Strona główna 0_Slider Czy jest szansa na reaktywację linii autobusowej 31A ze Świdnicy do Wałbrzycha?

Czy jest szansa na reaktywację linii autobusowej 31A ze Świdnicy do Wałbrzycha?

0

Do Swidnica24.pl dotarły sygnały od pasażerów, którzy są zainteresowani przywróceniem linii autobusowej nr 31A łączącej Świdnicę, Świebodzice i Wałbrzych. Takie połączenie zostało uruchomione przez świdnickiego przewoźnika sześć lat temu, jednak po półtora roku linia została zawieszona. Co było przyczyną takiej decyzji? Czy jest szansa na powrót połączenia?

Autobusowe połączenie łączące Świdnicę, Świebodzice i Wałbrzych zostało uruchomione przez świdnickiego przewoźnika we wrześniu 2018 roku. – Podejmujemy próbę powrotu do traktowania pasażera komunikacji publicznej tak, jak na to powinien zasługiwać w europejskim kraju w XXI wieku. Do dyspozycji pasażerów oddajemy autobusy, do których wsiądzie każdy, niezależnie od wieku, stopnia sprawności czy sposobu poruszania się. Autobusy wyposażone w nowoczesne biletomaty, autobusy, których rozkład jazdy dostępny jest na smartfonie, a czasy odjazdów można śledzić w czasie rzeczywistym. Mam nadzieję, że nasza nowa linia przypadnie do gustu mieszkańcom regionu i będzie alternatywą wobec oferty innych przewoźników – mówił wówczas Tomasz Kurzawa, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy.

Autobusowe połączenie funkcjonowało przez nieco ponad półtora roku. – Linia 31A została zawieszona 17 marca 2020 roku z powodu lockdownu wywołanego pandemią, a w konsekwencji dwa lata później zlikwidowana – wyjaśnia Witold Tomkiewicz, rzecznik prasowy spółek miejskich. W ostatnim czasie pojawiły się głosy mieszkańców, którzy dopytują o możliwość przywrócenia linii 31A. Czy jest na to szansa?

– Odbieramy głosy pasażerów, że warto byłoby wrócić do kursów na trasie Świdnica-Świebodzice-Wałbrzych, ale komercyjne prowadzenie tej linii musi być zabezpieczone na wypadek gwałtownego spadku korzystających z przewozów z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Tym zabezpieczeniem na trudne czasy mogą być partnerzy samorządowi np. Świebodzice czy Wałbrzych, a wszystkie samorządy, na terenie których przebiegałaby dana linia powinny być zgodne, co do potrzeby istnienia takiej linii jak i pomocy w utrzymaniu rentowności przewozów – tłumaczy Tomkiewicz.

MPK „Świdnica” jako doświadczony operator jest w stanie zapewnić wygodne przemieszczanie się młodzieży do szkół, pracowników do firm, umożliwić dotarcie do urzędów, sądów itp. Podejście samorządów do zapewnienia mobilności swoim mieszkańcom jest różne. Po rzeczowych kilkumiesięcznych rozmowach z Burmistrzem Żarowa udało się ustalić, że prawdopodobnie już od 1 marca 2025 roku rozpoczniemy obsługę połączenia autobusowego tej gminy ze Świdnicą. Miasto Świebodzice po przeprowadzeniu własnych badań nie stwierdziło konieczności zapewnienia dojazdów do szkół średnich, a z samorządem wałbrzyskim nie udało się uzgodnić np. zasad współfinansowania w wypadku przedłużenia kursów naszej świdnickiej linii nr 10 z Pogorzały do wałbrzyskiej strefy – opisuje rzecznik.

Jesteśmy gotowi do uruchomienia kursów linii 31A we współpracy z samorządami w bezpieczny dla MPK sposób, tak by nie powtórzyła się sytuacja z 2020 roku, kiedy to został zmarnowany nasz wysiłek i wiele energii włożonej w promocję i funkcjonowanie linii – raz jeszcze podkreśla przedstawiciel świdnickiego przewoźnika.

/mn/

Poprzedni artykułKoncert świdnickich młodzików w meczu na szczycie