Jak zmieniał się silnik diesla?
Starsze modele diesla były naprawdę oszczędne i dobrze działały, ale co z tego, skoro cechowały je też tak negatywne czynniki, jak nadmierna hałaśliwość i generowanie dużej ilości spalin. Żeby to zmienić, stworzono kolejną generację silników wyposażoną nowocześniejsze rozwiązania, jak układ wtrysku bezpośredniego, turbosprężarka, filtry cząstek stałych czy zawory recyrkulacji spalin EGR. To przełożyło się na ich lepszą jakość – stały się cichsze i bardziej ekologiczne.
Z drugiej strony, koszty napraw dość mocno się zwiększyły. Nieprzypadkowo na rynek aut używanych trafiło sporo modeli aut wyposażonych w te silniki. Chcąc więc stać się posiadaczem takiego auta, sprawdźmy wcześniej, jaka jest jego kondycja. Pomoże w tym znajomość numeru VIN i porządny dekoder – https://bestvin.pl.
Samochód z silnikiem diesla – dla kogo?
To auto w sam raz dla każdego, kto sporo czasu spędza w trasie, dużo jeżdżąc poza miastem. To też świetne rozwiązanie dla osób, które codziennie dojeżdżają do pracy, pokonując w tym czasie więcej niż kilkanaście kilometrów, ale nie stoją w korkach. Można więc powiedzieć, że samochód sprawdzi się w przypadku osób dojeżdżających z dość odległych przedmieść w granice administracyjnego dużego miasta. Taka intensywna eksploatacja sprawi, że kierowca poczuje oszczędności na kosztach paliwa. Silnik diesla to bardzo dobra opcja, jeśli planujemy kupić duży samochód, jak limuzyna, terenówka, pickup, czy inny paliwożerny pojazd. Z tego też powodu silniki diesla są często spotykane w autach dostawczych.
Silnik z dieslem – kiedy to zły pomysł?
Poznaliśmy już sytuacje, w których auto z dieslem się sprawdza znakomicie. Odpowiedzieliśmy też na pytanie, w przypadku jakich aut ten rodzaj jednostki napędowej jest najlepszy. Dowiedzmy się teraz, kiedy wybór silnika to zły pomysł i nie warto w niego inwestować. Zdecydowanie nie jest to dobre rozwiązanie do eksploatacji miejskiej, sporadycznie i na krótkich trasach, ponieważ powoduje to przyspieszone zużycie jednostki napędowej, jaka nie jest w stanie rozgrzać się do temperatury roboczej. Częsta zmiana biegów i ruszania powodują, że bardzo szybko zużywa się dwumasowe koło zamachowe, wraz ze sprzęgłem. Tym bardziej na to wpływa agresywna i sportowa jazda.
O czym dodatkowo pamiętać?
Silnik pozostanie w lepszej kondycji przez długi czas, gdy będziemy stosować się do najważniejszych zasad. Wymieńmy istotne kwestie. Jedną z istotniejszych jest to, by stosować paliwo tylko i wyłącznie ze sprawdzonych stacji benzynowych, co zapobiegnie problemom związanym z zapchaniem układu wtryskowego. To samo powiemy o stosowaniu odpowiedniego oleju silnikowego niskopopiołowego, gdyż zmniejsza on w sposób znaczący ryzyko zapchania filtra cząstek stałych. Inna ważna rada dotyczy jak najczęstszej wymiany filtra paliwa. Nie można z tym zwlekać. Stosujmy często środki chemiczne, które zatroszczą się o czysty układ wtryskowy. O czyszczeniu trzeba też pamiętać w przypadku zaworu EGR (recyrkulacji spalin) oraz układu dolotowego. Poza tym należy chronić układ SCR przed zamarznięciem w temperaturze poniżej minus dziesięć stopni Celsjusza.
Są sytuacje, gdy silnik diesla to najlepsze rozwiązanie i takie, gdy to bezsensowna opcja. Poznaliśmy je i teraz już wiemy, czy lepiej kupić auto z silnikiem diesla, czy benzynowym.
/Artykuł sponsorowany/