Strona główna 0_Slider W przyszłym roku ruszy dalsza przebudowa al. Niepodległości? Świdniccy radni dali zielone...

W przyszłym roku ruszy dalsza przebudowa al. Niepodległości? Świdniccy radni dali zielone światło

0

Na 16,5 mln złotych szacowany jest koszt przebudowy kolejnych dwóch odcinków alei Niepodległości, będącej jednej z ważniejszych drogowych arterii w rejonie świdnickiego śródmieścia. Inwestycja ma być współfinansowana ze środków miasta i województwa.

Przebudowę alei Niepodległości podzielono na trzy etapy. W ramach pierwszego z nich w latach 2021-2023 zajęto się modernizacją blisko 400-metrowego odcinka od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja. Całkowity koszt przebudowy tego fragmentu alei wyniósł ponad 10 mln 122 tys. złotych. Świdnicki magistrat przymierza się teraz do przebudowy pozostałych dwóch odcinków alei: od ulicy 8 Maja do skrzyżowania z ulicą Nauczycielską, a także od Nauczycielskiej do placu Grunwaldzkiego. Już wcześniej zapowiadano, że etapy II i III przebudowy zostaną wykonane przez jednego wykonawcę wyłonionego w ramach jednej procedury przetargowej. Roboty miałyby rozpocząć się w połowie 2026 roku i zakończyć się w roku 2028.

26 września 2025 roku świdniccy radni wyrazili zgodę na zawarcie porozumienia między miastem a województwem dolnośląskim, na mocy którego Świdnica weźmie na siebie realizację drogowej inwestycji, natomiast samo zadanie będzie współfinansowane z budżetów miasta i województwa. – Mamy historyczną szansę zakończyć działania związane z przebudową al. Niepodległości. Pozostał nam do przebudowy odcinek od ulicy 8 Maja do placu Grunwaldzkiego wraz z przebudową placu. Nasze starania uzyskały akcept ze strony zarządu województwa, który był uprzejmy podjąć uchwałę o finansowaniu pozostałej części przebudowy al. Niepodległości w wysokości 70% kosztów realizacji tej inwestycji, a miastu pozostaje kwota 30% realizacji – mówi Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Posiadamy dokumentację techniczną w zasadzie w całości i jesteśmy obecnie na końcu procedury uzyskania pozwolenia na budowę. Koszt realizacji tej inwestycji to według założeń kosztorysowych 16,5 mln złotych w części dotykającej terenów, które są we władztwie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, co oznacza, że województwo wydatkuje kwotę 11 mln 550 tys. złotych, natomiast miasto pozostałą kwotę 4 mln 950 tys. złotych. To jest nasze zaangażowanie środków w działki, które są w zarządzie marszałka. Równocześnie jesteśmy zmuszeni ustawowo ponieść koszty związane z realizacją tej części infrastruktury, która jest zadaniem własnym gminy, tak jak na przykład oświetlenie uliczne. Stąd w sumie udział Gminy Miasto Świdnica zamknie się kwotą 6 mln 650 tys. zł. Oczywiście są to kwoty według kosztorysu. Jakie będą kwoty po przetargu? To się dopiero okaże. Nie sądzę, żeby były wyższe – stwierdził Gleba.

Jakie prace przewidziano do realizacji podczas II i III etapu inwestycji? – W ramach tego zadania przewidziano wymianę nawierzchni jezdni z kostki kamiennej na masę bitumiczną, przebudowę chodników, oświetlenia ulicznego i budowę kanalizacji deszczowej. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków obecnie funkcjonujący odcinek al. Niepodległości umożliwiający wjazd na ul. Wyspiańskiego zostanie zamknięty. Takie rozwiązanie zostanie zastosowane ze względu na to, że musi być zachowany układ placowy tego rejonu. Wjazd na parking zostanie przeniesiony na ul. Sprzymierzeńców, a przystanek będzie zlokalizowany wzdłuż al. Niepodległości – wyliczono w sprawozdaniu przygotowanym w ubiegłym roku przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa niechronionego uczestnika ruchu drogowego istniejące przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w azyle oraz doświetlacze. Wzdłuż całego odcinka została zaprojektowana droga rowerowa, która po wybudowaniu będzie stanowić odcinek międzynarodowego szlaku EuroVelo. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie skrzyżowanie z pl. Grunwaldzkim, gdzie oprócz azyli na przejściach dla pieszych powstaną przejazdy rowerowe oraz przebudowana będzie sygnalizacja świetlna – dodano w opracowaniu.

etap II (mat. UM Świdnica)
etap III (mat. UM Świdnica)

/mn/

Poprzedni artykułKobiety w straży pożarnej. Startują strzegomskie „Piątkowe rozmowy w bastei”
Następny artykuł„Niepełny kadr” na półmetku. Filmowe wyzwania podjęli podopieczni WTZ [FOTO]