Strona główna 0_Slider „Dwójka” rezygnuje z dzwonków. „Uczenie samodyscypliny, zarządzania czasem oraz odpowiedzialności”

„Dwójka” rezygnuje z dzwonków. „Uczenie samodyscypliny, zarządzania czasem oraz odpowiedzialności”

0

Uczniowie świdnickiej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Polskich Olimpijczyków od dzisiaj nie usłyszą już dzwonka informującego o początku lub końcu lekcji. – Wierzymy, że dzwonek to kolejny bodziec powodujący niepokój, rozdrażnienie i chaos w szkole, nie tylko przerywa proces uczenia się, ale również ważne działania jak np. koleżeńskie rozmowy – tłumaczy dyrektor Mariusz Maruszak.

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła ponownie zmienia się na lepsze i od 2 października 2023 roku wdraża bezdzwonkowe wyzwanie. Co to oznacza w praktyce? Otóż to, że wyłączamy dzwonki sygnalizujące początek i koniec lekcji – poinformował w miniony piątek Mariusz Maruszak, który wraz z nowym rokiem szkolnym objął funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2. – Jakie są korzyści z braku dzwonków? Minimalizowanie poziomu stresu u uczniów, poprawa samopoczucia uczniów i nauczycieli, wzmacnianie partnerskich relacji między uczniami a nauczycielami, kształtowanie cech charakteru takich jak odpowiedzialność, rzetelność, cierpliwość i punktualność, motywowanie uczniów do większej samodzielności, pobudzenie samodyscypliny, obniżanie poziomu hałasu w szkole – wylicza dyrektor.

Jak będziemy mierzyć czas? W celu kontroli czasu i bycia punktualnym, w widocznych miejscach na korytarzach oraz w salach lekcyjnych, umieszczone zostały zegary oraz kartki z informacją, o której dokładnie rozpoczyna się i kończy lekcja oraz przerwa. Wystarczy być uważnym, by poznać bieżącą godzinę i obliczyć np. za ile minut rozpoczną się zajęcia – wyjaśnia Maruszak.

Jak wobec braku dzwonka będą rozpoczynały się i kończyły lekcje? – Każdą lekcję rozpoczyna i kończy nauczyciel, a nie dzwonek. Komunikowanie wychodzi od nauczyciela. To jego zadanie i odpowiedzialność, by poinformować uczniów o zakończeniu zajęć. W miejsce alarmowego dzwonka, to nauczyciel dziękuje uczniom za wspólnie spędzony czas, za aktywność i pracę na lekcji. Uczniowie udają się na przerwę poinformowani przez nauczyciela, by pamiętali o punktualnym przybyciu na kolejne zajęcia. Uczniowie spokojniej wychodzą na zajęcia, nie ma tzw. efektu eksplozji czyli wybiegania dzieci z klasy na dźwięk dzwonka – tłumaczy dyrektor.

Maruszak zachęca zarazem wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli do wspólnego wspierania się w „bezdzwonkowym wyzwaniu”. – Prosimy o zrozumienie, życzliwość i cierpliwość. Liczymy na uruchomienie wewnętrznego zegara uczącego samodyscypliny, zarządzania czasem oraz odpowiedzialności. Miejmy nadzieję, że ta zmiana przyczyni się do rozwoju dobrych kompetencji tak bardzo potrzebnych w przyszłości. Szkoła bez dzwonka to szkoła przyszłości, to nowoczesna edukacja oparta na budowaniu relacji uczeń-nauczyciel, na wzajemnym zaufaniu i szacunku – podkreśla.

/Szkoła Podstawowa nr 2 w Świdnicy, opr. mn/

Poprzedni artykułDlaczego warto zdecydować się na kinkiet LED? Poznaj 3 najważniejsze powody!
Następny artykułWypadek śmiertelny. 35-tka zablokowana [FOTO] [Aktualizacja]