Na kwoty sięgające o blisko dwóch do ponad trzech i pół miliona złotych opiewają oferty złożone w przetargu na wymianę parkomatów w świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zamówienia przewidziano dostawę, montaż oraz uruchomienie 70 nowych urządzeń, dzięki którym kierowcy mogliby wnosić opłaty za postój z wykorzystaniem bilonu, kart płatniczych oraz systemu BLIK.
Strefa Płatnego Parkowania powstała w sierpniu 1997 roku i początkowo obejmowała 660 miejsc parkingowych. Obecnie w jej granicach znajduje się około 1163 miejsc, jest ona podzielona na dwie podstrefy i obejmuje 44 ulice na obszarze świdnickiego śródmieścia. W strefie płatnego parkowania zainstalowanych jest 70 parkomatów.
O planach wymiany urządzeń służących do opłacania postoju w SPP miejscy urzędnicy informowali już w listopadzie ubiegłego roku. – Z uwagi na fakt, że firma Cale Polska Sp. z o.o. zaprzestała produkcji podzespołów i części do obecnie użytkowanych modeli parkomatów, używa się elementów regenerowanych, których gwarancja i żywotność jest znacznie krótsza. Ponadto warunki atmosferyczne i oddziaływanie wilgoci powodują częste awarie wyświetlaczy co przekłada się na dyskomfort użytkowania urządzeń. Częste awarie generują wysokie koszty utrzymania. Z obserwacji, analiz oraz konsultacji z innymi zarządcami stref płatnego parkowania, jak również wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, zakup 25 szt. nowych modeli parkomatów wyposażonych w kolorowy wyświetlacz, klawiaturę alfanumeryczną, funkcję zapłaty kartą płatniczą za postój uznaje się za konieczny i uzasadniony – wyjaśniano. Środki na ten cel zostały zarezerwowane w budżecie miasta na 2022 rok.
Pod koniec kwietnia ogłoszono zamówienie obejmujące dostawę, montaż oraz uruchomienie 70 sztuk parkomatów, a także systemu do nadzorowania, kontroli i ewidencji opłat w obszarze Strefy Płatnego Parkowania. Zakłada się, że zmotoryzowani będą mogli wnosić opłaty za postój z wykorzystaniem bilonu, kart płatniczych oraz systemu BLIK. Proces wymiany urządzeń został podzielony na trzy etapy. Zgodnie z planami świdnickiego magistratu, 25 parkomatów ma zostać dostarczonych, zamontowanych oraz uruchomionych jeszcze w tym roku – w ciągu 90 dni od dnia podpisania umowy z wybranym w przetargu wykonawcą. Wymiana kolejnych 25 urządzeń miałoby nastąpić do 30 kwietnia 2023 roku, a pozostałych dwudziestu – do 30 kwietnia 2024 roku.
Kilka dni temu poinformowano, że do ogłoszonego przez świdnicki magistrat przetargu zgłosiły się trzy firmy, które zaoferowały przeprowadzenie wymiany parkomatów za kwoty od 1 mln 953 tys. zł do 3 mln 522 tys. złotych. Równocześnie przekazano, że na sfinansowanie zamówienia miasto zamierza przeznaczyć 1 mln 750 tys. złotych. Obecnie nie jest jeszcze jasne, czy w świdnickim budżecie uda się wygospodarować brakującą kwotę, dzięki czemu możliwe stałoby się wyłonienie wykonawcy tego zadania.
Michał Nadolski
[email protected]