Wydawałoby się, że sieć nie ma już dla większości internautów żadnych tajemnic. Jednak ile razy w gąszczu informacji nie możemy odnaleźć tej właściwej? Albo chcielibyśmy przekazać informację dla jak najszerszego grona i nie udaje się? Dla wszystkich, którzy chcieliby łatwiej poruszać się po Internecie, rozpoczynamy cykl porad. Zaczynamy od sprawy z pozoru najłatwiejszej – jak szukać skutecznie?
Czy do sprawnego odnalezienia w Internecie potrzebnych informacji wystarczy w wyszukiwarce wpisać szukaną frazę?
Wyszukiwanie informacji w Internecie stało się nie lada sztuką. Codziennie przybywają nowe ,niezliczone ilości nowych stron internetowych, miliony filmów, miliardy słów. Jak więc w takim natłoku informacji, niekoniecznie wiarygodnych, odnaleźć to, co nas interesuje?
Oto kilka prostych tricków, które powinny pomóc odnaleźć się w tym, na pierwszy rzut oka, nieuporządkowanym świecie:
▪ + – stosując znak plusa wymuszamy na wyszukiwarce pojawienie się danego słowa w wynikach. zwierzęta domowe +świdnica +informacje
▪ – – stosując znak minusa wymuszamy na wyszukiwarce usunięcie z wyników wyszukiwania rezultatów zawierających dane słowo. +Świdnica – hotele
▪ „” – kiedy zapiszemy szukaną frazę w cudzysłowie, spowodujemy wyświetlenie rezultatów, które zawierają dokładnie taki ciąg znaków jak ten podany w cudzysłowie. „Świdnica miasto”
▪ OR – operator OR spowoduje wyszukanie jednego z dwóch podanych zwrotów: Świdnica informacje OR wydarzenia
▪ site:nazwa_domeny – poleceniem site możemy przeszukiwać określoną domenę. Jeśli nie podamy żadnego hasła to wyświetlone zostaną wszystkie strony z danej domeny. Poniższy przykład pozwala na wyszukiwanie informacji o świdnickim teamie motocyklowym na stronie swidnica24.pl :site:swidnica24.pl „rajd elmot”
▪ hasło 1..n – możemy podać wartość liczbową w przedziale, która ma się pojawić w wynikach wyszukiwania: Świdnica 2009..2011 rok
Szukamy strony konkretnej firmy lub instytucji. Jak dotrzeć do niej bezpośrednio, jeśli nie znamy adresu?
Wyszukiwanie firm czy instytucji to kolejny temat, który może sprawiać problem. O ile firmy mają świadomość i inwestują w tzw. pozycjonowanie, wtedy wpisując nazwę firmy lub też branże i miejscowość z łatwością do niej dotrzemy. Na przykład Swidnica 24 lub Swidnica informacje.
Firmy mogą też skorzystać z katalogów branżowych, które przy niewielkich nakładach finansowych dają podobne rezultaty. Małe firmy korzystające z takich katalogów, nie muszą też mieć własnej witryny w Internecie.
Przykładem lokalnego katalogu jest baza firm znajdująca się pod adresem www.firma.swidnica24.pl. Jeśli szukamy np. usług geodezyjnych, wystarczy wybrać odpowiedni dział, w tym przypadku Budownictwo, a następnie przejść do podgrupy Geodezja. Drugi sposób (o wiele łatwiejszy) to wpisanie w polu wyszukiwania hasła ’geodezja’.
Znając nazwę firmy ,można też wpisać w wyszukiwarce Google nazwę i miejscowość np. Jampol Świdnica i jeśli firma nie posiada własnej strony WWW, pokaże nam się wizytówka w katalogu branżowym.
A jak znaleźć video?
Twórczość video w Internecie to temat, który cieszy się coraz większą popularnością. Na serwisie youtube co minutę pojawia się 48 godzin materiału filmowego. Z ciekawostek należy wspomnieć, że YouTube nie ma praktycznie żadnej liczącej się na rynku konkurencji. Ale nikt chyba nie myślał, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy oglądalność strony wzrosła o 50%. A więc w sumie każdego dnia notuje się 3 miliardy odsłon ( tak, 3 miliardy !!!). Czyli dokładnie tyle, ile wynosi obecnie połowa ludzkości na ziemi. Przedstawiając to w inny sposób, każdy obywatel Polski musiałby obejrzeć przynajmniej 90 filmów dziennie. Jak się tu odnaleźć? O tym opowiemy w kolejnym odcinku naszej serii.