Strona główna Kultura Znamy zwycięzców 8. Festiwalu Filmowego Spektrum

Znamy zwycięzców 8. Festiwalu Filmowego Spektrum

0

W sobotę, 29 października zakończyła się 8. edycja Festiwalu Filmowego Spektrum. Podczas uroczystej gali zamknięcia, którą poprowadził dziennikarz Jan Pelczar, ogłoszono tegorocznych laureatów.

Wręczono nagrody w konkursach filmów krótkometrażowych Okiem Młodych dla młodych twórców, gdzie w każdej z konkursowych sekcji (Fabuła, Dokument, Animacja, Amatorski) swojego faworyta wybiera trzyosobowe Jury, w którego skład wchodzą przedstawiciele świata filmu i sztuki – w konkursie fabularnym: Edyta Hiliart-Jańczak, Marcin Pieńkowski i Cezary Studniak, dokumentalnym: Anna Serdiukow, Jakub Socha i Anna Zakrzewska, animacji: Renata Gąsiorowska, Szymon Holcman i Filip Kozłowski, a amatorskim: Anna Frances Golon, Agata Całkowska i Anna Rudnicka, a dodatkowo swojego faworyta spośród wszystkich krótkich metraży w czterech konkursach (a w tym roku było ich aż 46!) wybierają również widzowie przyznając Nagrodę Publiczności.

Oprócz jury głównego, filmy oceniało również jury lokalne: konkursowe fabuły oglądali uczestnicy terapii zajęciowej w Mokrzeszowie, sekcję dokumentalną skład złożony z osadzonych w Areszcie Śledczym w Świdnicy, konkurs amatorski przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Świdnica – a w konkursach pełnych metraży – Konkursie Spektrum i Konkursie Closer/Bliżej – jedynym jury była festiwalowa publiczność!

Łącznie przyznano ponad 20 nagród i wyróżnień. Statuetki konkursów pełnometrażowych zostały wykonane przez wrocławskie Zakwas Studio – w tym roku po raz kolejny już raz stworzone z autorskiej masy ceramicznej z lokalnych surowców i wzbogacone kruszcem recyklingowej cegły budowlanej pochodzącej z pozostałości po dawnej zabudowie Dolnego Śląska.

Poznaj tegorocznych zwycięzców oraz jurorskie uzasadnienia:

Nagroda SpektrumSonata, reż. Bartosz Blaschke (Polska, 2021)

Po raz kolejny festiwalowa publiczność oceniła 10 najciekawszych – 5 polskich i 5 zagranicznych – tytułów ostatnich miesięcy. Najwyższą notę Świdniczanie przyznali Sonacie (Polska, 2021) w reżyserii Bartosza Blaschke. Drugim najlepiej ocenionym filmem okazało się Blisko (Belgia, Holandia, Francja, 2022) Lukasa Dhonta, a na symbolicznym podium znalazły się również Chrzciny (Polska, 2022) Jakuba Skoczenia.

Nagroda Bliżej / CloserLombard, reż. Łukasz Kowalski (Polska, 2022)

Nagrodę publiczności w minisekcji konkursowej Bliżej/Closer pokazującej filmy portretujące życie małych wspólnot, otrzymał pełnometrażowy debiut reżysera Łukasza Kowalskiego Lombard (Polska, 2022) – poruszający, a jednocześnie niepozbawiony humoru obraz życia polskiego Detroit.

Konkurs Okiem Młodych — Fabuła

Nagroda główna: Techno, Mama, reż. Saulius Baradinskas (Litwa, 2021) – precyzyjne wyreżyserowany dojrzały i poruszający portret rodzinnych relacji, subtelną i elektryzującą historię o kiełkującym buncie oraz poszukiwaniu matczynej miłości, akceptacji i własnej drogi.

Jury zdecydowało się również przyznać dwa wyróżnienia: filmowi Gęś autorstwa Marii Wider (Polska, 2021) za ukazanie nieoczywistych, wielowymiarowych i niewątpliwie niełatwych relacji międzypokoleniowych, znakomicie opowiedzianych błyskotliwą grą konwencjami filmowymi oraz niezwykle przekonywującymi rozedgranymi kreacjami aktorskimi; oraz filmowi Kiedy obróci się dom Marii Ornaf (Polska, 2022) za piękną formalnie, poetycką podróż w głąb nastoletniej traumy, odważną i wyrafinowaną alegorię, która dla widza może być wyzwaniem, ale również terapią.

Niepełny kadr Kiedy obróci się dom, reż. Maria Ornaf (Polska, 2022) – „ponieważ poruszyła nas historia Ewy, która zmuszona była zacząć nowy rozdział, po tym jak stary został zatrzaśnięty przez jej ojca”.

