W środę, 4 maja rozpoczął się maturalny maraton w polskich szkołach. Dzisiaj obowiązkowa matematyka na poziomie podstawowym. Do rozwiązywania zadań europejska młodzież podczas matur siada już od ponad 230 lat. Historia egzaminu maturalnego sięga roku 1778, a jego pomysłodawcą był pochodzący z dzisiejszego Czarnego Boru pruski minister Karl von Zedlitz. Na zadania z niemieckiej szkoły w Strzegomiu z końca XIX wieku natknął się Marek Żubryd, nauczyciel i historyk, współpracownik Świdnickiego Portalu Historycznego. Czy dzisiejsza młodzież zdałaby egzamin z matematyki w 1878 lub 1884 roku?
Przeglądając stare sprawozdania szkolne dawnej Średniej Szkoły Miejskiej w Strzegomiu z roku 1878 i 1884 natrafiłem na dwa zestawy zadań maturalnych. Ówcześni maturzyści zdawali pisemny egzamin maturalny z języka niemieckiego, łacińskiego i francuskiego oraz z matematyki. Z języka niemieckiego mieli za zadanie scharakteryzować charakter Krimhildy z Pieśni o Nibelungach. Z języka łacińskiego należało napisać pracę na temat starożytnego poety greckiego Ariona, a z języka francuskiego należało napisać wypracowanie na temat ostatniego króla Lidii Krezusa. Oczywiście wszystkie te prace miały być napisane po łacinie, francusku i niemiecku. Zadania takie nie mają dzisiaj nic wspólnego z obecną maturą, ale w sprawozdaniach znalazły się też zadania z matematyki, która jest przecież królową nauk i jej zasady nie zmieniają się tak jak to często zmieniają się zasady egzaminów maturalnych, dlatego też chciałem zaprezentować maturzystom, a także wszystkim miłośnikom matematyki te stare zadania maturalne, aby spróbowali swoich sił w ich rozwiązaniu – pisze w ŚPH Marek Żubryd.
Prezentujemy jedno z nich, drugie można znaleźć w Świdnickim Portalu Historycznym.
Zadania maturalne z matematyki z roku 1884
- Pewien kupiec zbankrutował; posiadany przez niego majątek wynosi 92 000 M, z czego na pokrycie kosztów sądowych należy odliczyć 5%. Dług składa się z:
dla wierzyciela A., 20 000 M
dla wierzyciela B., 36 000 M
dla wierzyciela C., 42 000 M
dla wierzyciela D., 10 500 M
Ile otrzyma każdy wierzyciel? Ile procent straci każdy z nich?
- 2. Narysuj trójkąt w którym podana jest suma dwóch boków i wysokości do tych dwóch boków.
- 3. W trójkącie podane są dwa kąty i obwód. Należy obliczyć boki i pole trójkąta.
A + b + c = 702
Kąt α = 67 stopni 22’ 48”
Kąt ß = 36 stopni 52’ 12”
- 4. Na odcinku o długości 1732, 5 m koło przednie wozu robi 165 całych obrotów więcej niż koło tylne. Jeżeli powiększymy obwód każdego koła o ¾ m, to na tym samym odcinku koło przednie zrobi o 112 całych obrotów więcej niż koło tylne. Jaki obwód ma każde z tych kół?
/informacja wykorzystana za zgodą ŚPH/