Ruszyły pierwsze prace związane z zagospodarowaniem terenu przy ulicy Kolejowej, który sąsiaduje z kolejowo-autobusowym centrum przesiadkowym. W jego miejscu ma powstać punkt ładowania autobusów elektrycznych oraz nowa pętla autobusowa dla linii podmiejskich.
Świdnickie centrum przesiadkowe zostało oddane do użytku pod koniec sierpnia 2015 roku. W ramach inwestycji zajęto się rewitalizacją zabytkowego budynku dworca kolejowego, przebudową budynku usługowo-biurowego przy ulicy Kolejowej na potrzeby nowego budynku dworca autobusowego, remontem oraz rozbudową przejścia podziemnego łączącego oba dworce, budową peronów dla autobusów wraz z placem manewrowym oraz miejscami postojowymi dla taksówek, a także przebudową infrastruktury drogowej w postaci m.in. budowy nowych miejsc parkingowych wzdłuż Kolejowej.
Pomimo sporej przemiany okolic centrum przesiadkowego, od lat w niezmienionym stanie pozostawał sąsiadujący z dworcem autobusowym plac przy ulicy Kolejowej. Świdniczanie opisywali go jako „dziki parking na piachu i błocie” i wielokrotnie dopytywali o możliwość ucywilizowania tego terenu. W ubiegłym roku świdniccy urzędnicy zapowiedzieli, że kontrastujący z otoczeniem i zabłocony po każdych opadach teren zmieni swoje oblicze i zostanie zagospodarowany.
– Na działce przy ul. Kolejowej powstanie nowa zatoka autobusowa wraz z trafostacją i stacją ładowania typu pantograf. W tym miejscu będą też rozpoczynać i kończyć bieg autobusy obsługujące linie podmiejskie – informowała Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – Dzięki tej inwestycji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zwiększy sieć punktów ładowania na terenie miasta do trzech i zlikwiduje uciążliwość, jaką mogą stwarzać autobusy podmiejskie mające pętlę przy pl. św. Małgorzaty – tłumaczyła Dzwonkowska.
Pierwsze efekty tych zapowiedzi są już widoczne. – Transformator na ulicy Kolejowej jest już gotowy. Wkrótce zasili on ładowarkę pantografową, która stanie na zupełnie nowej pętli autobusowej w tym miejscu. Zakończenie prac planowane jest na czerwiec – mówi Witold Tomkiewicz, rzecznik prasowy MPK Świdnica. Potwierdza przy tym plany przeniesienia linii podmiejskich w okolice centrum przesiadkowego. – Chcemy zlikwidować miejsca postojowe, które są obecnie rozdzielone między plac Grunwaldzki oraz plac św. Małgorzaty. Dzięki temu ruch podmiejski zostanie skoncentrowany w jednym miejscu – wskazuje Tomkiewicz.
Michał Nadolski
[email protected]
fot. Dariusz Nowaczyński