Reprezentanci uczestników Terapii Zajęciowej w Mokrzeszowie wyróżnili również Dygot w reżyserii Joanny Różniak (Polska, 2022) za ukazanie niepełnosprawności, dotyku i tańca.

Konkurs Okiem Młodych — Dokument

Nagroda główna:  Solar Voyage, reż.Adam Żądło (Polska, 2021) – „za odświeżenie formuły kina dokumentalnego; za film, w którym energia, wizja i brawurowy kolaż środków artystycznych składają się na opowieść o buntowniku żyjącym na uboczu. Mirek Lech pozostaje do końca wolny i to nam się podoba. Solar Voyage jest dowodem na to, że nie było innego klucza do uniwersum tego bohatera niż poprzez wyobraźnię twórcy”.

Jury postanowiło również wyróżnić film Joanna d’Arc autorstwa Aleksandra Szamałka (Polska, 2021) za poruszającą i wzmacniającą historię kobiety dokonującej wyborów, które wydają się niemożliwe do spełnienia. Reżyser nie ocenia bohaterki. W sposób wrażliwy i uczciwy portretuje jej świat. Joanna d’Arc jest dowodem na to, że definiujące cię kategorie takie jak przynależność klasowa, kulturowa czy społeczna, można zawsze przekroczyć i że nigdy nie jest za późno na zmiany.

Nagroda Kinematografek Kochanieńka, reż. Alexandre Degardin (Francja, 2022)

Jury lokalne składające się z osób osadzonych w Areszcie Śledczym w Świdnicy postanowiło przyznać również II. i III. miejsce kolejno tytułom: Joanna d’Arc, reż. Aleksander Szamałek (Polska, 2021) i Shirampari: dziedzictwo rzeki, reż. Lucia Florez (Peru, 2022).

Konkurs Okiem Młodych — Animacja

Nagroda główna: Pa, pa bloczku!, reż. Éva Darabos (Węgry, 2020) – „Autorka w perfekcyjny sposób korzysta ze środków właściwych dla sztuki animacji, by stworzyć pełen czułości, celnych obserwacji i surrealistycznych pomysłów portret mikroświata, jakim jest blokowisko. Nostalgia przełamana jest tu dowcipem, a szara wielka płyta kolorami balonowej gumy i lodów na patyku”.

Jury wyróżniło również Okruszki życia autorstwa Katarzyny Miechowicz (Polska, 2020) za zaskakujące, niepokojące spojrzenie na body horror, eksplorujące poetykę i atmosferę koszmaru sennego.

Konkurs amatorski Okiem Młodych

Nagroda główna: Symbioza, reż. Alona Shylova (Ukraina, 2021) – „za ujmującą historię, która nie pozostawia widza obojętnym; za opowieść, która pozwala na polubienie bohaterek w krótkim czasie; za nieprzekoloryzowane zdjęcia i wciągający aspekt wizualny; za otulacją, nieosaczającą relację kobiet w ciasnej przestrzeni. To dojmujące, że pod każdą szerokością geograficzną kobiety mierzą się z tym samym, ale niezwykle budujące jest to, że coraz częściej okazują się być dla siebie siostrami”.

Wyróżniono również tytuł Dziura w reż. Piotra Kaźmierczaka (Polska, 2021) za piękną wizualną definicję straty i pokazanie próby sklejenia świata.

Nagroda Młodzieżowej Rady Miasta Ukołysaj, reż. Maria Mordarska (Polska, 2022) – „Za oryginalne ujęcie tematu. Skłania do przemyśleń przez dłuższy czas i posiada charakteryzację dobraną odpowiednio do fabuły”.

Świdnicka młodzież postanowiła natomiast wyróżnić Na powierzchni, reż. Léo Colomina, Gabriel Cocus (Francja, 2021) ze względu na ciekawą fabułę, świetną scenografię, połączoną z dobrą charakteryzacją.

Nagroda publiczności w konkursach Okiem Młodych Na powierzchni, reż. Léo Colomina, Gabriel Cocus (Francja, 2021)

Świdnicka publiczność wybrała również swojego faworyta spośród wszystkich 46 tytułów wyselekcjonowanych w tym roku do czterech konkursów Okiem Młodych. Ta wyjątkowa nagroda trafiła do francuskiej produkcji Na powierzchni, pokazywanej w konkursie amatorskim Okiem Młodych.

/Spektrum, opr. mn/

Poprzedni artykułGmina Świdnica. Zbierają ankiety w sprawie zapotrzebowania na węgiel
Następny artykułWiemy kto zagra w ścisłym finale [FOTO]