Przestępcy działający metodą „na wnuczka” czy „na policjanta” wciąż działają. Świadomość seniorów wzrosła w ostatnich miesiącach, lecz nadal zdarzają się sytuacje, gdzie przestępcy wykorzystują naiwność i dobre serce starszych ludzi. Wyłudzają pieniądze, które często stanowią wszystkie oszczędności ich życia. Dlatego też policja ponawia swój apel do seniorów.
– Co raz częściej słyszmy o bardzo właściwych reakcjach seniorów na próby oszukania ich przez osoby podszywające się za pracowników instytucji państwowych, czy członków rodziny. Cieszy nas, że starsi ludzie stali się bardziej czujni i wiedzą jak reagować. Niestety przestępcy nadal działają na terenie Dolnego Śląska i nadal próbują, czasem skutecznie, wyłudzić gotówkę od niczego niepodejrzewających ludzi. Wymyślają co raz to nowsze metody oszukiwania. Podają się nie tylko za policjantów, pracowników instytucji państwowych czy członków rodziny, ale ostatnie dni pokazują, że potrafią podszywać się za pracowników banku czy poczty. Żerują na nieświadomości ludzi. Wyciągają ich podstępem z domu i nakazują zostawić oszczędności w wyznaczonym miejscu. Często są to kontenery na śmieci, miejsca odosobnione, klatki schodowe albo jakieś punkty przy kościołach, co zapewne uwiarygadnia wg seniora intencje dzwoniącego – mówi Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.
Wylicza przy tym kilka podstawowych zasad, dzięki którym życiowe oszczędności nie będą zagrożone:
- policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji,
- policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu,
- policja nigdy nie karze wpłacać pieniędzy w ramach tzw. kaucji,
nie wpuszczajmy obcych osób do domu, najlepiej nie otwierajmy w ogóle w takich przypadkach drzwi, - rozmawiajmy z pracownikami banków, gdzie wypłacamy pieniądze, o np. podejrzanym telefonie jaki otrzymaliśmy, dzielmy się każdą informacją, która wzbudza nasze podejrzenia co do jej wiarygodności- pracownicy banku na pewno dobrze Was poinstruują,
banki nigdy nie wysyłają swoich kurierów po pieniądze do nas, - pamiętajmy, że jeśli chcemy sprawdzić wiarygodność dzwoniącego do nas człowieka podającego się np. za policjanta, najpierw się rozłączmy, a dopiero wybierzmy numer alarmowy 112 – tylko takie połączenie jest prawidłowe,
- jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną,
- pamiętajmy, żeby nie dać się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, nie wyrzucać ich przez okno, nie pozostawiać we wskazanym przez oszusta miejscu,
- nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy,
- rozmawiajmy między sobą o takich rzeczach, czy to z rodziną czy ze znajomymi, ostrzegajmy się nawzajem.
Policjanci apelują do seniorów o zachowanie rozsądku i rozwagi w kontaktach z osobami, co do których nie mamy stuprocentowej pewności, że mają wobec nas czyste intencje.
/KPP Świdnica, opr. mn/