Strona główna 0_Slider Wreszcie można kupić bilet na dworcu Świdnica Miasto. Nie w kasie, a...

Wreszcie można kupić bilet na dworcu Świdnica Miasto. Nie w kasie, a w biletomacie [FOTO]

0

Od lat mieszkańcy oraz lokalni samorządowcy apelowali o podjęcie działań, dzięki którym pasażerowie wyruszający w drogę z dworca Świdnica Miasto mogliby zakupić bilety w formie papierowej jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Miesiąc temu Koleje Dolnośląskie zapowiedziały, że na świdnickim dworcu stanie automat biletowy. Tak też się stało. W planach jest również zainstalowanie biletomatu na stacji w Świebodzicach.

W grudniu minie dziewięć lat od otwarcia zmodernizowanego, świdnickiego dworca kolejowego, stanowiącego część Centrum Przesiadkowego. Punkt obsługi pasażerów zyskał odnowione wnętrze, ustawiono tam nowe ławki, natomiast podróżnym udostępniono wyremontowane toalety. Zabrakło jednak innego, kluczowego elementu – kasy biletowej. Chociaż przy okazji przebudowy stworzono okienka kasowe, znajdujące się za nimi pomieszczenia zostały zajęte na potrzeby Straży Miejskiej, której siedzibę przeniesiono do budynku dworca. Z tego względu podróżni i samorządowcy przez lata apelowali o zamontowanie chociaż jednego biletomatu.

W czerwcu 2017 roku zapytanie w tej sprawie wystosowali do Kolei Dolnośląskich członkowie Świdnickiego Forum Rozwoju. Zapowiedziano wtedy rozważenie możliwości montażu automatu biletowego. Pod koniec lutego 2018 roku pojawiła się nadzieja na ustawienie biletomatu na ośmiu dolnośląskich stacjach, w tym w Świdnicy i Świebodzicach. Rzecznik przewoźnika mówił wówczas, że zaczną one ułatwić życie podróżnych w ciągu 2-3 miesięcy. Plany te zostały jednak wstrzymane, co wówczas tłumaczono trwającymi pracami „nad zmianą systemu sprzedaży biletów”.

We wrześniu 2019 roku do tematu powrócił Jacek Iwancz, radny sejmiku dolnośląskiego, który złożył interpelację w sprawie możliwości zainstalowania na świdnickim dworcu automatu biletowego. – W ciągu dnia na stacji jest prawie 30 odjazdów pociągów w kierunku stolicy naszego województwa, Legnicy, Kłodzka, Dzierżoniowa. Świdniczanie i nie tylko korzystają z dworca jako elementu Centrum Przesiadkowego obsługującego połączenia nie tylko powiatowe. Brak automatu biletowego oraz kasy biletowej jest dużym utrudnieniem dla podróżujących, którzy bilet muszą kupić dopiero w pociągu – twierdził Iwancz, wskazując, że szczególny uciążliwe jest to dla osób starszych lub niepełnosprawnych.

W odpowiedzi władze Kolei Dolnośląskich stwierdziły, że rozważą zasadność montażu automatu biletowego na świdnickim dworcu. – Koleje Dolnośląskie dostrzegają stały wzrost liczby podróżnych co w konsekwencji prowadzi do zwiększonej liczby sprzedanych biletów. Sytuacja ta powoduje konieczność rozszerzenia kanałów sprzedaży oraz promowania już obecnych. Informujemy jednak, że dla pasażerów Kolei Dolnośląskich istnieją również inne, wygodniejsze, opcje zakup biletu tj. sprzedaż internetowa (eKD) oraz zakup w aplikacjach mobilnych (KOLEO i SkyCash), w których można zakupić bilet przed odjazdem pociągu. Aplikacja KOLEO pozwala na zakup biletu do 5 min przed planowanym odjazdem pociągu, zaś w aplikacji SkyCash nawet bezpośrednio przed wejściem do pociągu. Niewątpliwie jest to najszybsza i najwygodniejsza metoda zakupu biletu ze wszystkich dostępnych obecnie kanałów sprzedaży – tłumaczył wówczas Bartosz Jungiewicz, dyrektor ds. handlowych Kolei Dolnośląskich. – Według danych z biletomatów stacjonarnych jakie obecnie posiadamy, możemy stwierdzić, że pasażerowie zaliczający się do grupy seniorów rzadko korzystają z tej opcji zakupu. Dla grupy pasażerów zaliczanych do seniorów według naszych danych najchętniej wybierana jest forma zakupu u konduktora lub w kasie biletowej – zaznaczał Jungiewicz.

Sprawę automatów biletowych ponownie poruszono na początku maja 2022 roku. Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich poinformowali wówczas o uruchomieniu nowych biletomatów na stacjach w Chojnowie, Smolcu i Wałbrzychu Głównym, a także zapowiedzieli, że samoobsługowe urządzenia zostaną zainstalowane w kolejnych miastach, w tym m.in. w Lubinie, Kłodzku, Kątach Wrocławskich, Świebodzicach i Świdnicy. – Zdecydowaliśmy o montażu biletomatów na stacjach przede wszystkim ze względu na wygodę naszych pasażerów, którzy dzięki temu będą mogli spokojnie kupić bilet przed podróżą. Jak pokazują statystyki, biletomaty stacjonarne sprzedają średnio 10 razy więcej biletów, niż te zlokalizowane w pociągach – podkreślał Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Przedstawiciele przewoźnika deklarowali zarazem, że biletomat na świdnickim dworcu zostanie zamontowany w czerwcu, w terminie zbieżnym z wznowieniem ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 285, łączącej Świdnicą z Sobótką i Wrocławiem. Zapowiedzi te doczekały się realizacji. Nieco dłużej na ustawienie samoobsługowego automatu będą musieli poczekać pasażerowie wyruszający w drogę ze Świebodzic, gdzie urządzenie miałoby zostać uruchomione pod koniec wakacji.

Pasażerowie w dalszym ciągu mogą kupować bilety u konduktora, bez konieczności ponoszenia dodatkowej opłaty. Zgodnie z regulaminem przewozowym Kolei Dolnośląskich, opłata za wystawienie biletu w pociągu nie jest pobierana od pasażerów rozpoczynających podróż na stacjach lub przystankach, na których nie ma kasy biletowej.

Michał Nadolski
[email protected]

fot. Dariusz Nowaczyński

Poprzedni artykułSpłonął samochód osobowy oraz wiata garażowa [FOTO]
Następny artykułPożar domu jednorodzinnego w Bronowie