Strona główna Bez kategorii Posłanka w obronie przewoźników

Posłanka w obronie przewoźników

6

Poseł PiS Anna Zalewska apeluje do prezydent Świdnicy Beaty Moskal-Słaniewskiej o przywrócenie przystanku dla prywatnych przewoźników na placu Grunwaldzkim. Od kilku miesięcy mogą z nich korzystać wyłącznie miejskie autobusy. Miasto odpowiada, że taka operacja nie ma już sensu.

Świdnica, przystanek na placu Grunwaldzki

Zdjęcie archiwalne

Do moich biur poselskich zwracają się mieszkańcy Wałbrzycha, Świebodzic, Jaworzyny Śląskiej i Żarowa, którzy podnoszą, że kierowcy busów odmawiają postojów  na placu Grunwaldzkim. Wynika to jednak z obowiązującej uchwały Rady Miejskiej
w Świdnicy-
tłumaczy Anna Zalewska. Posłanka PiS w tej sprawie interweniowała już podczas styczniowej sesji Rady Miejskiej, wysłała także list do prezydent Świdnicy. – Rozmawiałam już z właścicielami kilku firm przewozowych. Zgodnie twierdzą, że przywrócenie przystanku na placu Grunwaldzkim będzie korzystne zarówno dla nich, jak i pasażerów, którzy w niepochlebnych opiniach wypowiadają się o decyzji samorządowców – dodaje Zalewska. – Zastanawiam się nad argumentami, które mogły zdecydować o wyłączeniu przystanku na Placu Grunwaldzkim. Z jednej strony jest on stale użytkowany przez autobusy komunikacji miejskiej i nikt nie wyobraża sobie jego likwidacji, z drugiej strony prywatni przewoźnicy również korzystają z przystanków miejskich, tyle tylko, że w innych częściach miasta- mówi posłanka i dodaje, że w tej sprawie trzeba będzie poszukać kompromisu korzystnego zarówno dla władz miejskich, jak i korzystających z oferty prywatnych busów.

Dlaczego prywatni przewoźnicy nie mogą korzystać z przystanków na placu Grunwaldzkim, odpowiada Ewa Dryhusz, rzecznik prasowy UM w Świdnicy:

„Wyłączenie pl. Grunwaldzkiego dla przewoźników wykonujących przewozy regularne nastąpiło na podstawie „Regulaminu warunków i zasad korzystania przez operatora i przewoźnika z określonych przystanków  komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasto Świdnica”, będącego załącznikiem do uchwały nr XLIII/501/14 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniającej uchwałę nr XXXIX/444/14 z dnia 5 maja 2014 r. w sprawie ustalenia warunków i zasad korzystania przez operatora i przewoźnika z określonych przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasto Świdnica (Dz. U. Województwa Dolnośląskiego z dnia 16 września 2014 r., poz. 3845). – Podyktowane było to potrzebą jego odciążenia. Zatoki przystankowe na pl. Grunwaldzkim nie są pełnowymiarowe, a możliwość ich powiększenia ogranicza wielkość samego placu, jego zabudowa i istniejący układ drogowy – mówi zastępca prezydent Świdnicy Marek Suwalski.

Obecnie nie ma możliwości prawnych ponownego wprowadzenia przewoźników na pl. Grunwaldzki – wiązałoby się to z koniecznością uchwalenia nowej uchwały, a następnie uzyskania przez przewoźników zmiany zezwoleń wydanych przez uprawnione do tego organy (Starostwo Powiatowe w Świdnicy, Urząd Miejski w Wałbrzychu, Urząd Marszałkowski we Wrocławiu), polegających na wprowadzeniu pl. Grunwaldzkiego do rozkładów jazdy. – Procedura ta potrwałaby około 6 miesięcy i zbiegła najprawdopodobniej z terminem oddania Centrum Przesiadkowego do użytku, którego infrastruktura, a przede wszystkim budowa tunelu łączącego budynek dworca autobusowego z dworcem kolejowym skraca drogę dojścia do pl. Grunwaldzkiego – zaznacza Małgorzata Lubandy, kierownik Referatu Transportu Publicznego UM w Świdnicy.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że w sąsiedztwie pl. Grunwaldzkiego są też inne przystanki komunikacji miejskiej, położone bezpośrednio w centrum miasta (ul. Muzealna, ul. Żeromskiego), z których mogą korzystać przewoźnicy, składając wnioski o uzgodnienie warunków i zasad korzystania z przystanków. Z możliwości tej jednak nie korzystają.”

/opr. red./

 

Poprzedni artykułRośnie znaczenie strzelców
Następny artykułZagłosuj na Dawida w konkursie Blog Roku