Blisko dwa miliony złotych pochłonie wymiana parkomatów w świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania. Pierwsze z nowych urządzeń zostały już zamontowane. – Korzystający z postoju w strefie będą mogli, tak jak do tej pory, dokonywać płatności z wykorzystaniem bilonu. Trwają prace nad uruchomieniem płatności również za pośrednictwem kart płatniczych oraz systemu BLIK, a także wpisywania numeru rejestracyjnego pojazdu – informują urzędnicy.
Strefa Płatnego Parkowania powstała w sierpniu 1997 roku i początkowo obejmowała 660 miejsc parkingowych. Obecnie w jej granicach znajduje się około 1163 miejsc, jest ona podzielona na dwie podstrefy i obejmuje 44 ulice na obszarze świdnickiego śródmieścia. W strefie płatnego parkowania zainstalowanych jest 70 parkomatów.
O planach wymiany urządzeń służących do opłacania postoju w SPP miejscy urzędnicy informowali już w listopadzie ubiegłego roku, a środki na ten cel zostały zarezerwowane w budżecie miasta na 2022 rok. – Firma Cale Polska Sp. z o.o. zaprzestała produkcji podzespołów i części do obecnie użytkowanych modeli parkomatów, dlatego też do tej pory używano elementów regenerowanych, których gwarancja i żywotność była znacznie krótsza. Do tego warunki atmosferyczne i oddziaływanie wilgoci powodowały częste awarie wyświetlaczy, co przekładało się na dyskomfort użytkowania urządzeń i wysokie koszty ich utrzymania. Nowe modele parkomatów wyposażone są w kolorowe wyświetlacze, klawiaturę alfanumeryczną i funkcję zapłaty kartą płatniczą za postój, co do tej pory nie było możliwe – tłumaczy Jowita Mazur, kierownik Biura Strefy Płatnego Parkowania.
W nowych parkomatach, które za kwotę 1 mln 953 tys. złotych dostarczy i zamontuje poznańska spółka Projekt Parking, zmotoryzowani będą mogli wnosić opłaty za postój z wykorzystaniem bilonu, kart płatniczych oraz systemu BLIK. Proces wymiany urządzeń zostanie podzielony na trzy etapy. Według planów świdnickiego magistratu 25 parkomatów ma zostać dostarczonych, zamontowanych oraz uruchomionych do końca października m.in. na ulicach: Długiej, Łukowej, Marii Konopnickiej, Różanej, Trybunalskiej, Spółdzielczej, Pułaskiego, Środkowej, Franciszkańskiej, Bohaterów Getta, Grodzkiej, Budowlanej. Wymiana kolejnych 25 urządzeń miałoby nastąpić do 30 kwietnia 2023 roku, a pozostałych dwudziestu – do 30 kwietnia 2024 roku.
Michał Nadolski
[email protected]