Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu wszczęła procedurę wydawania decyzji środowiskowej dla planowanej drogi ekspresowej S5 Sobótka-Świdnica-Bolków. W ramach procedury administracyjnej zainteresowani będą mogli składać swoje uwagi i wnioski. Procedura zakończy się wydaniem decyzji, która ostatecznie zatwierdzi przebieg trasy.

Sześć lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła wykonanie wstępnych prac projektowych obejmujących wytyczenie tzw. korytarza przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S5, która miałaby połączyć Sobótkę, Świdnicę i Bolków, a w dalszej kolejności opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W ramach prac nad studium projektanci przygotowali trzy – zasadniczo bardzo zbliżone – warianty przebiegu trasy S5. Na ich podstawie wytyczony został tzw. wariant IV, który zyskał akceptację GDDKiA i został rekomendowany do dalszych prac. To właśnie ten wariant został też zaproponowany w złożonym w połowie listopada 2024 roku wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
– We wniosku został zarekomendowany przebieg tej drogi według wariantu wynikowego WIV. Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII. Oba są wynikiem prac projektantów, którzy przygotowali Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla ok. 80 km autostrady A4 Legnica Południe – Wrocław Wschód/Stary Śleszów i ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków – informowała wówczas Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
17 lutego 2025 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu ogłosiła rozpoczęcie postępowania w sprawie złożonego wniosku. – Wszczęto postępowanie zmierzające do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia wymagającego przeprowadzenia oceny oddziaływania pn.: „Budowa drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków” według wariantu IV, na wniosek z dnia 14 listopada 2024 r., uzupełniony przy piśmie z dnia 28 stycznia 2025 r., Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (…). W ww. wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zawnioskowano o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia – przekazała Łucja Czarnomska-Kurowska z wrocławskiego RDOŚ w wydanym obwieszczeniu. Jak dodała, przystąpiono już do przeprowadzania oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia drogowego na środowisko.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoby zainteresowane będą mogły zabrać głos w sprawie inwestycji. – Termin składania uwag i wniosków zostanie wyznaczony po szczegółowej analizie raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocław, o czym społeczeństwo zostanie poinformowane odrębnym pismem. Wtedy też zostanie podana informacja o możliwości zapoznania się z niezbędna dokumentacją sprawy oraz o miejscu, w którym będzie ona wyłożona do wglądu – zapowiedziała Czarnomska-Kurowska.
Jak miałaby wyglądać trasa S5? Ile pochłonie budowa?
– W ramach zadania planowana jest nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem, która połączy budowaną drogę ekspresową S8 z istniejącą S3. Oba wskazane warianty rozpoczynają się od nowego węzła na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8. W wariancie WIV węzeł położony jest na wysokości Olbrachtowic, a w wariancie WIII kilka kilometrów dalej na południe. W każdym z wariantów nowa droga wpina się do węzła Bolków na S3. W wariancie preferowanym na trasie planowanych jest osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków – wyliczała przed trzema miesiącami
Po otrzymaniu decyzji środowiskowej planowane jest przeprowadzenie badań geologicznych, a także zlecone zostanie opracowanie dokumentacji wymaganej do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji. Zgodnie z zaprezentowanymi wcześniej wyliczeniami, koszt drogowego zadania według rekomendowanego wariantu IV oszacowano na przeszło 3 mld 934 mln złotych brutto, z czego roboty budowlane miałyby pochłonąć ponad 3 mld 348 mln złotych brutto. GDDKiA przewiduje realizację budowy na lata 2026-2030.

/RDOŚ Wrocław, GDDKiA Wrocław, mn/