Poseł PiS Anna Zalewska apeluje do prezydent Świdnicy Beaty Moskal-Słaniewskiej o przywrócenie przystanku dla prywatnych przewoźników na placu Grunwaldzkim. Od kilku miesięcy mogą z nich korzystać wyłącznie miejskie autobusy. Miasto odpowiada, że taka operacja nie ma już sensu.
Zdjęcie archiwalne
Do moich biur poselskich zwracają się mieszkańcy Wałbrzycha, Świebodzic, Jaworzyny Śląskiej i Żarowa, którzy podnoszą, że kierowcy busów odmawiają postojów na placu Grunwaldzkim. Wynika to jednak z obowiązującej uchwały Rady Miejskiej
w Świdnicy- tłumaczy Anna Zalewska. Posłanka PiS w tej sprawie interweniowała już podczas styczniowej sesji Rady Miejskiej, wysłała także list do prezydent Świdnicy. – Rozmawiałam już z właścicielami kilku firm przewozowych. Zgodnie twierdzą, że przywrócenie przystanku na placu Grunwaldzkim będzie korzystne zarówno dla nich, jak i pasażerów, którzy w niepochlebnych opiniach wypowiadają się o decyzji samorządowców – dodaje Zalewska. – Zastanawiam się nad argumentami, które mogły zdecydować o wyłączeniu przystanku na Placu Grunwaldzkim. Z jednej strony jest on stale użytkowany przez autobusy komunikacji miejskiej i nikt nie wyobraża sobie jego likwidacji, z drugiej strony prywatni przewoźnicy również korzystają z przystanków miejskich, tyle tylko, że w innych częściach miasta- mówi posłanka i dodaje, że w tej sprawie trzeba będzie poszukać kompromisu korzystnego zarówno dla władz miejskich, jak i korzystających z oferty prywatnych busów.
Dlaczego prywatni przewoźnicy nie mogą korzystać z przystanków na placu Grunwaldzkim, odpowiada Ewa Dryhusz, rzecznik prasowy UM w Świdnicy:
„Wyłączenie pl. Grunwaldzkiego dla przewoźników wykonujących przewozy regularne nastąpiło na podstawie „Regulaminu warunków i zasad korzystania przez operatora i przewoźnika z określonych przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasto Świdnica”, będącego załącznikiem do uchwały nr XLIII/501/14 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniającej uchwałę nr XXXIX/444/14 z dnia 5 maja 2014 r. w sprawie ustalenia warunków i zasad korzystania przez operatora i przewoźnika z określonych przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasto Świdnica (Dz. U. Województwa Dolnośląskiego z dnia 16 września 2014 r., poz. 3845). – Podyktowane było to potrzebą jego odciążenia. Zatoki przystankowe na pl. Grunwaldzkim nie są pełnowymiarowe, a możliwość ich powiększenia ogranicza wielkość samego placu, jego zabudowa i istniejący układ drogowy – mówi zastępca prezydent Świdnicy Marek Suwalski.
Obecnie nie ma możliwości prawnych ponownego wprowadzenia przewoźników na pl. Grunwaldzki – wiązałoby się to z koniecznością uchwalenia nowej uchwały, a następnie uzyskania przez przewoźników zmiany zezwoleń wydanych przez uprawnione do tego organy (Starostwo Powiatowe w Świdnicy, Urząd Miejski w Wałbrzychu, Urząd Marszałkowski we Wrocławiu), polegających na wprowadzeniu pl. Grunwaldzkiego do rozkładów jazdy. – Procedura ta potrwałaby około 6 miesięcy i zbiegła najprawdopodobniej z terminem oddania Centrum Przesiadkowego do użytku, którego infrastruktura, a przede wszystkim budowa tunelu łączącego budynek dworca autobusowego z dworcem kolejowym skraca drogę dojścia do pl. Grunwaldzkiego – zaznacza Małgorzata Lubandy, kierownik Referatu Transportu Publicznego UM w Świdnicy.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że w sąsiedztwie pl. Grunwaldzkiego są też inne przystanki komunikacji miejskiej, położone bezpośrednio w centrum miasta (ul. Muzealna, ul. Żeromskiego), z których mogą korzystać przewoźnicy, składając wnioski o uzgodnienie warunków i zasad korzystania z przystanków. Z możliwości tej jednak nie korzystają.”
/opr. red./