Przy okazji realizacji wielomilionowej inwestycji obejmującej modernizację stacji Świdnica Miasto podróżni wskazali na kilka kwestii związanych z obsługą pasażerską, które wymagającą poprawienia. Jedna ze zgłoszonych uwag dotyczyła przebudowy peronów. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie nie ma jednak takich planów.
Przypomnijmy, w ramach modernizacji stacji Świdnica Miasto spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewidziała m.in. przebudowę dwóch nastawni, budowę nowoczesnego i wyposażonego w zasilanie awaryjne systemu sterowania ruchem kolejowym, czy też wymianę urządzeń torowych, sygnalizatorów, wskaźników oraz oświetlenia na terenie stacji i pobliskich przejazdów kolejowych. Konieczność wykonania przebudowy tłumaczona była rosnącym ruchem pasażerskim i towarowym na stacji. Dodatkowo w ramach zadania przewidziano budowę nowego systemu monitoringu na przejazdach kolejowych na ulicy Komunardów oraz Wałbrzyskiej. Ukończenie modernizacji stacji Świdnica Miasto planowane jest na listopad 2025 roku, a inwestycja pochłonie w sumie 19 mln 830 tys. złotych.
Przy okazji realizacji tych prac podróżni korzystający ze świdnickiego dworca zgłosili sporo uwag dotyczących kwestii wymagających poprawienia. – Bardzo dobrze, że taka inwestycja jest realizowana. (…) Żal tylko, że jak na razie, nie ma mowy o podniesieniu krawędzi peronowych (jak w Jaworzynie czy na Świdnicy Przedmieście), a także o modernizacji systemu nagłośnienia na peronach dworca Świdnica Miasto. Tego niby obecnego „nagłośnienia” równie dobrze mogłoby nie być – i tak nie spełnia żadnej roli. Totalnie nie słychać komunikatów i jeszcze trzeszczy. No i administrator tablic świetlnych z rozkładem ruchu pociągów powinien dostosować wyświetlaną na nich treść do rzeczywistego rozkładu jazdy – komentował jeden z czytelników Swidnica24.pl. Nie brak było też pytań w sprawie wind, które często ulegają awariom, czy też budowy naziemnego przejścia, które pozwoliłoby zupełnie ominąć windy oraz przejście podziemne. Uwagi zgłaszane przez mieszkańców przekazaliśmy spółce PKP Polskie Linie Kolejowe w celu rozpatrzenia.
Na razie przedstawiciele spółki odnieśli się do propozycji podwyższenia peronów. O konieczności ich przebudowy mówiono m.in. przy okazji rewitalizacji dworca Świdnica Miasto oraz budowy Centrum Przesiadkowego. W 2014 roku ówczesny rzecznik PKP PLK deklarował, że prace związane z „dostosowaniem peronów do aktualnych standardów” mogłoby zostać zrealizowane przy okazji rewitalizacji linii kolejowej nr 137. –Staramy się, aby stan techniczny peronów na stacji Świdnica Miasto zapewniał właściwą obsługę podróżnych. Pod koniec ubiegłego roku wymieniono 200 m² nawierzchni. Wcześniej naprawiono wiaty peronowe. Radykalna zmiana stanu peronów stacji Świdnica Miasto nastąpiłaby po wykonaniu planowanych prac [tj. rewitalizacji linii kolejowej nr 137 – red.] w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – mówił Mirosław Siemieniec.
Oprócz doraźnych prac, takich jak przeprowadzony w 2021 roku remont nawierzchni peronu pierwszego, poważniejszej przebudowy peronów dotychczas nie wykonano i nie zapowiada się, aby takie zadanie w najbliższym czasie doczekało się realizacji. – Nie ma obecnie planów przebudowy peronów na stacji Świdnica Miasto – mówi Marta Pabiańska z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. „Peronowej” inwestycji doczeka się za to stacja Świdnica Przedmieście. Stanie się to za sprawą wartej blisko 16 mln złotych inwestycji, w ramach której między stacją Świdnica Przedmieście a posterunkiem Świdnica Kraszowice zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Zadanie przewiduje również budowę nowego peronu na stacji Świdnica Przedmieście. Rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień br. – informuje Pabiańska.
/mn/