Strona główna 0_Slider Reorganizacja czy rewolucja w świdnickiej komunikacji miejskiej? Oto planowane zmiany

Reorganizacja czy rewolucja w świdnickiej komunikacji miejskiej? Oto planowane zmiany [PREZENTACJA/FOTO]

0

Na lipiec planowane jest wprowadzenie szeregu zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Świdnicy. Podczas pierwszego spotkania zorganizowanego w ramach cyklu konsultacji społecznych, zaprezentowano najważniejsze założenia komunikacyjnej reformy oraz zmiany czekające pasażerów z zachodniej części miasta.

Dyrektor wydział transportu UM Świdnica prezentujący planowane zmiany w komunikacji publicznej

Podczas pierwszego z cyklu spotkań z mieszkańcami, które przeprowadzono 14 lutego w Szkole Podstawowej nr 4, wskazywano, że w ostatnich miesiącach do Urzędu Miejskiego trafiały sygnały od mieszkańców niezadowolonych z funkcjonowania komunikacji miejskiej. Na podstawie tych uwag wprowadzano korekty związane z przebiegiem tras oraz godzinami kursów na niektórych liniach. Tym razem szykowane są poważniejsze zmiany. – Postanowiliśmy przeprowadzić reorganizację i wprowadzić całkiem odmienny rozkład jazdy, który chciałbym, aby obowiązywał od lipca. Chcemy ten rozkład jazdy skonsultować i będziemy starali się uwzględnić wszelkie uwagi – mówił wiceprezydent Świdnicy Krystian Werecki.

Wcześniej sygnalizowane aspekty dotyczące komunikacji miejskiej były na bieżąco wprowadzone do bieżącego rozkładu jazdy, jednakże ten rozkład jazdy zupełnie się zmieni. Chcemy go wprowadzić w okresie wakacyjnym, aby był on najmniej uciążliwy dla państwa, abyście państwo przyzwyczaili się do nowej siatki, która będzie obowiązywała w mieście. Miasto się rozwija, powstają nowe osiedla – chcemy uwzględnić obszary wykluczone transportowo w niektórych dzielnicach. Państwa dzielnica akurat nie jest wykluczona, ale zdajemy sobie sprawę, że w chwili obecnej komunikacja miejska jest niezadowalająca dla mieszkańców, dlatego trzeba to zmienić – tłumaczył Werecki, zwracając się do uczestniczących w spotkaniu świdniczan m.in. z Osiedla Młodych.

Jakie konkretnie planowane są zmiany? Największe dotyczyć będą linii nr 50 oraz 52. – Długość tych linii to średnio aż 20 kilometrów. To bardzo dużo i jest to porównywalne z liniami miejskimi we Wrocławiu. Czas przejazdu tych linii przez miasto wynosi obecnie ponad godzinę i właśnie te linie łapią największe opóźnienia. Otrzymujemy bardzo dużo negatywnych opinii na ich temat: że jeżdżą dookoła Świdnicy, że na plac Grunwaldzki z okolic osiedla Zawiszów lub ulicy Mieszka jedzie się 30 minut, że można oglądać przez szybę miasto – wyjaśniał Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydział transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – Postanowiliśmy najbardziej kontrowersyjne linie nr 50 oraz 52 na potrzeby Osiedla Młodych zastąpić liniami nr 3 oraz 5 – wskazał.

Na podstawie wszystkich opinii, zgłaszanych problemów oraz pomysłów zgłaszanych przez państwa, proponujemy aby przy ulicy Emilii Plater pętlę miało sześć linii autobusowych: 1, 3, 6, 7, 9 oraz 13. Ponadto przez Emilii Plater przejechałyby również linie o numerze 5 oraz 12. Linia nr 1 tak naprawdę niewiele by się zmieniła względem dzisiejszej „jedynki”, aczkolwiek zapewniłaby dojazd mieszkańcom Osiedla Młodych na cmentarz przy al. Brzozowej. Od Osiedla Młodych do al. Niepodległości jej przebieg nie uległby zmianie: fragment ulicy Westerplatte byłby omijany podobnie, jak było to podczas remontu al. Niepodległości [przez Sprzymierzeńców – Pionierów Ziemi Świdnickiej – Śląską – red.], a dalej każdy kurs odbywałby się przez osiedle Zarzecze do ulicy Strzelińskiej – opisywał Kwiatkowski. Zlikwidowane zostałoby tym samym obecne „wariantowanie” przebiegu tej linii – czasami omijającej odcinek Jodłowa-Kopernika-Towarowa – które często wprowadza pasażerów w błąd.

Linię nr 6, będącą główną linią miejską, czekałyby dwie zmiany. Po pierwsze jej trasa miałaby zostać poprowadzona „górą” Osiedla Młodych, przez ulicę Prądzyńskiego zamiast ulicy Marcinkowskiego. – Dlaczego? Dlatego, że ta linia ma największą częstotliwość w mieście, a na dwóch przystankach przy ulicach Prądzyńskiego oraz Wyszyńskiego jest dwu- lub trzykrotnie więcej chcących korzystać z komunikacji miejskiej, niż na ulicy Marcinkowskiego – uzasadniał dyrektor. Po drugie, każda „szóstka” miałaby zajeżdżać pod centrum handlowe E.Leclerc w godzinach jego otwarcia. Pozostała część trasy tej linii nie uległaby zmianie.

