Zbudowano go na zamówienie lokalnej, niemieckiej spółki kolejowej, po wojnie przeszedł na stan polskich kolei, by ostatecznie stać się działkowym magazynem. Dzięki staraniom miłośników z Jaworzyny Śląskiej, zabytkowy wagon pasażerski z 1905 roku ma szansę na drugie życie. Mieszkańcy Jaworzyny ponownie byli też świadkami efektownego transportu i wyładunku kolejowego pojazdu.
– Wagon wyprodukowano 113 lat temu, w roku 1905 (pierwotny nr 124). Został zbudowany prawdopodobnie przez wytwórnię Beuchelt, & Co., Grünberg i./Schlesien dla jednej z lokalnych niemieckich kolei prywatnych spółki Lenz, & Co. Na stan PKP (z nr 26990) trafił w roku 1945 i był przydzielony do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych we Wrocławiu, aż do wycofania z eksploatacji – opowiada Łukasz Romaniecki, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej.
Do 1956 roku wagon posiadał oznaczenie Ci, służąc pasażerom jako wagon klasy III, później nadano mu oznaczenie Bi – wagonu klasy II. – W dniu 31 grudnia 1965 roku został skreślony z inwentarza PKP. Na ramie wagonu znajduje się napis Stacja Kamieniec Ząbkowicki DOKP Wrocław, co wskazuje, iż wagon był eksplorowany prawdopodobnie na lokalnych liniach kolejowych w obrębie stacji Kamieniec Ząbkowicki – dodaje Romaniecki.
Jaka była dalsza historia 113-letniego wagonu? Według istniejących dokumentów, 28 maja 1992 roku został on zakupiony przez Pracownicze Ogrody Działkowe w Jeleniej Górze (obecnie Rodzinne Ogrody Działkowe „Godzisz”) od PKS Jelenia Góra, gdzie służył jako pomieszczenie magazynowe.
Pasażerski wagon po raz kolejny właściciela zmienił w tym miesiącu. 17 listopada wyruszył w drogę z ROD „Godzisz” w Jeleniej Górze do Jaworzyny Śląskiej, gdzie zostanie zabezpieczony i poddany pracom rekonstrukcyjnym.
Michał Nadolski
[email protected]
fot. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej