Siedemnaście jednostek samorządu terytorialnego otrzyma dofinansowanie budowę tras rowerowych służących doskonaleniu techniki jazdy na rowerze górskim. Dolnośląskie Rowerowe Parki Umiejętności powstaną także w gminach Świdnica, Strzegom i Jaworzyna Śląska.
Umowę podpisał m.in. Bartłomiej Strózik, zastępca wójta gminy Świdnica. Fot. UMWD
– Koszt budowy poszczególnego Dolnośląskiego Rowerowego Parku Umiejętności to około 900 tys. zł, z czego do 33 proc. (nie więcej niż 300 tys. zł) będzie pochodziło z budżetu Województwa Dolnośląskiego, około 33 proc. (nie więcej niż 400 tys. zł) z Ministerstwa Sportu i Turystyki, a pozostała kwota ze środków własnych samorządu lokalnego – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. W gminie Strzegom wartość inwestycji to 1 039 572,90 zł (dof. z budżetu województwa dolnośląskiego 300 tys. zł), w gminie Jaworzyna Śląska – wartość inwestycji 893 253,67 zł (dof. z BWD 294 773,71 zł), w gminie Świdnica – wartość inwestycji ok. 700 000,00 zł, dof. z BWD ok. 233 tys. zł).
Na terenie każdego Dolnośląskiego Rowerowego Parku Umiejętności znajdą się trasy i przeszkody, dostosowane do różnych grup wiekowych oraz ich umiejętności. W ramach inwestycji powstanie trasa główna o zróżnicowanej trudności, zawierająca co najmniej 10 różnych przeszkód terenowych, a także dodatkowe elementy, jak np.: trasy typu ‘single track’ i pump track, trasy pump mini (bezpieczne dla dzieci 4-7 lat) plac manewrowy, szatnia oraz oświetlenie trasy głównej i placu manewrowego.
W poniedziałek, 17 lipca podpisane zostały pierwsze umowy na dofinansowanie realizacji inwestycji z Powiatem Lubińskim, Gminą Szczawno Zdrój, Gminą Stoszowice oraz Gminą Świdnica.
– Projekt budowy Dolnośląskiego Rowerowego Parku Umiejętności w gminie Świdnica przewiduje realizację trasy technicznej o długości około 530 m, składającej się z profilowanej ścieżki utwardzonej kruszywem mineralnym i zespołu przeszkód. Cała ścieżka o średniej szerokości ok. 1 m, zostanie urozmaicona przechyłami bocznymi, tak aby dawała możliwość płynnej jazdy i jednocześnie cały czas dobrze odprowadzała wodę. Projekt, którego realizację planuje się do końca bieżącego roku przewiduje również wykonanie oświetlenia trasy technicznej – informuje Janusz Waligóra, rzecznik prasowy UG Świdnica.
– Drugim elementem będzie wykonanie pump tracka, ziemnego toru rowerowego o długości 160 m utwardzonego za pomocą piasku gliniastego i kruszywa z bandami z utwardzeniem za pomocą mieszanki mineralno-asfaltowej. Tor zostanie wykonany w formie zamkniętej pętli, ze zróżnicowanymi wysokościowo pagórkami i łukowymi rampami. Tor będzie składał się z garbów, profilowanych w bandy zakrętów oraz licznych odnóg pozwalających na zmianę linii przejazdu rowerzysty. Po zakończeniu robót budowlanych skarpy toru wyłożone będą warstwą humusu i obsiane trawą. Trasy położone będą w terenie ogólnie dostępnym, w pobliżu Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Lubachowie w lokalizacji umożliwiającej dobry dojazd. Planowana inwestycja będzie realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie drogi powiatowej nr 2878D, która stanowi jedną z głównych szlaków wykorzystywanych turystycznie tj. Świdnica – Lubachów – Zagórze Śląskie oraz rewitalizowanej linii kolejowej Wrocław – Jedlina Zdrój. Przy przedmiotowym terenie zlokalizowany jest parking dla samochodów osobowych, co umożliwia dojazd do tras zarówno rowerem jak i transport roweru pojazdem – dodaje rzecznik.
/opr. red./