Świdnicy” uzyskało 50% wsparcie środków unijnych w ramach Działania 3.1 Infrastruktura drogowa w Priorytecie 3 Rozwój Infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku („Transport”), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
asz/Monika Żmijewska, rzecznik prasowy starostwa