O podjęcie działań mających na celu zwiększenie liczby miejsc parkingowych w rejonie świdnickiego śródmieścia wystąpił do władz miasta przewodniczący Rady Miejskiej. Proponuje on zaadaptować miejsce schronienia znajdujące się pod placem Grunwaldzkim na parking podziemny. Do propozycji odniosła się prezydent Świdnicy, która poinformowała o innym parkingowym pomyśle rozważanym przez magistrat.
– W Świdnicy w ostatnich latach odczuwalny jest deficyt miejsc parkingowych. Szczególnie problem ten dotyczy rejonu śródmieścia. Dlatego należy szukać rozwiązań, które pozwolą na pozyskanie nowych miejsc parkingowych. Takim rozwiązaniem może być adaptacja na parking podziemny schronu przeciwlotniczego w podziemiach Placu Grunwaldzkiego. Znając powierzchnie i stan tego obiektu uważam, że możliwe jest przystosowanie tego schronu na parking dla kilkuset samochodów. Po modernizacji tego obiektu przywrócimy również jego podstawową funkcję tj. schronu dla ludności na czas zagrożenia – zaproponował Krzysztof Lewandowski, przewodniczący Rady Miejskiej w Świdnicy, który zwrócił się do władz miasta z prośbą o przygotowanie koncepcji i ocenę środków jakie należałoby przeznaczyć na realizację takiej inwestycji.
Wskazany przez przewodniczącego obiekt, znajdujący się pod placem Grunwaldzkim, został kilka lat temu zinwentaryzowany przez strażaków, którym powierzono stworzenie wykazu miejsc schronienia na wypadek ekstremalnych zjawisk pogodowych lub wojny. Podziemna budowla została wówczas zakwalifikowana do kategorii miejsc ukrycia, czyli obiektów posiadających najprostsze instalacje zapewniające ochronę. Oszacowano przy tym jego powierzchnię na 586m², a pojemność na 391 osób.
Do pomysłu Lewandowskiego odniosła się prezydent Świdnicy. – Sama koncepcja urządzania obiektów pełniących równocześnie funkcję parkingów podziemnych oraz schronów przeciwlotniczych jest słuszna i rozwiązania takie stosowane są zarówno za granicą naszego kraju, jak i w Polsce, np. budowa podziemnego parkingu z funkcją schronu planowana jest w Grodzisku Mazowieckim, Grudziądzu czy Przemyślu. Niemniej jednak należy pamiętać, iż obiekt taki musi spełniać warunki techniczne zarówno dla garaży podziemnych, jak i wymagania dla schronów, czyli m.in. wzmocniona konstrukcja nośna i strop, system wentylacyjny z możliwością filtrowania powietrza, wyposażenie w alternatywne źródła zasilania i system komunikacji awaryjnej. W przypadku nowych obiektów zapewnienie ww. warunków jest możliwe na etapie projektowania, natomiast w przypadku obiektów już istniejących spełnienie wymagań jednocześnie dla garaży podziemnych i schronów jest bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe – wyjaśnia w udzielonej odpowiedzi prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

– Odnosząc się natomiast do wskazanego przez Pana obiektu, na który składa się podziemne przejście pomiędzy budynkiem na Placu Grunwaldzkim 1 (Poczta Polska) i budynkiem na Placu Grunwaldzkim 11 (Klub Bolko) oraz pomieszczenie pod budynkiem Klubu Bolko informuję, iż obiekt ten nie posiada statusu schronu przeciwlotniczego. Ponadto miasto nie jest w posiadaniu jakiejkolwiek dokumentacji technicznej, na podstawie której można byłoby stwierdzić, iż spełnia on wymagania konstrukcyjne dla schronu. Urządzenie garażu podziemnego pod budynkiem Klubu Bolko jest niemożliwe już tylko z uwagi na wymagania techniczne jakie taki obiekt musiałby spełniać w zakresie dojazdu do garażu położonego poniżej terenu za pomocą pochylni. Uwzględniając natomiast wymagania w zakresie minimalnych wymiarów dla stanowisk postojowych, odległości od ścian i słupów oraz szerokości dróg manewrowych we wskazanym przez Pana obiekcie nie byłoby możliwe urządzenie nawet 20 miejsc postojowych – wskazała prezydent.
– Dodatkowo garaż znajdujący się w budynku o innym przeznaczeniu powinien mieć ściany i stropy zapewniające wymaganą izolację akustyczną oraz szczelność uniemożliwiającą przenikanie spalin lub oparów paliwa do sąsiednich pomieszczeń, przeznaczonych na pobyt ludzi, usytuowanych obok lub nad garażem. Wszystko to w efekcie skutkowałoby koniecznością całkowitej przebudowy budynku, który dodatkowo wpisany jest do Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Miasto Świdnica – zaznaczyła przy tym Moskal-Słaniewska. Z uwagi na powyższe wniosek Krzysztofa Lewandowskiego dotyczący przygotowania koncepcji oraz wyceny parkingowej inwestycji pod placem Grunwaldzkim uznała za niezasadny.
Jest jednak inny pomysł dotyczący rozbudowy infrastruktury parkingowej w świdnickim śródmieściu. – Niewykluczony natomiast jest powrót do koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, w tym podziemnego, który jednocześnie mógłby pełnić funkcję schronu w rejonie ul. 8 Maja i ul. Spółdzielczej, pod warunkiem, iż finansowanie zadania możliwe byłoby ze środków budżetu państwa co najmniej na poziomie 90% – poinformowała prezydent Świdnicy.
Z kolei w stosunku do obiektu pod placem Grunwaldzkim planowane są działania mające na celu przystosowanie go do pełnienia funkcji faktycznego schronu. – Zgodnie z założeniami Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej, Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego prowadzi prace w kierunku rozpoczęcia prac i adaptacji miejsca w podziemiach pod Placem Grunwaldzkim, w celu przystosowania go do funkcji schronu – przekazała prezydent, odpowiadając na oddzielne zapytanie w tej sprawie, które wystosowała radna Sylwia Osojca-Kozłowska.
/mn/