Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza ogłosić przetarg na przebudowę niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej nr 5 oraz tzw. łącznika autostradowego pod Mielęcinem.
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 5 oraz powiatowej trasy prowadzącej do Świdnicy i Żarowa uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych na terenie powiatu świdnickiego. W ostatnich latach doszło tam do kilkudziesięciu kolizji i wypadków, także śmiertelnych. Już kilka lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała podjęcie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na feralnym skrzyżowaniu i budowę w jego miejscu ronda. Wielokrotnie zabiegali o to lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy, którzy jednak za każdym razem otrzymywali odpowiedź, że możliwość rozpoczęcia przebudowy będzie uzależniona od pozyskania środków finansowych.
Szansa na realizację drogowego zadania pojawiła się na początku lutego 2021 roku. Przebudowa niebezpiecznej krzyżówki w Mielęcinie została wówczas wpisana na krajową listę inwestycji drogowych związanych z poprawą bezpieczeństwa. Niedługo później GDDKiA zleciła opracowanie dokumentacji projektowej, przeznaczając na ten cel ponad 250 tys. złotych. Teraz nastąpił kolejny krok w kierunku przebudowy.
– Otrzymaliśmy decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy ronda na drodze krajowej nr 5 koło Mielęcina. Umożliwi to nam ogłoszenie w tym roku przetargu na wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w terenie – informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA. – Inwestycja swoim zakresem obejmie przede wszystkim przebudowę skrzyżowania zwykłego na skrzyżowanie skanalizowane typu rondo czterowlotowe z jednym bypassem w kierunku Wrocławia. Rondo będzie posiadało oświetlenie drogowe. Dodatkowo zostanie wybudowane odwodnienie drogi wraz z kanalizacją deszczową oraz wykonane zostaną urządzenia ochrony środowiska – opisuje Szumiata.
– Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę ronda i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Dolnośląski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości – wyjaśnia przedstawicielka wrocławskiego GDDKiA.
Jak dodaje, inwestycja zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przebudowa skrzyżowania miałaby zostać zakończona w IV kwartale 2024 roku.
/mn/