Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny krok związany z planowaną budową drogi ekspresowej S5 Sobótka-Świdnica-Bolków. W ramach prac przygotowawczych dokonano wyboru wariantu przebiegu trasy, który będzie rozpatrywany podczas procedury związanej z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Koszt całej drogowej inwestycji w rekomendowanym wariancie szacowany jest na ponad 3 mld 934 tys. złotych.
Przypomnijmy, we wrześniu 2019 roku Rada Ministrów dopisała do krajowej listy autostrad i dróg ekspresowych nowy odcinek trasy S5, która miałaby połączyć Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Bolków. Niedługo później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła wykonanie wstępnych prac projektowych obejmujących wytyczenie tzw. korytarza przebiegu przyszłej drogi ekspresowej, przy uwzględnieniu planowanej rozbudowy autostrady A4 lub jej budowy w nowym przebiegu, a także wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
W ramach prac nad studium projektanci przygotowali trzy – zasadniczo bardzo zbliżone – warianty przebiegu trasy S5 między Sobótką a Bolkowem. – Cały zakres budowy drogi S5 obejmuje odcinek o długości około 52 kilometrów. Początek trasy, w zależności od wariantu, zaczyna się w rejonie przecięcia z drogą ekspresową S8 lub na przecięciu z autostradą A4 (…) Dodatkowo w ramach inwestycji budowane będzie nowe połączenie w pomiędzy węzłem Wałbrzych a istniejącą drogą krajową nr 35, przed miejscowością Świebodzice – informował Marek Bacała z firmy Multiconsult Polska, której powierzono wykonanie opracowania.
W marcu projektanci zaprezentowali wariant IV „wynikowy”, który stanowi połączenie rozwiązań zaproponowanych w wariantach II oraz III. Odcinek od węzła na trasie S8 do Wiśniowej wytyczony został według wariantu II, od Wiśniowej do węzła „Świebodzice” według wariantu III, od węzła „Świebodzice” do Dobromierza ponownie według wariantu II, a ostatni odcinek od Dobromierz do węzła na trasie S3 znów według wariantu III.
Zgodnie z tą propozycją trasa ekspresowa rozpoczynałaby się na węźle „Olbrachtowice” (na przecięciu z drogą S8), omijałaby Tworzyjanów od północy, przebiegałaby między Szczepanowem a Golą Świdnicką, następnie między Marcinowicami a Gruszowem, dalej omijając Niegoszów od północy i przebiegając między Wiśniową a Sulisławicami, między Bolesławicami a Tomkową, między Witkowem a Milikowicami, mijając Świebodzice od północy, przebiegając na południowy-zachód od Olszan, przechodząc między Szymanowem a Modlęcinem, przebiegając na północ od Dobromierza, omijając tereny leśne między Bolkowem a Dobromierzem w śladzie zbliżonym do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 5, ostatecznie kończąc się na węźle „Bolków” (S3).
Koszt realizacji inwestycji według wariantu IV oszacowano na 3 mld 934,3 mln złotych brutto, z czego roboty budowlane miałyby pochłonąć 3 mld 348,1 mln złotych brutto. Ten właśnie wariant został rekomendowany przez projektantów do dalszych prac, a jako alternatywę dla niego zaproponowano wariant III. Do tej rekomendacji przychyliła się teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
– Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości, w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowano przebieg drogi ekspresowej S5 w wariancie wynikowym WIV. Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII – informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA. – W ramach zadania miałaby powstać nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Na trasie miałoby powstać siedem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków – opisuje.
– W I kwartale 2024 roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Następnym etapem, po otrzymaniu DŚU, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji – zapowiada Szumiata.
Zgodnie z zaprezentowanym wcześniej orientacyjnym harmonogramem realizacji drogowej inwestycji, uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest na III kwartał roku 2024. Kolejnym krokiem będzie ukończenie koncepcji programowej (IV kwartał 2025 roku), opracowanie projektu budowlanego (do II kwartału 2027 roku) oraz uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (IV kwartał 2027 roku). Budowa trasy ekspresowej planowana jest na lata 2028-2030.
/mn/