Zmiany nie są planowane dla linii nr 7 oraz linii nr 13, aczkolwiek urzędnicy deklarują chęć wsłuchania się w głosy mieszkańców. W przypadku linii nr 9 przewidywanie jest jej poprowadzenie przez ulice Gdyńską oraz Parkową w celu skomunikowania powstającego się w tamtym rejonie osiedla mieszkalnego, a także przeniesienie jej pętli końcowej z przystanku Leśna/Szpital na pętlę przy ulicy Wschodniej. – W związku z zastąpieniem linii 50 oraz 52, nowe linie [3 oraz 5] nie będą przejeżdżać ulicą Wschodnią. Żeby nie wykluczyć tego terenu komunikacyjnie, linia nr 9 zostanie przedłużona ze szpitala właśnie do ulicy Wschodniej – opisywał Kwiatkowski.

Nowa linia nr 5, która w większości ma przejąć zadania linii nr 50 oraz 52, swój początek będzie miała przy ulicy Kopernika i do placu św. Małgorzaty będzie przebiegać po obecnej trasie „pięćdziesiątki”, później jednak nie pojedzie dookoła miasta celem dotarcia do placu Grunwaldzkiego, tylko od razu pojedzie na plac Grunwaldzki. Stamtąd autobusy „piątki” pojadą w kierunku szpitala, później  przez ulice Wrzosową oraz Jałowcową w stronę pętli przy Emilii Plater, następnie objadą Osiedle Młodych ulicami Prądzyńskiego, Wyszyńskiego oraz Riedla, by ostatecznie udać się na osiedle Zawiszów do nowo powstałej pętli przy ulicy Bolesława Krzywoustego.

Skomunikowania z miastem nowo powstającego osiedla Pogodnego w rejonie ulicy Sikorskiego służyć będzie linia nr 8. – [Rozpoczynając bieg na pętli przy ulicy Sikorskiego] pojedzie ona przez ulicę Zamenhofa i zastąpi na odcinku do placu Grunwaldzkiego stary przebieg linii nr 30, która obecnie krąży dookoła miasta. Będzie ona jeździć regularnie na tym odcinku, kierując się dalej do ulicy Strzelińskiej – wyjaśniał dyrektor wydziału transportu.

Nowo powstała linia nr 3, która w ramach rekompensaty [za przeniesioną „szóstkę”] będzie jeździć przez ulicę Marcinkowskiego, od ulicy Riedla aż po Galerię Świdnicką będzie jeździć identyczną trasą jak linia nr 6. Dlaczego? Dlatego, aby stworzyć takt minutowy. Poza szczytem na tym odcinku obie linie będą jeździć co 15 minut, a w szczycie nawet co 10 minut. Wszystko po to, aby mieszkaniec ulicy Riedla albo Emilii Plater nie musiał zastanawiać się, czy jechać „szóstką” i czekać tylko na „szóstkę” – wskazywał Kwiatkowski.

mat. UM Świdnica

Dzisiaj przedstawiamy tylko schemat, który opracowaliśmy przez miniony rok. Na tym schemacie będziemy pracować. Po to są konsultacje, aby otrzymać od państwa sygnały dotyczące problemów napotykanych na co dzień. Będziemy starali się je w taki sposób uwzględnić, aby komunikacja była jak najbardziej dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy z komunikacji miejskiej korzystają – podkreślał wiceprezydent Werecki.

Jakie uwagi zgłaszali mieszkańcy podczas środowego spotkania na Osiedlu Młodych? Ich pytania dotyczyły przede wszystkim dostosowania kursów do godzin pracy zakładów oraz świdnickiego szpitala, zapewnienia dojazdów do przedsiębiorstw przy ulicy Towarowej, rozważenia doprowadzenia komunikacji w rejon marketu Kaufland, dostosowania kursów do godzin odjazdów pociągów ze stacji Świdnica Miasto, skierowania linii miejskich w rejon dworca autobusowego przy ulicy Kolejowej, czy też wznowienia połączeń podmiejskich do Żarowa. Uczestnicy spotkania dopytywali również, czy planowane zmiany odbiją się podwyżką cen biletów. W przypadku tej kwestii ze strony wiceprezydenta Świdnicy padła deklaracja, że władze miasta „będą starały się nie podnosić cen”.

Kolejne spotkania w ramach konsultacji społecznych planowane są:

  • 21 lutego o godz. 17.00 – Zarzecze: Szkoła Podstawowa nr 6, ul. Jodłowa 21,
  • 28 lutego o godz. 17.00 – Zawiszów: Szkoła Podstawowa nr 1, ul. Galla Anonima 1,
  • 6 marca o godz. 17.00 – Kraszowice: Klub Seniora, ul. Malinowa 2,
  • 13 marca o godz. 17.00 – Centrum: Miejskie Centrum Wspierania Inicjatyw, Rynek 39 (sala nr 11, II piętro).

Planowany przebieg miejskich linii autobusowych:

[1] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Towarowa > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Ofiar Oświęcimskich [z powrotem: Zamenhofa > Sikorskiego] > Riedla > Wyszyńskiego > Prądzyńskiego > E. PLATER > Słotwina > KOMORÓW

[3] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > SŁOWIAŃSKA

[5] KOPERNIKA > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego [z powrotem: Bora-Komorowskiego] > Skłodowskiej-Curie > Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO

[6] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Westerplatte > Jodłowa > KOPERNIKA > Przemysłowa > (wariantowo: Metalowców > Wokulskiego) > Szarych Szeregów > PSZENNO

[7] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Ofiar Oświęcimskich > Żeromskiego [z powrotem Muzealna] > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Wrocławska > łączna > Stęczyńskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE

[8] STRZELIŃSKA > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > Zamenhofa > SIKORSKIEGO

[9] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > Gdyńska > Parkowa > Kościelna > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Główna > WSCHODNIA

[12] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > DK35 > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Sikorskiego > POGODNA

[13] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > Stęczyńskiego > Szarych Szeregów > Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > INŻYNIERSKA

mat. UM Świdnica

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułJaka torba dla mężczyzny?
Następny artykułPraca kierowca CE – jak znaleźć zatrudnienie?