Silnik stanowi prawdziwe serce motocykla – to jeden z najważniejszych elementów jednośladów, co doskonale wiedzą wszyscy miłośnicy tych pojazdów. Aby zwiększyć żywotność maszyny oraz wydobyć z niej pełen potencjał, niezbędne jest otoczenie silnika motocyklowego szczególną troską. Niekiedy można przy tym podjąć decyzję o jego wymianie. W tym artykule omawiano, kiedy warto wymienić silnik w motocyklu.
Silniki motocyklowe: dwusuwowe i czterosuwowe
Można wyróżnić dwa podstawowe grupy silników motocyklowych, to znaczy silniki dwusuwowe oraz czterosuwowe. Te pierwsze, zwane również dwutaktami, można spotkać przede wszystkich w starszych motocyklach czy skuterach. Ich budowa jest dość prosta, a cykl roboczy silnika występuje wraz z każdym obrotem wału karbowego – wykonywane są przy tym cztery fazy pracy, czyli ssanie, sprężanie, praca oraz wydech. Zużywają one jednak sporo paliwa, a przy tym ich praca jest dość głośna, dlatego obecnie znacznie większą popularnością cieszą się silniki czterosuwowe – czterotakty.
Czterosuwowe silniki motocyklowe występują najczęściej w pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi. Można przy tym wymienić wiele ich odmian, które zróżnicowane są pod względem układu cylindrów. Jeden cykl roboczy w czterotaktach obejmuje cztery ruchy posuwisto-zwrotne. Ich pracy towarzyszy mniejszy hałas. Silniki te są również bardziej ekonomiczne i nie występuje potrzeba dodawania oleju do paliwa. Potrzebuje on jednak dodatkowego osprzętu, takiego jak układ rozrządu i smarowania czy pompa paliwa, co zarówno komplikuje konstrukcję silnika, jak i zwiększa jego masę.
Wymiana silnika w motocyklu – kiedy to zrobić?
Silnik to serce jednośladu, które wpływa na wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem pojazdu. Właściciele motocykli mogą zastanawiać się, kiedy warto go wymienić. Poniżej bliżej przedstawiamy to zagadnienie! Jeśli pragniesz wymienić ten element, sprawdź silniki motocyklowe dopasowane do modeli jednośladów cenionych marek: https://sklep.abcmotoru.com.pl/silniki.
Uszkodzenie silnika motocyklowego
Aby cieszyć się bezpieczną oraz komfortową jazdą, motocykliści są zobowiązani do dbania o komponenty w pojeździe – szczególną uwagę należy zwracać na silnik motocyklowy. Co ważne, zużycie niektórych elementów wcale nie musi się wiązać z koniecznością wymiany całego układu! Należy to jednak uczynić, jeśli uszkodzone zostało wiele części silnika, gdyż naprawa może okazać się nieopłacalna pod względem finansowym, a także ostatecznie wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.
Zapewnienie lepszych osiągów maszyny
Silnik w motocyklu warto wymienić również wtedy, kiedy chcemy zwiększyć osiągi naszej maszyny – nowy silnik zaoferuje większą moc oraz lepsze osiągi. Pozwoli nam to na doświadczenie jeszcze większej przyjemności z jazdy. Co ważne, powinniśmy przy tym pamiętać o obowiązującym prawie! Należy wtedy sprawdzić maszynę, określić jej parametry, a także zmienić dowód rejestracyjny. Zdecydowanie warto również sprawdzić ograniczenia związane z ubezpieczeniem – dobrze jest wybrać silnik, którego zamontowanie nie przysporzy nam utrudnień w kwestii wypłaty ubezpieczenia, jeśli wystąpi korozja.
Wymiana silnika w motocyklu – na co zwrócić uwagę?
Jeśli chcemy wymienić silnik motocyklowy w celu uzyskania większej mocy, powinniśmy zwrócić uwagę na kwestie prawne, o których wspomnieliśmy wcześniej. Co więcej, powinniśmy pamiętać zarówno o rozbudowanych łączeniach silnika, jak i montażowych elementach. Wybierając ten element, konieczne jest odnalezienie komponentu dopasowanego do modelu naszego jednośladu – inaczej możliwe jest wystąpienie zaburzeń pracy w innych układach. W takiej sytuacji warto postawić na kompletne silniki motocyklowe kompatybilne ze wskazanymi modelami maszyn. Pozwoli to nam na wybór dopasowanego elementu, który zapewni, że jego połączenie z ramą i innymi układami motocykla nie będzie stanowić problemu.
Silnik motocyklowy warto wymienić w sytuacji uszkodzenia wielu jego elementów – naprawa może okazać się nieopłacalna i zmniejszać poziom bezpieczeństwa jazdy. Ponadto, możliwa jest wymiana w celu zapewnienia większych osiągów maszyny. Należy jednak pamiętać o aspektach prawnych oraz dopasowaniu silnika do modelu jednośladu.
/Artykuł sponsorowany/