Ogromnymi problemami ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego tłumaczony jest pomysł rozszerzenia świdnickiej Strefy Płatnego Parkowania o rejon placu Michała Drzymały. Propozycję w tej sprawie zgłosiła wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej, wskazująca na liczne głosy mieszkańców popierających takie rozwiązanie.
Strefa Płatnego Parkowania powstała w 1997 roku i początkowo obejmowała 660 miejsc parkingowych. Jej uruchomienie miało na celu uspokojenie ruchu w obszarze zabudowy staromiejskiej. W roku 2001 strefa została rozszerzona o ulice Bohaterów Getta, Komunardów, Konopnickiej, Trybunalską, Zamkową, Żeromskiego, a także pl. św. Małgorzaty. Kolejne powiększenie odbyło się w 2007 roku i objęło m.in. plac Grunwaldzki, plac Wojska Polskiego, ulicę Kościelną oraz Nauczycielską. Do ostatniego rozszerzenia doszło w roku 2011, a w strefie znalazły się m.in. ulice 1 Maja, Bolesława Chrobrego, Dworcowa, Folwarczna, Jagiellońska, księżnej Agnieszki, Kwiatowa, Lelewela, Muzealna, Traugutta, Wyspiańskiego, czy też pl. 1000-lecia.
W ostatnich latach miały miejsce już tylko mniejsze korekty granic SPP. Zgodnie z miejskim opracowaniem „Polityka parkingowa Świdnicy”, obecnie Strefa Płatnego Parkowania obejmuje 44 ulice, jest podzielona na dwie podstrefy, a ogólna liczba miejsc parkingowych znajdujących się w granicach SPP wynosi około 1163.
Czy granice strefy ponownie ulegną zmianie? Z wnioskiem dotyczącym rozszerzenia SPP, pod którym miało podpisać się kilkudziesięciu mieszkańców, wystąpiła wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Joanna Gadzińska. – Zgodnie z apelami i złożonymi wnioskami mieszkańców placu Michała Drzymały oraz ulicy Stawki wnoszę o wprowadzenie zmian w regulaminie Strefy Płatnego Parkowania, które umożliwią mieszkańcom wymienionego placu oraz ulicy o ubieganie się o abonament mieszkańca SPP – stwierdziła Gadzińska w złożonej interpelacji.
– Wypracowane zapisy są efektem konsultacji z mieszkańcami. Mieszkańcy chcą rozszerzenia przede wszystkim dlatego, że płatne parkowanie uporządkuje postój samochodów, pozwoli zdecydowanie łatwiej znaleźć wolne miejsce i stworzy dla nich wyraźniejsze preferencje. Mają oni do dyspozycji abonament po preferencyjnych cenach (50 zł za rok), podczas gdy osoby przyjezdne muszą skorzystać z parkomatów lub wykupić abonament miesięczny. Parkomaty najskuteczniej sprawdzają się w rejonach dobrze obsługiwanych przez komunikację miejską, zwłaszcza w pobliżu instytucji publicznych. Obok [placu Drzymały – red.] są przedszkola, jest liceum ogólnokształcące, jest basen, są przychodnie prywatne, jest galeria handlowa, jest Multikino, czwartkowe targowisko, czy place zabaw. Przez większą część czasu osoby, które przyjeżdżają – parkują na placu, który jest bardzo mały. Ten plac nie jest z gumy, nie da się go rozciągnąć, a mieszkańcy mają już teraz ogromne trudności z zaparkowaniem – wskazywała Gadzińska podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Miejskiej.
Wniosek w sprawie rozszerzenia SPP został skierowany do władz Świdnicy. Magistrat nie odniósł się jeszcze do zgłoszonej propozycji.
Michał Nadolski
[email protected]