Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot, który od września zawita do szkół ponadpodstawowych. Wydany niedawno podręcznik do przedmiotu stał się przedmiotem dyskusji ze względu na zawarte w nim treści. Autorowi publikacji zarzucono ideologizację znajdujących się w książce treści, a także silne nacechowanie prawicowymi poglądami. Głos w sprawie budzących kontrowersje zapisów postanowiła zabrać również grupa świdnickich radnych.

Nowy przedmiot historia i teraźniejszość zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie realizowany w liceum, technikum oraz szkołach branżowych w zakresie podstawowym. – Treści przedmiotu historia i teraźniejszość będą obejmowały zagadnienia z obecnej podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym oraz zagadnienia z historii najnowszej – dzieje powojenne od 1945 do 2015 roku, Polska i świat. Można powiedzieć, że to uzupełniona i poszerzona kontynuacja kursu historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie realizowanego w klasie VIII szkoły podstawowej – tłumaczą przedstawiciele resortu edukacji. Historia i teraźniejszość będzie wprowadzana sukcesywnie. W roku szkolnym 2022/2023 przedmiot nauczany będzie w klasach pierwszych liceów ogólnokształcących, technikach oraz branżowych szkołach I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie kolejne klasy.
Dotychczas do użytku szkolnego Ministerstwo Edukacji i Nauki dopuściło jedynie podręcznik Wydawnictwa Biały Kruk „Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979”, którego autorem jest prof. Wojciech Roszkowski. Ze strony środowiska naukowego pojawiły się zastrzeżenia dotyczące zawartości książki. Niektóre treści zawarte w podręczniku wzbudziły szczególne kontrowersje. Dotyczy to między innymi fragmentu dotyczącego płodności i planowania rodziny:
„Wraz z postępem medycznym i ofensywą ideologii gender wiek XXI przyniósł dalszy rozkład instytucji rodziny. Lansowany obecnie inkluzywny model rodziny zakłada tworzenie dowolnych grup ludzi czasem o tej samej płci, którzy będą przywodzić dzieci na świat w oderwaniu od naturalnego związku mężczyzny i kobiety, najchętniej w laboratorium. Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju „produkcję”?”
Krytycznie treści zawarte w podręczniku autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego ocenili niektórzy historycy, nauczyciele i uczniowie, a także politycy opozycji. Ostatnio skrytykował go m.in. lider Platformy Obywatelskiej. – Czarnek wymyślił taki podręcznik, który ma uczyć nasze dzieci historii i teraźniejszości. Tam jest wiele różnych bardzo dziwnych, czasami strasznych tez. Ja dzisiaj odkryłem taki maluteńki rozdział o dzieciach in vitro. W tym podręczniku Czarnek i jego współpracownicy zamieścili takie słowa, że dzieci z in vitro, to jest hodowla ludzi, kto będzie kochał takie dzieci – mówił Donald Tusk. Na jego słowa zareagowali urzędnicy resort edukacji, wskazując, że „Minister Edukacji i Nauki nie wymyśla i nie pisze podręczników. Zajmują się tym wydawnictwa. W żadnym z podręczników do HiT nie ma takich stwierdzeń nt. dzieci poczętych z in vitro”. MEiN zapewniło zarazem, że podręcznik prof. Roszkowskiego nie będzie jedyną dostępną opcją dla nauczycieli.
W piątek głos w sprawie treści zawartych w podręczniku do nowego przedmiotu zabrała również grupa świdnickich radnych.
Oświadczenie Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej w Radzie Miejskiej w Świdnicy w sprawie skandalicznej treści dotyczącej metody in vitro w podręczniku Historia i Teraźniejszość.
25 września 2020 roku Radni Rady Miejskiej w Świdnicy przyjęli program polityki zdrowotnej pod nazwą: „Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego in vitro dla mieszkańców Gminy Miasto Świdnica na lata 2020-2023”. Przyjęcie tego programu było poprzedzone petycją wystosowaną do rady i zebranymi podpisami mieszkańców Świdnicy.
Radni naszego klubu w pełni poparli tą uchwałę, która niesie pomoc dla par borykających się z problemem bezpłodności. Program rządowy, który zlikwidowało Prawo i Sprawiedliwość, a który pozwolił na narodziny ponad 20 tysiącom dzieci, był dla wielu tysięcy par nadzieją na posiadanie wyczekiwanego i kochanego potomstwa. Ciężar ten wzięły na siebie samorządy, w tym nasz świdnicki. W wyniku jego działania na świat przyszły dzieci, z których narodzin cieszą się rodzice, ich rodziny, ale też my mieszkańcy Świdnicy. Metoda in vitro jest metodą leczenia niepłodności, a nie kaprysem. Jest to przeważnie jedyna i ostateczna szansa dla rodzin na posiadanie potomstwa. Dzieci urodzone dzięki tej metodzie są upragnione i długo wyczekiwane, obdarzane wielką troska i miłością w rodzinie.
Z przerażeniem i trwogą przyjmujemy treści zawarte w jednym z podręczników z nowego przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” gdzie czytamy: „Wraz z postępem medycznym i ofensywą ideologii gender wiek XXI przyniósł dalszy rozkład instytucji rodziny. Lansowany obecnie inkluzywny model rodziny zakłada tworzenie dowolnych grup ludzi czasem o tej samej płci, którzy będą przywodzić dzieci na świat w oderwaniu od naturalnego związku mężczyzny i kobiety, najchętniej w laboratorium. Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju “produkcję”? Miłość rodzicielska była i pozostanie podstawą tożsamości każdego człowieka, a jej brak jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej”.
Nie zgadzamy się na stygmatyzowanie i traktowanie jako gorszych dzieci poczętych metodą in vitro. Dopuszczenie takich treści w podręczniku szkolnym uznajemy za skandaliczne i niedopuszczalne. Wszystkie dzieci powinny być wyczekiwane, kochane przez rodziców i ich rodziny. Dzieci są dla nas wszystkich skarbem, o który jako społeczeństwo powinniśmy się troszczyć, zapewniać im opiekę, ochronę przed nienawiścią i czyhającymi zagrożeniami. Dzieci stanowią naszą przyszłość i dumę. Prosimy i apelujemy do nauczycieli by w wyborze podręcznika kierowali się poszanowaniem, troską i dbałością o wrażliwość każdego człowieka bez względu na jego pochodzenie, wiarę, przynależność społeczną.
Radni Klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miejskiej w Świdnicy:
Magdalena Rumiancew-Wróblewska
Violetta Wiercińska
Krzysztof Grudziński
Jan Dzięcielski
a także radny niezrzeszony Marcin Paluszek
/mn/
![Włoski smak w sercu Świdnicy. Wybierz się w kulinarną podróż z Finti Italiani [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Finti-Italiani-2025.11.05-5-238x178.jpg)
![Budują nowy peron na stacji Świdnica Przedmieście. To część wielomilionowej inwestycji [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Swidnica-Przedmiescie-budowa-nowego-peronu-2025.11.12-3-238x178.jpg)







![Wyjątkowy koncert Ponad Chmurami z kwartetem smyczkowym wkrótce w Świdnicy. Wygraj zaproszenie! [KONKURS]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ponad-Chmurami-z-kwartetem-3-100x75.jpg)
![Koncert Wiedeński 2 już wkrótce w Szczawnie-Zdroju. Wystąpi Orkiestra Księżniczek [KONKURS]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/007-100x75.jpg)